טלוויזיה

250 מיליון דולר בקבר: מה קרה למלך הקריפטו?

מייסד פלטפורמת ההשקעות בקריפטו שמת במפתיע במהלך ירח הדבש שלו, עורר סערה רבה סביב חסימת החשבונות בפלטפורמת המסחר, שגרמו ל-250 מיליון דולרים להיקבר יחד איתו. מה קרה לכל הכסף?
מערכת ice | 
פסטיבל תשלום בקריפטו (צילום pixabay)
נראה שנטפליקס הולכת חזק על סרטי התעודה, ורק חודשיים אחרי הפריצה חסרת התקדים של "נוכל הטינדר", ענקית הסטרימינג מוציאה את הדוקומנטרי החדש שלה, ""Trust No One: The Hunt .  For The Crypto King".
מדובר בסרט התיעודי החדש של נטפליקס על פשע אמיתי. הסרט משרטט את עלייתו ונפילתו של ג'רלד "ג'רי" קוטן, המייסד השותף של בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים, QuadrigaCX.
בדצמבר 2018, קוטן מת בזמן ירח דבש בהודו, ולקח איתו 250 מיליון דולר קנדי (200 מיליון דולר) ואת הסיסמאות לחשבונות Quadriga שבהם אוחסנו כספי Quadriga ב"ארנקים קרים". לפי הסרט התיעודי של נטפליקס, Trust No One, לפחות 110,000 משתמשי Quadriga הושפעו מכך.
שלוש שנים מאוחר יותר, הקהל תוהה מה בעצם קרה ל-QuadrigaCX ואם היא עדיין פועלת היום. לניוזוויק יש את כל מה שאתה צריך לדעת על מה שקרה לאחר מכן בעקבות מותו המצער של קוטן. פעם אחת הבורסה הגדולה ביותר של מטבעות קריפטוגרפיים בקנדה, שנוסדה על ידי Cotten ב-2013, QuadrigaCX הפסיקה את פעילותה. זה קרה בסוף ינואר 2019.
לאחר מכן, החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל באפריל 2019, עם התחייבויות של 215 מיליון דולר קנדי (172 מיליון דולר) וכ-28 מיליון דולר קנדי (22 מיליון דולר) בנכסים, כפי שדווח על ידי The Ottawa Citizen.
גסיסתה של החברה נגרמה בעקבות קריסת הביטקוין ב-2018 והוחמרה בעקבות מותו של המייסד השותף שלה, קוטן בדצמבר 2018, ששלט בכל מה שהעסק כולל. לאורך 2018, ל-QuadrigaCX היו "בעיות נזילות" לאחר שאחד ממעבדי התשלומים שלה, המחזיק ב-25.7 מיליון דולר, הוקפא על ידי הבנק הקנדי CIBC, במחלוקת על הבעלים האמיתי של הכספים, לפי The Ottawa Citizen.
כפי שנשמע בסרט של נטפליקס, בחודשים שקדמו למותו של קוטן, משתמשים התלוננו על כך שהם לא יכולים לגשת לכספם וחיכו שבועות לקבלת הכספים שלהם. קוטן, שמת ב-9 בדצמבר 2018, מסיבוכים של מחלת קרוהן, לקח איתו לקבר עד 250 מיליון דולר קנדי (200 מיליון דולר) במטבעות קריפטוגרפיים, כמו גם את הסיסמאות לכספים שהוחזקו במצב לא מקוון בארנקים קרים.
כל האחוזה של קוטן, בשווי 9.6 מיליון דולר קנדי (7.6 מיליון דולר) הושארה לאשתו, ג'ניפר רוברטסון, ובינואר 2019, קוואדריגה אישרה רשמית את מותו של קוטן.
 
לאחר מכן, החברה הוכנסה למצב תחזוקה ובסוף ינואר הודיעה Quadriga שהיא מבקשת הגנת נושים. רוברטסון ציפה ש"מתג איש מת" (אימייל או הודעה שהופעלו על ידי מוות בלתי צפוי המספק סיסמאות לחשבונות) יופעל זמן קצר לאחר מותו של קוטן, כפי שלטענתו הבטיח שיקים, אבל זה מעולם לא יצא לפועל.
רוברטסון תמיד טענה שמעולם לא הייתה לה גישה למחשב הנייד של קוטן, לסיסמאות או לחשבונות Quadriga. בתצהירה היא כתבה שהיא לא מצאה כל סוג של מידע הקשור לחשבונות של קואדריגה, "למרות חיפושים חוזרים ונשנים".
בעקבות מותו של קוטן, רוברטסון ירשה מיליוני דולרים בהחזקה בנדל"ן, אך באוקטובר 2019 היא החזירה לקוודריגה נכסים בשווי 12 מיליון דולר קנדי (9 מיליון דולר) מעיזבון בעלה כחלק מהסדר מרצון, כך דיווחה בלומברג ניוז.
כחלק מההגנה המשפטית הזמנית של קוואדריגה במסגרת חוק הסדר נושים של חברות, ארנסט אנד יאנג, מוניטור עצמאי, גילה שלקוודריגה אין חשבון בנק רשמי, ובמקום זאת עיבדה את התשלומים שלה דרך צדדים שלישיים והיא הופעלה מהמחשב הנייד של קוטן מביתו בסתיו. ריבר, נובה סקוטיה, לפי הניו יורק טיימס. ארנסט אנד יאנג הצליחו להתחקות אחר כמה ארנקים קרים שנחשבו כמחזיקים במטבעות קריפטוגרפיים בשווי של למעלה מ-230 מיליון דולר קנדי (184 מיליון דולר) בתחילת מרץ 2019, אך כולם היו ריקים. היא גם גילתה שקוודריגה העבירה "בשוגג" ביטקוין בשווי של חצי מיליון דולר לארנקים קרים נוספים, שאליהם לא הצליחו לגשת, כך דיווח ה-BBC.
במקביל, נפתחה חקירה על ידי נציבות ניירות הערך של אונטריו (OSC). ארנסט אנד יאנג גילו שקוטן העביר מיליוני דולרים בקריפטו מחשבונות לקוחות ואל בורסות ביטקוין אחרות, תוך שימוש בשמות שונים.
יתרה מכך, ה-OSC מצא כי קוטן הפסיד כ-143 מיליון דולר קנדי (115 מיליון דולר) באמצעות כינויים אלה, הוא גם הפסיד 34 מיליון דולר קנדי (28 מיליון דולר) בבורסות חיצוניות והוציא כ-29 מיליון דולר קנדי (24 מיליון דולר) על רכוש, כלי רכב, חופשות ו הוצאות אישיות אחרות.
ה-OSC הגיע למסקנה שקוטן מנהל למעשה הונאת פונזי. בדו"ח נכתב: "מה שקרה ב-Quadriga היה הונאה מיושנת עטופה בטכנולוגיה מודרנית. Quadriga לא ראתה שעסקיה כוללים מסחר בניירות ערך והיא לא נרשמה אצל אף רגולטור בניירות ערך. חוסר רישום זה הקל על יכולתו של קוטן לבצע הונאה בקנה מידה גדול ללא גילוי. כך גם היעדר פיקוח פנימי על קוטן".
מאז מותו של קוטן, היו קונספירציות רבות לפיהן הכל היה חלק מ"תרמית יציאה" מתוזמרת והוא עדיין חי היום. כפי שנשמע ב- Trust No One, יש אנשים המאמינים שהוא זייף את מותו או שינה את שמו ואת המראה שלו כדי להישאר בלתי מזוהה. אחרים חשבו שייתכן שהוא נהרג או נטל את חייו.
בשלב מסוים, היו קריאות להוצאת קברו של קוטן מהקבר לצורך ביצוע נתיחה של הגופה "כדי לאשר הן את זהותה והן את סיבת המוות". כל התיאוריות אינן מוכחות וקוטן משערים שמת בדצמבר 2018.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה