שיווק ופרסום

למרות ניסיונות המניעה: כך מרוויחים מפרסמים מסרטונים של מכחישי קורונה

מחקר מצא כי רבע מהסרטונים המעודדים לא להתחסן נגד קורונה הכילו פרסומות למרות הניסיונות של יוטיוב, כביכול, למנוע ממפרסמים גישה לסרטונים אלה. התוצאה – רווח למפרסמים, וחשש להגברת התחלואה העולמית. בעקבות המחקר יוטיוב מחקה כמה מהם, אבל התופעה עדיין נפוצה מאוד
רועי בהריר-פרל | 
גוגל וקורונה (צילום pixabay, unsplash)
מחקר חדש שנערך בברזיל גילה כי יוטיוב נכשלת בניטור ובמחיקה של סרטונים התומכים בהתנגדות לחיסוני הקורונה. זאת, למרות ניסיונותיה הרבים והמגוונים להילחם בתופעה באמצעות הגבלת ההמלצות לסרטונים הללו כדי להגן על הגולשים מפני הסכנות הטמונות בחשיפה לחדשות כזב - בעיקר בכל הנוגע לנגיף הקורונה. על פי ארגון הבריאות העולמי, התנגדות לחיסונים הוא אחד מעשרת האיומים המשמעותיים ביותר על בריאות הציבור ברחבי העולם.
ובכל זאת, רבים עדיין מסרבים או מהססים להתחסן מחשש - על פי רוב, חסר ביסוס - מפני השלכות בריאותיות שליליות שעשויות להיות לחיסון. בברזיל, לצורך העניין, 13% מהאוכלוסייה ציינו בשנת 2002 שהם ויתרו לפחות על חיסון אחד מבין 20 חיסונים המוצעים לאזרחי המדינה בחינם, או שהחליטו שלא לחסן את ילדיהם. כשהם נשאלו מדוע, רובם השיבו שהם פוחדים מתופעות לוואי חמורות.
בינואר 2019 החלה יוטיוב להגביל את ההמלצות על סרטונים עם תוכן שנוגע להתנגדות לחיסונים, ובכלל, לדיס--אינפורמציה שנוגעת לנושא. לטענתה, מאז חלה צניחה של 70% בחשיפת הגולשים לסרטונים מסוג זה. בהמשך, היא הכריזה כי בכוונתה למחוק סרטונים עם תוכן בעייתי במטרה לצמצם את הכמות שלהם ככל הניתן.
ואולם, המחקר הברזילאי שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת קמפינאס (העיר השלישית בגודלה במחוז סאו פאולו), בשיתוף עם אוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, ארה"ב, מגלה שזה לא בדיוק הצליח - לפחות לא בכל הנוגע לסרטונים נגד חיסונים בפורטוגזית (השפה המדוברת בברזיל). כדי לבדוק האם יוטיוב מציגה סרטונים התומכים בהתנגדות לחיסונים, בחנו החוקרים את הסרטונים שמציעה הרשת לאחר צפייה בסרטון שהופיע בתוצאות החיפוש של המילה "חיסונים", בשילוב עם מילים אחרות - למשל, "אוטיזם". התוצאות שנגלו לעיניהם היו מדאיגות במיוחד: החוקרים גילו רשת של 52 סרטונים ב-20 פלייליסטים המכילים אינפורמציה שגויה בנוגע לחיסונים.
זאת ועוד: רבע מהסרטונים שנמצאו הכילו פרסומות למרות הניסיונות של יוטיוב, כביכול, למנוע ממפרסמים גישה לסרטונים אלה. המידע הבעייתי בהם כלל הפצרה בציבור לבצע מחקר עצמאי בנוגע לבטיחות החיסונים, ייחוס כלים של "שליטה בציבור" למדיניות החיסונים של הממשלות וחשיפה, לכאורה, של הסכנות הטמונות בהתחסנות. מחקרים מוקדמים יותר, אגב, גילו ביוטיוב סרטונים עם תכנים בעייתי בנוגע לחיסונים גם באנגלית ובצרפתית. למעשה, התגלה כי 72% מהסרטונים על חיסונים בצרפתית כוללים מסרים אנטי-חיסוניים מסוכנים - זאת, בעיקר מפני שתכנים מסוג זה מושכים יותר גולשים וגורמים למעורבות גדולה יותר שלהם (תגובות, לייקים וכו'). 
בתשובה למסקנות של המחקר הברזילאי, ציינה יוטיוב כי הסרטונים המדוברים "לא הפרו את תקנות הפלטפורמה", אבל הודתה שחלקם "הפרו את מדיניות החברה בנוגע למונטיזציה" - כלומר, מפרסמים השתמשו בסרטונים אלה ובחשיפה המוגברת להם כדי לקדם את מוצריהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה