מדדים ומחקרים

דו"ח מוס"ל: אלו הליקויים המרכזיים במקומות העבודה בשנת 2023

כ- 13,035 פעילויות אבחון סיכונים והדרכות ביצע המוס"ל בחצי הראשון של שנת 2023 באתרי הבנייה, בתי מלאכה קטנים, בתי מסחר, מפעלים ומשקים חקלאיים. הליקויים המרכזיים שנמצאו במקומות העבודה כוללים אי שימוש בציוד מיגון אישי במקום העבודה, היעדר גידור וסגירת פתחים בתוך אתר הבנייה ואי שימוש בהתקני בטיחות במכונות המופעלות על ידי עובדים במפעלים ובתי המלאכה
מערכת ice |  1
תאונת עבודה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בכל מקום עבודה, החל מענף הבנייה, המשך בתעשייה, שירותים ומסחר, בחקלאות, בענף
ההיי-טק, ואפילו בעבודה משרדית ישנם סיכונים בטיחותיים ובריאותיים לעובד. במקום עבודה קטן ובינוי עד 49 עובדים באחריות המנהל להוביל בעצמו את ניהול הבטיחות והטמעת אקלים בטיחות במקום עבודתו, במקום המעסיק 50 ומעלה המחוקק קבע שיהיה ממונה על הבטיחות שיסייע למנהל בקידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית.
בחוק ארגון הפיקוח על העבודה 1954 נקבע שיוקם המוסד לבטיחות ולגיהות שיהיה אחראי לקדם את תנאי הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית. המוס"ל מפרסם היום (ה') את הדו"ח החציוני שסוקר את ליקויי הבטיחות השכיחים ביותר שנמצאו במהלך אבחון סיכוני בטיחות באתרי הבנייה, בתי מלאכה, מפעלים, משקים חקלאיים. מדריכי המוס"ל משמשים כגורמי מפתח בזיהוי, הערכה ומזעור סיכונים המצויים במקום עבודה וככאלה הם משמשים זרוע ביצועית שחונכת ומדריכה את מנהלי העבודה לזיהוי הסיכונים והדרכים למזעורם.
כ- 13,035 פעילויות אבחון סיכונים והדרכות ביצע המוס"ל בחצי הראשון של שנת 2023 באתרי הבנייה, בתי מלאכה קטנים, בתי מסחר, מפעלים ומשקים חקלאיים. הליקויים המרכזיים שנמצאו במקומות העבודה כוללים אי שימוש בציוד מיגון אישי במקום העבודה, היעדר גידור וסגירת פתחים בתוך אתר הבנייה ואי שימוש בהתקני בטיחות במכונות המופעלות על ידי עובדים במפעלים ובתי המלאכה.
בחציו הראשון של שנת 2023, בוצעו ע"י מדריכי המוס"ל 6,008 פעילויות באתרי בנייה ואלו הם הליקויים המרכזיים שנמצאו בדו"ח המוס"ל: כ-704 מקרים על היעדר פנקס כללי למנהל העבודה כנדרש בחוק, כ-657 אתרים שאינם מגודרים כנדרש, 586 דיווחים על מחסור בשילוט עם בעלי התפקידים של החברה המבצעת כנדרש, 447 דיווחים על היעדר גידור, כיסוי פתחים ואמצעי מגן למניעת נפילת משטחי עבודה בגובה, 440 דרכי גישה שאינן בטיחותיות, 435 דיווחים על משטחי עבודה ומדרכות מעבר שמהם עלול אדם ליפול לעומק העולה על 2 מטרים ודיווחים נוספים ודיווחים נוספים.
בשנת 2023 קיימו מדריכי המוס"ל גם כ-6,385 אבחוני סיכוני בטיחות במפעלים ובבתי המלאכה בהם נמצאו כ-704 דיווחים על מפסק מגזן שאינו נבדק מפסק מגן להגנה מפני התחשמלות, 551 דיווחים על כך שלא מבוצעות הדרכות לעובדים על סכנות מפניהם הם צריכים להישמר במקום העבודה, 440 דיווחים על מכונת הרמה שמופעלת ללא בדיקה בידי בודק מוסמך, 350 דיווחים על מכונות, ציוד וכלי עבודה מופעלים בלי שהותקן התקן בטיחות ומיגון מתאימים המונעים מגע בין העובד לבין חלקים טעוני גידור ודיווחים נוספים.
 
המוס"ל קיים גם כ-642 אבחוני סיכוני בטיחות באתרי החקלאות בהם נמצאו 152 ליקויים הנוגעים למחסור בפנקס רישום הדרכה ותיעוד העובדים שעברו את ההדרכה, 127 דיווחים על אי ביצוע הדרכות על הסכנות החשופים אליהם העובדים, 116 דיווחים על מפסק מגן שאינו נבדק מזמן לזמן בפרקי זמן סבירים, 101 דיווחים על הרמה, הזזה ונשיאת משאות שנעשים בצורה לא בטיחותית ודיווחים נוספים.
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם: "עובד שאינו זוכה לקבל ציוד מגן אישי או הדרכה בדבר הסכנות במקום העבודה, חשוף לפגיעות קשות שעלולות להזיק גם לבריאותו וגם לפריון במקום העבודה. על המנהלים לזהות את הסיכונים והמפגעים ולפעול ביחד עם העובדים להסרתם או מזעורם למניעת הפגיעה והפסקת העבודה. מניעת הפגיעה ועצירת התאונה הבאה בידיים שלנו, כולנו יכולים וחייבים לעשות מנהג לפני התחלת עבודה עושים סיבוב 360 לזהות את הסיכונים ולפעול למזעורם לפני שמתחילים, ככה מצילים חיים וחוזרים בריאות ושלמים הביתה אל המשפחה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פעילות מבורכת
    ליאור בטיחות 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פעילות מבורכת של המוסד לבטיחות וגיהות למען שמירה על בטיחות העובדים. לניהול בטיחות במקומות עבודה ישנה חשיבות רבה, המשיכו בפועלכם המבורך!
    סגור