טלוויזיה

אין סימפטיה: זו הבעיה האמיתית בהתנצלות של שלמה גרוניך

לאחר ההתבטאות המטרידה של המוזיקאי, גרוניך ובני משפחתו חוזים במה שמבחינתם הופך להתפוררות של מפעל חיים, והם כנראה מנסים למזער את הנזק. בנקודה אחת הם צודקים: יש מקום לחמלה ציבורית ותקשורתית. הבעיה: מדובר בסוג של חמלה שכמעט ואיננה קיימת | החוג לתקשורת
אלעד ליפשיץ |  23
שלמה גרוניך (צילום פלאש 90/ משה שי)
קצת קשה לקבל את הסיפור על הדמנציה, לכאורה, של שלמה גרוניך. לא ברור ההקשר הקוגניטיבי למילים שבחר, מדוע דווקא בהן, מאין צצו? הגיוני יותר שמדובר בניסיון לעורר את החמלה הציבורית והתקשורתית. גרוניך ובני משפחתו חוזים במה שמבחינתם הופך להתפוררות של מפעל חיים, והם כנראה מנסים למזער את הנזק. בנקודה אחת הם צודקים: יש מקום לחמלה ציבורית ותקשורתית. הבעיה: מדובר בסוג של חמלה שכמעט ואיננה קיימת.
 
טובי המוחות והמדענים יידרשו כדי לזהות אולי כמה מקרים נדירים בהיסטוריה שבהם הופגנה חמלה ציבורית ותקשורתית. זה בדרך כלל הולך ביחד - תחילה התקשורת משלהבת, ובעקבותיה הציבור מתלהם. זהו מהלך דורסני, מכניזם חסר רגש: הרי אם גרוניך יפגע בעצמו כעת, איש לא יעז להביע שמחה. לכן, רצוי להוריד את הרגל מהגז וללחוץ קצת על הברקסים.
גרוניך ובני משפחתו טועים בהתנהלותם. בחירתם להוציא לתקשורת את סיפור הדמנציה מעידה על המעטה בערך של האינטליגנציה וחוש השיפוט של הציבור. מנגד, לפעמים גם אמירת האמת היא אופציה, ועדיף לגרוניך לדגול בכך כעת כדי לקבל מעט סימפתיה.
 
גרוניך, יש להניח, מרגיש כמי שעתידו האמנותי מאחוריו. רבים לא מתחברים לשיריו, דור חדש של זמרים משאירים לו אבק. גרוניך הוא סיפור קלאסי של זמר מתבגר: מעמד הכוכבים שייך לאחרים, הלהיטים כבר אינם נחלתו, שירים בלי פזמון הופכים לשלאגרים שמסבים הנאה רבה למאזינים, בלדות על אהבות נכזבות מעוררות המון הזדהות ורגש ונסיעות לאילת גם בשלוש בלילה.
נותר לגרוניך רק להתרפק על העבר שלו, בצוותא עם קהל של כמה מיטיבי לכת. אבל מיהם אותם מיטיבי לכת? מבחינת גרוניך, שמשקיף על החיים בגיל 75, מדובר באנשים מהמחנה שלו. ומהו מחנה עבורו? ובכן, מאיפה שגרוניך רגיל להסתכל, מחנה הוא עדה. כך היה פעם, אבל אם גרוניך יאזין לשרית חדד, הוא יגלה שמה שהיה מזמן כבר מת.
 
