מדדים ומחקרים

חילוני משלם יותר מסים מחרדי? הנתון המטורף נחשף

על רקע המחאות - נתון לתשומת לב הממשלה החדשה: על פי נתוני הלמ"ס מ-2019, חילוני משלם מסים פי 6 מחרדי, ואם בוחנים את מס הכנסה בלבד, הנתון גדל עד פי 9. משקי בית חרדים אחראים על 2% בלבד מתקבולי מס הכנסה
מערכת ice |  9
כמה מסים משלם חרדי לעומת חילוני? (צילום freepik, pexels)
אחד הוויכוחים השכיחים במדינה הוא הטענה שרובו של המגזר החרדי אינו משרת בצה"ל, אינו עובד ולכן גם לא משלם מסים. נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנחשפים כעת מציירים תמונה מדאיגה לעתיד: חילוני משלם פי 6 מסים מחרדי. על רקע המחאות, נראה שיש למפגינים סיבה להתרגז.
היה זה ראש הממשלה המיועד נתניהו שאמר בשבוע שעבר בראיון באנגלית כי בתקופת כהונתו כשר האוצר תחת אריאל שרון, מערכת הרווחה עודדה אנשים לחיות מקצבאות ולא לצאת לעבוד, והמגזר הפרטי נאלץ לשלם על הקהילה החרדית וילדיהם. "קיצצתי את קצבאות הילדים, שהיו עולות עם כל ילד עוקב... בקהילה החרדית לא עבדו, רק היו להם הרבה ילדים שהאחרים - הציבור - המגזר הפרטי - נאלץ לשלם עליהם", אמר נתניהו.
 
מעיבודים של סקר הכנסות לשנת 2019 שערך הלמ"ס לבקשת "כלכליסט", עולה כי כ־90% מתשלומי החובה לקופת המדינה משולמים על ידי משקי בית יהודים לא חרדים. משקי בית חרדים אחראים על 2% בלבד מתקבולי מס הכנסה. לכן, התרומה לנפש של משק בית לא חרדי גדולה פי 9 לעומת התרומה לנפש של המגזר החרדי.
עוד עולה מהנתונים, כי 89.5% מתשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות מגיעים ממשקי בית "יהודים לא חרדים". אם בודקים לפי יחידים ולא משקי בית, כמעט 93% מכלל מסי הכנסה משולמים על ידי משקי בית יהודים לא חרדים, ואילו החרדים משלמים פחות מ־2% (למרות שמשקי הבית החרדים מהווים יותר מ־7%).
מנתוני הלמ"ס שנמסרו לכלכליסט עולה גם כי אי השוויון בתשלומי המס מתחדד כאשר משווים בין התרומה לקופת המדינה ממיסוי ישיר של המגזרים: הממוצע הארצי של כלל תשלומי החובה לחודש הגיעו ב־2019 ל־3,193 שקל. בחינה לפי קבוצות מגלה כי משקי הבית הערבים משלמים פחות ממחצית מהסכום הזה: כ־1,541 שקל בממוצע, ומשקי הבית החרדים משלמים כשליש מהסכום: פחות מ־1,200 שקל.
הפער בולט גם בין משקי בית ערבים וחרדים: ערבים משלמים בממוצע כ־29% יותר תשלומי חובה מחרדים. כאשר מתרכזים במס הכנסה, משקי בית לא חרדים משלמים פי 5 ממשקי בית חרדים. כלומר, משק בית יהודי לא חרדי מעביר מדי חודש למס הכנסה כ־2,440 שקל, בעוד משק בית חרדי משלם כ־495 שקל בלבד. 
הפער של משקי בית ערביים מטריד, אבל קצת פחות: משקי בית במגזר משלמים למס הכנסה שליש ממשק בית ממוצע בישראל (כ־657 שקל לעומת לעומת 1,960 שקל).
כאשר מחלקים את המספרים במספר הנפשות הממוצע: התרומה לנפש למס הכנסה של משק בית יהודי לא חרדי גדולה פי 9 מהתרומה לנפש של החרדים – 860 שקל לחודש לעומת 95 שקל בלבד בקרב החרדים.
כאשר בוחנים את מס הבריאות, הפער מצטמצם והתרומה לנפש של יהודים לא חרדים גבוהה כמעט פי 3 (195%) לעומת זו של החרדים. כאשר מביטים על כלל תשלומי חובה, הפער גדל: כ־485% יותר (פי 6 כמעט) התרומה לנפש של משק בית יהודי לא חרדי לעומת חרדי.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    מה עם מס עקיף? לא נחשב?
    מלכה 08/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כך משנים עובדות. א. מס עקיף. כמו מעמ הוא מס לכל דבר. כדאי שתביאו ממצאים מדוייקים וכוללים ולא רק מה שמתאים לכם. ב. מס הכנסה משלמים לא לפי מגדר או מגזר אלא לפי גובה הכנסה ונקודות זיכוי. השכר של החרדים נמוך יותר. חשבתם לציין את זה?
    סגור
  • 8.
    כשמדברים על גיוס מכוני המחקר מתקשים להכריע מהי ההגדרה ש
    נובו 04/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואילו בנושא הזה ישנה בהירות מפליאה.מעניין לא? ודבר נוסף לראות את כל החרדים כמקשה אחת זה הרבה יותר ממטופש. וכמו כן חרדי ממוצע משלם מעמ יותר מחילוני עקב צריכה מרובה.
    סגור
  • 7.
    פרזיטים עם כיפה (ל"ת)
    מיימון 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    חרדים לא משלמים , לא עובדים, לא משרתים
    מריו 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד מתי תימשך האיוולת הזאת?? טובי האנשים נושאים בנטל בכל תחומי החיים, ואילו החרדים נוטלים מהנושאים בנטל ביד גסה, במצוות הרבנים מסתגרים בגטו , ומשם שולחים את ידיהם בביזת הקופה הציבורית לאורך שנים, בדומה למלון 5 כוכבים הכל כלול , אבל הם החרדים לא משלמים , אלא הנושאים בנטל ובעל כורחם. רוצים הוכחה פשוטה לאפסותם בתחום הכלכלי?? מאוד פשוט, שהחרדים יכריזו על שביתת עבודה כללית. עכשיו דמיינו לעצמכם מה תהיינה תוצאות שביתת החרדים. האם תח"צ ת שותק?? האם נתב"ג ישותק?? האם מרכזי הקניות ישותקו??? האם החשמל יפסיק לזרום?? וכו' וכו' וכו' ואפשר להמשיך ולשאול התשובה לכל השאלות שלעיל היא לא רבתי.ולכן הנאמר בכתבה שבנדון משקף נכונה את החד צדדיות של הנושאים בנטל לעומת הנוטלים מהנושאים בנטל.
    סגור
  • 5.
    מה עם הערבים שעושים פה רק נזק עם הטרור האיסלמי? (ל"ת)
    רק שאלה 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    נמאסתם עם כתבות מוטות
    גיא 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאלוהים ישלם לכם על כל מה שאתם עושים וכותבים ועוד היום
    סגור
  • 3.
    חילוני! לא קונה מחרדי!!!!!!!!!!
    רוני 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכוונות שלהם כלפנו נחשפו!!!!
    סגור
  • 2.
    חסר נתון חשוב
    מורה נבוכים 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכדי להשלים את התמונה יש לפרסם גם לגבי הקצעת כספים מנגד. כמה מקבלת משפחה חרדית ביחס למשפחה חילונית, אם זה בקצבאות ואם זה במימון למוסדות וכו'
    סגור
  • 1.
    זו הסיבה שנתניהו רוצה להחליף את רש הלשכה לסטטיסטיקה.
    עמליה 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא רוצה לעוות לציבור את הנתונים האמיתיים, ככה זה בדיקטטורה
    סגור