פרויקטים

ועידת החדשנות אוקראינה-ישראל: השקעות במדינה שהמחירים בה מטפסים גם בקורונה

באירוע חגיגי לרגל 30 שנה למיסוד הקשרים בין המדינות, הושם דגש עיקרי על העצמת שיתופי הפעולה. עו"ד יגאל יופה, הבעלים של חברת Simple Investment, המתמחה בליווי משקיעים באוקראינה: "ב-2021 דירות יד ראשונה עלו ב-36%. מי שהקדימו לפעול רושמים היום רווחים גבוהים"

ועידת החדשנות אוקראינה-ישראל : עו"ד יגאל יופה (מימין) ושגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הוועידה)
מרכז הכנסים ב-UNIT.City, פארק החדשנות שבקייב בירת אוקראינה, שימש לאחרונה אכסנייה ל"ועידת החדשנות אוקראינה-ישראל". האירוע החגיגי שנערך זו השנה הרביעית, עמד הפעם בסימן 30 שנה למיסוד הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות, והתמקד באינטרס ההדדי להעצמת שיתופי הפעולה בין ישראל ואוקראינה במגוון תחומים נרחב – הכולל בין היתר טכנולוגיות מידע, רפואה, חקלאות, נדל"ן, הייטק, פינטק וביוטק.  
בוועידה, שזכתה לסיקור נרחב באמצעי התקשורת באוקראינה, נטלו חלק מאות משתתפים: נציגי ממשלת אוקראינה, דיפלומטים בכירים, משלחות מטעם רשויות מקומיות בישראל, כמו גם אנשי עסקים, משקיעים, יזמים ואנשי תרבות.
על ארגון האירוע הופקדה Global Israeli Initiative – פלטפורמה טכנולוגית, המבקשת לשמש גשר לחיבורים בין רשויות, ארגונים וחברות מישראל ואוקראינה – והוא נערך בסיוען של שגרירות ישראל באוקראינה ושגרירות אוקראינה בישראל, ובחסות חברות מובילות משתי המדינות דוגמת Simple Investment, Really Building, UNIT.City ו-VIZHU.
"אוקראינה מעוניינת ללמוד מהניסיון שנצבר בישראל בתמיכה ממלכתית בנושאים הקשורים לפיתוח טכנולוגיות חדשות, מסחור המחקר המדעי, הקמת סטארט-אפים וקידום השקעות בפיתוחים חדשניים", ציין ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, בפני באי הכנס והוסיף כי "בתחום טכנולוגיית המידע טמון פוטנציאל משמעותי לפיתוח והרחבה של שיתוף הפעולה בין שתי המדינות ויישום פרויקטים משותפים".
שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, יישר קו עם הדברים והדגיש כי "יש לנו לא מעט תחומים עם פוטנציאל עצום לפיתוח ובהם אבטחה, טכנולוגיה דיגיטלית וחדשנות. מפגשים כמו אלו המתקיימים במסגרת הוועידה, מספקים לנו הזדמנויות חדשות להיכרות ולגיבוש פרויקטים משותפים".
אלונה נובוגורודסקיה, מנהלת Global Israeli Initiative, יוזמת הכנס, התייחסה בפתיחת האירוע לחשיבות שבקידום האינטרסים הכלכליים והחברתיים בין המדינות: "החגיגות לשנת ה-30 לכינון היחסים מהוות עוד הזדמנות להעמקת שיתוף הפעולה בין ישראל ואוקראינה. בזכות כל אותם אנשים שמבינים את החשיבות שבהגברת הדיאלוג בין המדינות, הצלחנו לקיים את הכנס ולהתגבר על  הקשיים הנלווים עם התפרצות נגיף הקורונה וההגבלות".

אלונה נובוגורודסקיה, מנהלת Global Israeli Initiative, יוזמת הוועידה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הוועידה)


צמיחה מהירה
כחלק מתוכנית הוועידה התקיימו פאנלים ושולחנות עגולים בנושאים דוגמת הייטק, טכנולוגיה, מנהיגות והעצמה נשית. בדיון נפרד שעסק בשוק הנדל"ן באוקראינה, הביעו סגן השר הראשון לפיתוח הקהילה והשטחים באוקראינה, וסילי לוז'ינסקי, מנכ"ל חברת Taryan Group, ארתור מחיטריאן וראש מועצת המנהלים של CREATOR-BUD איגור גודה, את תמיכתם בפיתוח יחסי אוקראינה-ישראל בתחום ההשקעות והחדשנות.
מי שעוד השתתף בפאנל הוא עו"ד יגאל יופה, ממארגני הוועידה ומהשמות היותר מזוהים עם האינטראקציה הנדל"נית בין ישראל ואוקראינה. עו"ד יופה הוא המייסד והבעלים של חברת סימפל אינווסטמנט (Simple Investment), המהווה נציגה בישראל של חברת הבנייה האוקראינית הנודעת Really Building, ומתמחה בליווי משקיעים ישראלים באוקראינה. לדבריו, לאורך התקופה האחרונה יותר ויותר ישראלים בוחנים את האפשרות להשקיע באוקראינה, ובעיקר בקייב – זאת על רקע העלייה במחירי הנדל"ן במדינה ובבירה.
"שוק הנדל"ן האוקראיני צומח במהירות", הבהיר עו"ד יופה. "כך למשל, נתונים של אתר הנדל"ן האוקראיני lun, מצביעים על כך שמחירי הדירות באוקראינה בשנת 2021 בבנייה חדשה עלו ב-36%. משקיעים ישראלים שהקדימו לפעול, כבר רושמים היום רווחים גבוהים שקשה מאוד להשיג בהשקעות דומות בישראל".
עבור עו"ד יופה, שהוכתר בוועידה כאחד מ-30 האישים משפיעים ביחסי אוקראינה-ישראל ואף זכה  לתעודת הוקרה על פעילותו לחיזוק הקשרים  –  סיפק האירוע הוכחה נוספת לפוטנציאל הגלום ביחסים בין המדינות: "זה היה כנס מוצלח מאוד שחיזק והעמיק את הקשרים בין ישראל ואוקראינה, ונתן עוד דחיפה להאצת שיתופי הפעולה. במהלך האירוע נרקמו ערוצי פעולה חדשים וחיבורים חשובים בין משקיעים מישראל לגופי נדל"ן באוקראינה. אני מסתכל קדימה באופטימיות גדולה ומאמין שבשנים הבאות המגמה רק תלך ותתעצם". 

ועידת החדשנות אוקראינה-ישראל. נדבך נוסף בהאצת שיתופי הפעולה בין המדינות (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הוועידה)


סימפל טיקט
חברת Simple Investment הייתה מהראשונות לזהות את ההזדמנויות הטמונות בשוק הנדל"ן האוקראיני, ובמיוחד אלו שמציעה קייב. "צריך להבין, מחירי הנדל"ן באוקראינה האמירו גם בעידן הקורונה – ומדובר הן בנדל"ן למגורים כלומר דירות חדשות ודירות יד שנייה, והן בנדל"ן מסחרי", מנתח עו"ד יופה. "כאשר מביאים בחשבון את התייקרות חומרי הבנייה, העליות במחירי התובלה הימית וגם את החקיקה שמקודמת בפרלמנט האוקראיני ונוגעת להוספת מיסוי על חברות נדל"ן, מבינים לאן נושבת הרוח. השורה התחתונה היא שקייב אטרקטיבית במיקום ובתשואה, מה שהופך אותה למוקד שוקק למשקיעים".
פעילותה של החברה בקייב מתמקדת כיום בשני פרויקטים מרכזיים. המיזם האחד הוא LINER, קומפלקס עסקים חדשני בעירוב שימושים, הממזג בין משרדים למגורים, ופונה בראש ובראשונה לקהילת ההייטק המתפתחת במדינה. הפרויקט שנמצא בשלבי הקמה בשכונת פודול, נהנה גם מגישה נוחה לתחבורה ציבורית ומקרבה לעורקי תנועה מרכזיים. מיזם מסקרן אחר בהובלת החברה הוא U4, פרויקט מגורים באקרם גורודוק, שכונה המאופיינת באוכלוסייה צעירה ובקרבה למוסדות חינוך וריאות ירוקות.
המודל שמציעה Simple Investment מותאם במיוחד למשקיע הישראלי ומעניק לו מעטפת מלאה – פיננסית ומשפטית. "האג'נדה שמנחה אותנו היא לפשט את העניינים, להפוך תהליך מורכב לנוח ונגיש", מסכם עו"ד יופה. "אנחנו מלווים את המשקיע לכל אורך שלבי התהליך: מנקודת הפתיחה ועד קבלת המפתח לנכס, ובהמשך גם בניהולו הרציף. החברה שלנו מספקת את כרטיס הכניסה להשקעות איכותיות במדינה שעדיין נמצאת עבור רבים מתחת לרדאר. מי שיזדרז, יגלה עולם חדש ביחס להשקעות הנדל"ן בישראל".