כך יוצא שגרוניך חי בעולם מדומיין: ראשית, הוא טועה במחשבה שבכלל קיים מחנה. הרי ניתן לאהוב גם אותו וגם את עומר אדם. אין שום בעיה ליהנות מזרמים שונים, שירים מכל סוג ומכל תקופה: היום, למשל, חוגים נאורים מטעם עצמם מגלים כעס מוסרני כלפיי השירים של גרוניך וגם של אייל גולן - כך שאין שום מחנה. שנית, גרוניך טועה בהשערה שהעולם עוד מחולק לפי עדות. הוא מרגיש שיש אנחנו והם, וגם מורגל לכך שהחלוקה היא עדתית, בו בעת כשהמציאות בישראל היא כבר מזמן הטרוגנית. אף אחד בישראל לא חי היום באסקימו לימון, הדיבור הוא על "רוקדים עם כוכבים".
זהו זה, ולא אחרת. על כל זה שווה לגרוניך לחשוב לעומק ולהסביר את תפיסתו השגויה. אבל נדמה שזה מעט מורכב. יותר פשוט לדבר על דמנציה.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    שלמה גרונייך
    רונן 04/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא הראה את פרצופם האמיתי של השכנזים כמה שינאה יש להם לספרדים מתנשאים יפיי נפש הקינאה שיש לכם מוציאה אותם מדעתם בית חם ולא קררררררר חיבוק לבן שחזר מהצבא אם אלף נשיקות ואוכל חם מוכן ולא לחיצת יד
    סגור
  • 19.
    סיכוי אחרון
    אריה קרישק 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מומלץ -מאד! - לגרוניך ולמשפחה לפעול מיד באיזה אקט תגמול וקבלת אחריות ,לא רק במילים, אחרת אולי כבר מאוחר מדי.... אל תהססו,אל תדשדשו,אל תבחרו בתחליפים קלושים.
    סגור
  • 18.
    הבחור לא תמים כלל וכלל. חיבתו לצעירות ידועה מזה שנים ..
    חגי 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן יוצר עם רפרטואר מעולה. אך מעשיו ,וחיבתו לקטינות ידועה מזה שנים{גם מידע אישי} ולכן אין כפרה מחילה לאיש. הוא פשוט עוד אחד שנתן כמה רפרטוארים טובים וסופו להמחק....
    סגור
  • 17.
    גרוניך
    ריימונד רווה 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קח אחריות על מילותיך עלוב נפש לא מרחמת עליך
    סגור
  • 16.
    מצער
    אזרח 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאנשים כמו גרוניך צריכים לפנות מקום לפדופילים, אייל גולן, לגזענים תאבי ממון, עומר אדם, עדן בן זקן. תרבות רדודה ומבישה.
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    היה מספיק להתנצל . להשליך על דימנציה זאת אמירה יותר אומ
    חטא על פשע 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבת לאימא חולת דימנציה במצב קשה מאוד , ההשלכה של הביטוי על דימנציה מקוממת ככ , פשוט עושה עוול ומוציאה שם רע לחולי הדימנציה. אני מלווה את אימא שלי בכל השלבים של המחלה . אין קשר בין התבטאויות עלובות למחלה . תתביישו לכם .
    סגור
  • 14.
    ניתוח מבריק, אלעד. גרוניך, אבוד לך...
    אנו 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה ניתוח, בול קליעה! כל מילה לעניין. אהבנו!
    סגור
  • 13.
    גרוניך
    נוני 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לי ספק שהוא גזען שונא עדות מזרח יצא לו אמיתי יש לו דימנציה רק שהיא תוקפת עדות מזרח מעליבה ומשפילה שפל השפלים
    סגור
  • 12.
    דמנציה
    מוטי'ס 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דמנציה?לספור את הכסף של ההופעות לזה אין דמנציה?חבל לכתוב או לדבר רק חרם טוטלי ואחרים יחשבו פעמיים ולא יספרו נפלט לי..נפלוט אותם לתמיד מהעיניים שלנו.
    סגור
  • 11.
    גרוניך מת גרוניך מת גורנישט מתתתתתתתתתת (ל"ת)
    יבין 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    הוא דאג כנראה שגם ילדיו ינקו אתחלב הגזענות והשנאה.
    דוד 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדה שילדיו מחפשים תירוצים מטומטמים במקום לומר את האמת שאביהם טועה ומבקשים סליחה. אבל המצאת הדמנציה היא בגלל שחושבים שהציבור ענק חולה בטימטום, נחות ומלחח תחב... אז שילך לעזאזל הוא ומשפחתו, הם הרי לא הרגישו שהמזרחיים שייכים לעם שלו אז אומר לו כי. שהם צדקו והצליחו בכך שהפנמנו שאנו לא שייכים לעמו כביכול. הוא באמת לא שייך אלינו. ילך הדביל כבר לעולמו ויראה שערי גיהנום וחסל.
