פרויקטים

שוק ההון: סקירה חודשית אפריל 2022

הכלכלות הגדולות והבורסות העולמיות מתאוששות מהמלחמה באוקראינה: האירועים הגדולים בשוק ההון

מחירי הנפט (צילום vecteezy)
 נקודות עיקריות:
  • הזינוק במחירי האנרגיה והחיטה בנוסף לאינפלציה שפרצה ממילא, מאלצים את הכלכלות הגדולות לנקוט בצעדים של הפחתת /הפסקת רכישות האג"ח והעלאות ריבית.
  • 87%  מתוך מהחברות במדד S&P 500  אשר פרסמו את הדוחות הכספיים ברבעון הראשון של השנה, מציגות את נתונים מרשימים ואף היכו את תחזיות הרווח. צמיחה ממוצעת של למעלה מ-11% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
  • השוק האמריקאי נסחר במכפילים גבוהים המשקפים ציפיות לצמיחה מהירה. תחת אינפלציה גבוהה וריבית עולה, השוק יקר ברובו וצפוי לתנודתיות גבוהה בשנת 2022.
  • הקורונה עושה קאמבק נוסף לחיינו עם עלייה במספר הנדבקים וחזרתן של ההגבלות בסין.

ביצועי השווקים (נכון ל-30/03/22)
ללמוד לחיות לצד האינפלציה
הבנק המרכזי בארצות הברית ממשיך את מלחמתו באינפלציה. הפרוטוקולים שנחשפו מהפד מעידים ריביות שצפויות לעלות אפילו עוד. הפרסום עורר את המשקיעים לפנות דווקא למטבע האמריקני, הדולר שמטפס ביממה האחרונה מול המטבעות העיקריים בעולם והגיע לרמה של 99.778 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר שלו מאז מאי 2020.
האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על המשך צמיחה ושיפור בשוק העבודה. אבל האינפלציה צומחת במהירות וצפויות העלאות ריבית תכופות לריסונה, כפי שהתבטא יו"ר הפד(התחזית עומדת על כ- 2.7% עד לסוף השנה).
גם קברניטי הממלכה המאוחדת החליטו על העלאת הריבית בבנק המרכזי, בפעם השלישית מאז דצמבר 2021, ל-0.75%. ביבשת באירופה צפויה העלאת ריבית השנה, על אף הציפיות הסותרות.
הסיבה העיקרית להעלאת הריביות בבנקים המרכזיים בעולם היא ככל הנראה, הזינוק באינפלציה. בחודש פברואר האחרון האינפלציה בארה"ב חתמה שיא של ארבעה עשורים כאשר הגיעה לגובה של 7.9% , בעוד התחזיות מבשרות על מספר דו ספרתי בתוך זמן לא רב. עליית מחירי הנפט והסחורות המיובאות שהביאה איתה הפלישה הרוסית לאוקראינה, רק הוסיפה לנזקים שגרמה תקופת הסגרים של מגפת קורונה, בהם היו שיבושים באספקה והדפסת כסף עצומה, הובילו לעלייה בשיעור האינפלציה שמרתיע משקיעים רבים.
גם אצלנו בבנק ישראל, "מטפחים" אינפלציה כחול-לבן שעומדת כעת על 3% ונמצאת במגמת עלייה. מומחים מבהירים כי כמעט שאין פתרון ריאלי באופק מלבד העלאת הריביות באופן מאסיבי על מנת לנסות ולהשתלט על העלייה הצפויה.



מכפילי הרווח בעולם
המלחמה עוד לא נגמרה
על אף הדיווחים והתמונות של נסיגת הצבא הרוסי מהאזורים המקיפים את הבירה האוקראינית, קייב, נראה שהמערב ממשיך בדרך הסנקציות ומטיל הגבלות חמורות על גורמים נוספים המקורבים לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין שנחשב בעיני רבים מהמנהיגים, ל"פושע מלחמה".
הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן מודיע כי "מוסקבה תשלם" על הפלישה ומטיל סנקציות, בהן נכללים מוסדות פיננסיים רוסיים מרכזיים  כמו הבנק הגדול ברוסיה (סברבנק), הבנק הפרטי הגדול ביותר במדינה (אלפא בנק). המדיניות האמריקנית החדשה, תמנע מאזרחיה לבצע השקעות חדשות ברוסיה, ומטילה סנקציות גם על בכירים רוסים ובני משפחותיהם, הנכסים שבבעלותם בארה"ב מוקפאים, והם יורחקו מגישה אל המערכת הפיננסית בארה"ב.
27 חברות הגוש האירופי הודיעו על כוונה לאשר חרם על הפחם הרוסי, ואף למנוע כניסה של אוניות רוסיות לנמלי מדינות האיחוד. בריטניה במהלך משלה לעודד את מדינות ה-G7 ונאט"ו להתחיל בהפסקה הדרגתית של ייבוא משאבי אנרגיה מרוסיה.
על אף השפעת המלחמה, שממשיכה לתת את אותותיה על מחירי הנפט ניכרת ירידה חדה במספרים. החוזים על נפט גולמי מסוג ברנט צונחים ב-5.1% למחיר של 101.1 דולר לחבית, החוזים על הנפט האמריקאי ירדו אף הם ב-5.5% ל-96.3 דולר לחבית
סוכנות האנרגיה הבינלאומית הודיעה על תמיכה במהלך של הנשיא ביידן ותשחרר חביות נפט ממאגרי החירום ובכך תוריד או לפחות תנסה לבלום את עליית המחירים. גם בממלכה המאוחדת לא מעוניינים יותר בנפט הרוסי, אך בינתיים, לא מצליחים לרתום גם את האיחוד האירופי, שכן, כזכור הוא תלוי בדב הרוסי עם כמעט חצי מהאספקה שלו שהיא תחת ידו של פוטין.


 פרמיית הסיכון של שווקים שונים בעולם
לסיכום
נראה כי עליית האינפלציה והריבית, בהתאמה, מחזירות את כולנו יותר מעשור אחורה ובעיקר מעלים את החששות של המשקיעים. לכן דווקא ביצוע השקעות בהתבוננות קדימה לעוד חמש שנים ולא לפי תזמוני שוק, שילוב מניות ערך במקביל למניות צמיחה הקיימות בתיק, כדי למתן את תנודתיות התיק, תוך פיזור חשיפה סלקטיבי לשווקים, כולל שווקים מתפתחים, אירופה וישראל, יכולה לשמור אותנו על הצד היותר יציב, כמה שניתן.
לקריאה נוספת ועוד מידע בתחום ההשקעות, לחצו כאן
יודגש כי המידע המופיע כאן הינו למטרת לימוד בלבד ולא נועד לשמש הצעה לקנות או למכור, מוצר פיננסי מכל סוג שהוא! הכותב אינו בעל רישיון לייעוץ השקעות והאמור להלן אינו מהווה תחליף לייעוץ, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם! קבלת החלטות על בסיס הנתונים המופיעים להלן, הינה באחריות הקורא בלבד!