תיירות
פתיחת נתב"ג: 5 דברים שאתם חייבים לדעת
אחרי שבועיים של דממה כפויה, השמיים נפתחים מחדש. מההנחיות החדשות בטרמינל ועד למחירי הטיסות והיעדים הזמינים – כל מה שצריך לדעת לפני שחוזרים לטוס

ישראל מתעוררת למציאות חדשה. לאחר כשבועיים שבהם המרחב האווירי נסגר כמעט לחלוטין בעקבות מבצע "עם כלביא" מול איראן, נמל התעופה בן גוריון חוזר לפעילות. הסגירה, שהובילה לפינוי חירום של ציי המטוסים של החברות הישראליות, הותירה אחריה עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל ותעשיית תעופה ותיירות פגועה.
כעת, עם החזרה ההדרגתית לשגרה, שרת התחבורה מירי רגב הכריזה על תוכנית "חזרה בטוחה", שמטרתה להחזיר את נתב"ג לפעילות מלאה, 24 שעות ביממה, תוך שמירה על הנחיות ביטחוניות מחמירות. החזרה אינה פשוטה ומתבצעת בשלבים, כאשר כל שלב תלוי בהערכות מצב ביטחוניות מתעדכנות. אז מה זה אומר עבורכם, הנוסעים? ריכזנו את חמשת הדברים החשובים ביותר שאתם חייבים לדעת.
1. כללי המשחק החדשים בנתב"ג: כך תצלחו את הדרך למטוס
חוויית הטיסה השתנתה, וכדי למנוע בלבול ועיכובים, חובה להכיר את הנהלים החדשים שנאכפים בקפדנות. ראשית, כל הטיסות הבינלאומיות, עד להודעה חדשה, יוצאות ונוחתות בטרמינל 3 בלבד. ההגעה לטרמינל ברכב פרטי והורדת נוסעים מתאפשרת אך ורק דרך שער 02 במפלס התחתון (קומה G), שכן המפלסים העליונים סגורים לתנועה.
חוויית הטיסה השתנתה, וכדי למנוע בלבול ועיכובים, חובה להכיר את הנהלים החדשים שנאכפים בקפדנות. ראשית, כל הטיסות הבינלאומיות, עד להודעה חדשה, יוצאות ונוחתות בטרמינל 3 בלבד. ההגעה לטרמינל ברכב פרטי והורדת נוסעים מתאפשרת אך ורק דרך שער 02 במפלס התחתון (קומה G), שכן המפלסים העליונים סגורים לתנועה.
בשלבים הראשונים של הפתיחה, הכניסה לטרמינל הותרה לנוסעים בעלי כרטיס טיסה בלבד ונאסרה הגעת מקבלי פנים, אך עם החזרה לפעילות מלאה, מגבלות אלו הוסרו. תהליך הצ'ק-אין כולו, כולל בידוק ביטחוני ומסירת כבודה, רוכז בקומה G, ורק לאחריו עולים הנוסעים לקומה 3 להמשך התהליך. ההמלצה הרשמית היא להגיע לנמל התעופה כשעתיים לפני ההמראה, ולא מוקדם יותר, ולהעדיף הגעה בתחבורה ציבורית בשל מדיניות "חבק וסע" מחמירה לרכב פרטי. לנוחתים, הוקם מערך שאטלים בחינם לערים מרכזיות.
2. מפת הטיסות: מי טס, לאן, ומי עדיין מחכה?
אל תצפו למצוא את לוח הטיסות המוכר, שכן המצב החדש יצר מציאות תעופתית שונה. חברות התעופה הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע, מהוות את עמוד השדרה של הפעילות כרגע, לאחר שהיו הראשונות להפעיל "רכבת אווירית" להשבת ישראלים, והן ממשיכות להפעיל את רוב הטיסות. במקביל, גל ראשון של חברות זרות חוזר בזהירות, וברשימה ניתן למצוא את היינאן איירליינס מסין, פליי דובאי מאיחוד האמירויות, אייר אירופה מספרד וחברות נוספות מיוון וקפריסין.
אל תצפו למצוא את לוח הטיסות המוכר, שכן המצב החדש יצר מציאות תעופתית שונה. חברות התעופה הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע, מהוות את עמוד השדרה של הפעילות כרגע, לאחר שהיו הראשונות להפעיל "רכבת אווירית" להשבת ישראלים, והן ממשיכות להפעיל את רוב הטיסות. במקביל, גל ראשון של חברות זרות חוזר בזהירות, וברשימה ניתן למצוא את היינאן איירליינס מסין, פליי דובאי מאיחוד האמירויות, אייר אירופה מספרד וחברות נוספות מיוון וקפריסין.
עם זאת, חברות רבות, ובמיוחד ענקיות הלואו-קוסט, עדיין ממתינות על הגדר. ריינאייר, למשל, הודיעה שלא תחזור לפני סוף אוקטובר, וגם בריטיש איירווייז, איזיג'ט, וויז אייר וקבוצת לופטהנזה דחו את חזרתן לתאריכים מאוחרים יותר בקיץ או בסתיו.