    סגור
  • 9.
    גזען
    רופא 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תוכן דבריו הגזעניים של גרוניך אינו קשור לדמנציה.
    סגור
  • 8.
    אמת דיבר. יש צ'חצ'חים בקירבנו.
    אזרחית 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה לא קשור לעדה, זו לא גזענות, זה ביטוי להסתייגות מהתנהגות מתבהמת ואלימה שפושה בקרבנו, בין אם בין ח"כים מעל בימת הכנסת לבין אחרון הנהגים בכביש. תופעה מרגיזה ומטרידה.
    סגור
  • 7.
    אמת דיבר. יש צ'חצ'חים בקירבנו.
    אזרחית 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה לא קשור לעדה, זו לא גזענות, זה ביטוי להסתייגות מהתנהגות מתבהמת ואלימה שפושה בקרבנו, בין אם בין ח"כים מעל בימת הכנסת לבין אחרון הנהגים בכביש. תופעה מרגיזה ומטרידה.
    סגור
  • צדק
    נ 04/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם גזענות אשכנזית היא תופעה מטרדה שמשקפת סוג של התנהגות שלילית
    סגור
  • 6.
    גיזענות
    יעקב 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הילדים שלי היו יושבים באולפ. של גרוניך. אז מה הם אורפלים חשוכים או אשכנזים נהורים. הגיזענות האשכנזית קיימת ולא הולכת לשום מקום. רק לאידיוט היא ברחה מהתחת. כמו רבים אחרים בשנה האחרונה
    סגור
  • 5.
    גיזענות
    יעקב 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאז הקמת ממשלת השיסוי. הגיזענות הרימה ראש. והוא לא היחיד את מה ששמרתם בבטן עכשיו בורח לכם מהתחת
    סגור
  • 4.
    צחצחים זה מצב נפשי נחות אלים ודוחה
    איל 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תת תרבות של ערסים שאינה קשורה לעדות ויש כמובן צחצחים ממוצא אשכנזי והרבה מי שמנסה לקשור את תופעת הצחצחיות לעדות אלו הצחצחים עם רגשי הנחיתות שבאופן פרדוקסלי דווקא מצדיקים את האמירה של גרוניך וכמובן מי שיכול ךהרוויח מזה פוליטית כמו העבריין דרעי הבדיחה של גרוניך הייתה גרועה כי לא הייתה ברורה מספיק גם אשכנזיות לפי הבדיחה שלו לפחות היא מצב נפשי נחנחי חנוני כזה כאילו אירופאי תרבותי שגם לא קשור לעדות אבל להסביר את זה לערבים עם המזוזות שחיים בינינו זה בזבוז זמן למי שהופך את הסיפור הזה למיזרחיים מול אשכנזים אזכיר כי יש עדות מזרחיות ניפלאות כמו פרסים עיראקים מיצרים סורים תימנים בולגרים תורכים יוונים וכמובן ספרדים ס"ט שהן לתיפארת על אחרות עדיף לא להרחיב ודי לחכימא וגם שם תוך כמה עשרות שנים עם נישואי תערובת אני מקווה שיסתדר
    סגור
  • צדק
    נ 04/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מרמז למרוקאים ניסית ליהיות ניטרלי אבל הגזענות שינקת נזלה ממך
    סגור
  • 3.
    תסמונת הנתק על שם רזי ברקאי
    אילן האקדמאי 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל המחנה העדתי המדומײַן שלהם לא קיים כלל היום הזמרים המזרחיים והישראליים הנייטרליים כמו דוכין לידר וכאלה שולטים בכיפה ללא מיצרים, איש עלוב שלא מבין שהחברה התקדמה לכוכב לכת אחר וכמו רזי ברקאי חושב שהמדינה ברחה לו במקום להבין שהמדינה התקדמה והוא נשאר מאחור
    סגור
  • 2.
    איזו תמימות קדושה
    אורחת 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    6 7
    תקרא את התגובות המתלהמות ותראה עד כמה העולם הישראלי מחולק לעדות. וגרוניך, שאתה כנראה בכלל לא מכיר, יצר מוזיקה בשלל סגנונות, כולל סגנונות "עדתיים". שלילת כל העשיה המפוארת שלו בגלל אמירה אומללה אחת היא אומללה עוד יותר.
    סגור
  • 1.
    צחצחים נאורים
    דוד 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    7 8
    הצ'חצ'חים ליבם פתוח לקבל את כולם באהבה ביתם פתוח במימונה לכולם ללא הבדל תורמים בעין יפה והרבה מהם חללי צהל שהקריבו את נפשם להגנת המדינה מי שחושב כמו גרוניך וחושב שהוא נאור ומורם מהעם שיחשוב טוב משנאה לא יוצאים דברים טובים רק האהבה תנצח
    סגור
  • אתה כנראה על פטריות (ל"ת)
    ירון זילברמן 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור