פרויקטים

פינוי בינוי בקריית ים: "הביקוש גבוה והמחירים ימשיכו לעלות"

עם דחיפה מאסיבית של הרשות המקומית, ושחקני נדל"ן בכירים שמזהים את הפוטנציאל בעיר החוף – בקריית ים נחושים ליישם פינוי-בינוי גם בצפון. דוד אבן צור, ראש העיר; חיים אביטן, יו"ר קבוצת הרציג נדל"ן ומי שעמד בראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית; ועו"ד הילה סלומון, שותפה במשרד רולוף & יונאי, על התוכניות העתידיות ועל מה שכבר קורה בשטח

בטקס חגיגי שנערך בחודש אפריל האחרון, נחתמו הסכמי מסגרת לקידום התחדשות עירונית בין משרד הבינוי והשיכון, לבין ראשי 12 רשויות מקומיות מצטיינות, המובילות את התחום. ברשימה המכובדת, שם אחד בלט במיוחד: זה של קריית ים. כאשר מביאים בחשבון כי מדובר ברשות המקומית הקטנה ביותר ברשימת הערים הנבחרות מבחינת היקף האוכלוסייה (מספר תושבי קריית ים עומד על כ-45 אלף), וכי העיר אינה שוכנת בלב אזורי הביקוש – הרי שההישג מתעצם שבעתיים.
תנופת ההתחדשות העירונית בקריית ים, רחוקה מלהיות עניין מקרי. כמי שניצבת על שבר יגור (הסתעפות של השבר הסורי-אפריקאי), ורבים ממבניה הוקמו לפני עשורים רבים – מיזמי פינוי-בינוי אשר יביאו לשיקום ומיגון השכונות הוותיקות, הם בפירוש צו השעה.
"כ-60% מהבניינים בקריית ים ללא מיגון, ברעידת אדמה הכי קלה הם יקרסו", ציין דוד אבן צור, ראש עיריית קריית ים, בפאנל מיוחד שאירח אתר ice. "מעבר לזה, אסור גם לשכוח שהעיר נמצאת בטווח הטילים מלבנון. קריית ים מחויבת בהתחדשות עירונית כוללת ומקיפה, ובדיוק את זה אנחנו עושים".
בהתאם למדיניותו של אבן צור, החליטה העירייה המקומית לקחת את המושכות לידיה ולהוביל בעצמה את ההליכים לחידוש השכונות הישנות. היעד: תוספת של 10,000 יחידות דיור לקריית ים באמצעות מיזמי פינוי-בינוי, ולא פחות חשוב – יצירת אופק חדש לתושבים. "יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הקמנו מינהלת ייעודית. אנו יוזמים ומובילים את תכנון התב"עות בכל אותם מוקדים שאנו חושבים שצריכים לעבור פינוי-בינוי", הסביר ראש העיר צור. "זו תהיה התחדשות עירונית חברתית-פיזית-כלכלית, ואני שמח לעדכן שאנחנו מתקדמים בקצב גבוה".
התחדשות חברתית-פיזית-כלכלית
מי שהיה שותף מרכזי להקמת מינהלת ההתחדשות העירונית בקריית ים, הוא חיים אביטן, שכיהן כיו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (ובעבר כיהן גם כראש עיריית חדרה) – ובכובעו הנוכחי, משמש יו"ר קבוצת הרציג נדל"ן, משחקניות הפינוי-בינוי הגדולות בעיר החוף הצפונית. "קריית ים יודעת לקדם התחדשות עירונית", קבע אביטן. "אנחנו עדים להתפתחויות בהרבה מאוד מתחמים. צריך להבין: קריית ים זה לא תל אביב ולא גוש דן – קריית ים היא הסנונית הראשונה בכל מה שנוגע להתחדשות עירונית גם באזור הצפון".
קבוצת הרציג נדל"ן הייתה מהחלוצות לפעול בקריית ים, והיא מזוהה עם הפינוי-בינוי הראשון בעיר שקיבל היתר בנייה, פרויקט "מול הים". "הפוטנציאל בקריית ים עצום. יש פה רצועת חוף יפיפייה ונוף להרי הכרמל. הפרויקט הוא במרחק הליכה מהים, ויספק את אקורד הפתיחה לקריית ים המתחדשת", הצהיר אביטן בפאנל והוסיף: "אנחנו אמנם נמצאים בתקופה של אי ודאות – ועדיין, יש ביקוש גבוה ויש צורך בדירות. המשמעות: המחירים ימשיכו לעלות".

קריית ים. התחדשות עירונית  – עוגן מרכזי במיתוגה מחדש של העיר (צילום באדיבות עיקריית קריית ים) 
עו"ד הילה סלמון, שותפה במשרד רולוף & יונאי, מייצגת בעלי דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית בקריית ים. כעיר בה אחוז העולים הוא הגבוה בישראל (כ-40%), היא ומשרדה פועלים להבטיח שזכויותיהם של אותם עולים (כמו גם של כלל בעלי הדירות במיזמים השונים), לא ייפגעו במסגרת התהליך המורכב והממושך. לדבריה, "בקריית ים אחוז גבוה של דוברי רוסית ודוברי אמהרית, ואנחנו כעורכי הדין בפרויקטים של התחדשות עירונית, בראש ובראשונה מוודאים שכל המידע הרלוונטי יהיה מונגש להם בשפת האם – זה בפירוש עניין קריטי".
"לצערנו, היינו עדים בעבר לכל מיני מאכערים שניגשו לאותה אוכלוסיית עולים מוחלשת והחתימו אותה על כל מיני מסמכים", סיפרה עו"ד סלומון. "היום אנחנו נאלצים לטפל בכל מיני סיטואציות של אנשים שחתומים על חוזים, אפילו עם הערות אזהרה על הדירות שלהם בטאבו, ואין להם בכלל מושג על מה הם חתמו. לכן, לפני שיוצאים לפרויקט פינוי-בינוי, חשוב שבעלי הדירות יעזרו בעורכי דין שמכירים לעומק את תחום ההתחדשות העירונית, וילוו אותם לכל אורך הדרך".
אבן צור, אביטן ועו"ד סלומון, שותפים לדעה כי פעילות התחדשות עירונית היא עוגן מרכזי במיתוגה מחדש של קריית ים – ומתכתבת היטב עם מתיחת הפנים שמתרחשת היום ברחבי הרשות המקומית. "העיר שלנו עוברת שינוי חיובי כמעט בכל התחומים: בחינוך, בתרבות, בתרבות הפנאי. אנחנו פועלים להגדלת היצע הדיור תוך הפיכת השכונות הישנות למודרניות, כמו גם לפיתוח רצועת החוף של העיר – בכל זאת, אנחנו עיר החוף של הקריות. קריית ים מתחדשת בכל היבט. אין לי ספק שבעוד 5 שנים העיר שלנו תראה אחרת לגמרי", סיכם אבן צור. צפו בפאנל המלא.
 (בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)