3. המחיר של החזרה לשגרה: כמה תעלה לכם טיסה?
השאלה הבוערת ביותר היא כמובן העלות, והתשובה מורכבת. בשלב הראשון, כדי להשיב את הישראלים התקועים, חברת אל על הציעה טיסות "חילוץ" במחירים קבועים ומוגבלים בתיאום עם המדינה, כמו 99 דולר מלרנקה או החל מ-649 דולר מניו יורק. כעת, כשהשוק נפתח מחדש, המחירים נקבעים על פי היצע וביקוש.
השאלה הבוערת ביותר היא כמובן העלות, והתשובה מורכבת. בשלב הראשון, כדי להשיב את הישראלים התקועים, חברת אל על הציעה טיסות "חילוץ" במחירים קבועים ומוגבלים בתיאום עם המדינה, כמו 99 דולר מלרנקה או החל מ-649 דולר מניו יורק. כעת, כשהשוק נפתח מחדש, המחירים נקבעים על פי היצע וביקוש.
עם היצע טיסות נמוך משמעותית בשל היעדרות החברות הזרות וביקוש גבוה מצד ישראלים, המחירים עלו. טיסה ללרנקה, למשל, מתחילה כעת סביב 158 דולר. כל עוד התחרות תישאר נמוכה, המחירים צפויים להישאר גבוהים.
4. טיפים למקצוענים: כך תטוסו חכם בתקופה מאתגרת
הסביבה הנוכחית דורשת מהנוסע להיות פרואקטיבי ומיודע. ראשית, עליכם להחליט בין ודאות לעלות: הזמנת טיסה בחברה ישראלית מציעה ודאות גבוהה יותר שהטיסה אכן תתקיים, אך לרוב במחיר גבוה יותר, בעוד שהזמנה בחברה זרה עשויה להיות זולה יותר אך כרוכה בסיכון גבוה יותר לביטול. בכל מקרה, רכישת פוליסת ביטוח נסיעות מקיפה הכוללת כיסוי מפורש לביטולים עקב המצב הביטחוני היא חובה.
הסביבה הנוכחית דורשת מהנוסע להיות פרואקטיבי ומיודע. ראשית, עליכם להחליט בין ודאות לעלות: הזמנת טיסה בחברה ישראלית מציעה ודאות גבוהה יותר שהטיסה אכן תתקיים, אך לרוב במחיר גבוה יותר, בעוד שהזמנה בחברה זרה עשויה להיות זולה יותר אך כרוכה בסיכון גבוה יותר לביטול. בכל מקרה, רכישת פוליסת ביטוח נסיעות מקיפה הכוללת כיסוי מפורש לביטולים עקב המצב הביטחוני היא חובה.
כדאי גם לבדוק הגנות נוספות שמציעות חברות התעופה עצמן, כמו שירות "Protect" של אל על או כרטיס "Flex". בנוסף, גמישות היא שם המשחק. השתמשו בכלי חיפוש המאפשרים לראות מחירים לאורך חודש שלם ושקלו לטוס לשדות תעופה חלופיים, מה שיכול לחסוך כסף רב. לבסוף, היזהרו מהונאות ברשתות החברתיות. רשות שדות התעופה מזהירה מפני עמודים מזויפים המציעים למכור "מזוודות אבודות" – מדובר בניסיון לגנוב פרטי אשראי, ויש להשתמש רק בערוצים הרשמיים.
5. מבט לעתיד: הדרך הארוכה להתאוששות
החזרה המלאה לשגרה שלפני המלחמה עוד רחוקה, ומומחים בענף מצביעים על מספר אתגרים. האתגר המרכזי הוא שיקום האמון הבינלאומי, שכן הנזק התדמיתי לישראל כיעד תיירותי הוא משמעותי, והתאוששות התיירות הנכנסת צפויה להיות איטית ולקחת שנים. נתוני התיירות כיום דומים לאלו של תקופת הקורונה. בקרב הישראלים, מסתמנת העדפה ברורה ליעדים קרובים ו"בטוחים" כמו יוון וקפריסין.
החזרה המלאה לשגרה שלפני המלחמה עוד רחוקה, ומומחים בענף מצביעים על מספר אתגרים. האתגר המרכזי הוא שיקום האמון הבינלאומי, שכן הנזק התדמיתי לישראל כיעד תיירותי הוא משמעותי, והתאוששות התיירות הנכנסת צפויה להיות איטית ולקחת שנים. נתוני התיירות כיום דומים לאלו של תקופת הקורונה. בקרב הישראלים, מסתמנת העדפה ברורה ליעדים קרובים ו"בטוחים" כמו יוון וקפריסין.
עוד ב-
המשבר הנוכחי גם הדגיש יותר מתמיד את הפגיעות האסטרטגית שבהסתמכות על נמל תעופה בינלאומי מרכזי אחד, והחיה מחדש את הדיון על הקמת שדה תעופה נוסף. בטווח הארוך, המשבר עשוי לכפות על ישראל מודל תעופה חסון יותר, אך גם יקר יותר, ומאלץ את ענף התיירות להמציא את עצמו מחדש כדי לשרוד במציאות המורכבת.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה