פרויקטים

ביטוח תחת אש - מי משלם על נזקי הרכב והדירה כתוצאה מהמלחמה?

מתקפות הטילים ואירועי הטרור גרמו לנזק רב לרכוש. האם פוליסות הביטוח שלנו מכסות את הנזק – ומה חשוב לעשות כדי לקבל פיצוי בהקדם? כל התשובות
בשיתוף ביטוח ישיר | 
תסכול (אילוסטרציה) (צילום shutterstock)
כל מבוטח יודע שבמקרה של תאונה בדרך הוא יכול לפנות לחברת הביטוח שלו: לפתוח דיווח עם כל פרטי המקרה, לגשת עם הרכב למוסך הסדר ובסופו של התהליך לקבל פיצוי עבור הנזק לרכב. אותו דבר אמור גם במקרה של נזק לדירה בה הוא גר, במידה והצטייד מראש בביטוח דירה. אבל מה קורה במידה והנזק נגרם כתוצאה מהלחימה? מי לוקח אחריות על הנזק לרכב או לארבעת הקירות בהם אנחנו חיים עם היקרים לנו מכל? ביטוח ישיר עושים לכם סדר בעניין.
האם יש כיסוי ביטוחי על נזקי טרור?
מלחמה היא תקופה שבה חוסר הוודאות הופך להיות חלק בלתי נפרד מהמציאות היום-יומית שלנו. אנחנו נדרשים לקיים שגרת חירום שבה רובנו ממשיכים לחיות את חיינו בצילה.
בסיטואציה מורכבת שכזו, אנחנו מחפשים עוגנים יציבים שניתן להסתמך עליהם – אחד מעוגנים אלה הוא הביטוח, שנותן לנו שקט נפשי, בעצם הידיעה שיש מי שייתן לנו מענה ויפצה אותנו ברגע האמת עבור המקרים המכוסים בפוליסה.
עם זאת, על פי החוק, המדינה היא זו האמורה לטפל בפיצוי בעלי הרכוש עבור נזק שנגרם כתוצאה מפעולות טרור ואיבה או מלחמה. פיצוי זה אמור לסייע להם בתיקון הנזק שנגרם לבית או לרכב – ואם לא ניתן לעשות זאת, או שהנזק נרחב מדי, הם יכולים להיעזר בפיצוי כדי לרכוש בית או רכב אחרים, בשווי דומה לנכס המקורי.
למעשה, אפילו אם בעל הרכב נפגע במהלך נסיעה מנפילת טיל או פעולת טרור אחרת על הרכב – הוא לא יהיה מוגדר כנפגע בתאונת דרכים, ולא יהיה מכוסה על-ידי פוליסת ביטוח החובה, אלא יוכר כנפגע פעולת איבה – והאחריות לפיצוי גם במקרה זה מוטלת על המדינה.
אמנם ביטוח הדירה או הרכב אינם מפצים במקרה של נזקי מלחמה כיום, אבל כן קיימים כיסויים משלימים למקרים שכאלו כמו כיסוי לנזקי טרור של ביטוח ישיר שניתן לרכישה כתוספת במסגרת ביטוח הדירה ומיועד לכסות את הפער בין הפיצוי שמעניקה המדינה, לבין הסכום שעל פיו בוטחה הדירה בפוליסה. כלומר, כיסוי המשלים את הפיצוי מטעם המדינה.
כיצד המדינה מפצה על נזקי טרור ומלחמה?
הגוף הממשלתי המופקד על תשלום פיצויים לנפגעים במקרים אלה הוא מס רכוש. הוא עושה זאת באמצעות "קרן הפיצויים" – קרן המנוהלת בידי רשות המיסים, וממנה משולם סכום הפיצויים.
חוק מס רכוש וקרן הפיצויים, שנחקק כבר ב-1961, קובע כי מי שרכושו נפגע במסגרת מלחמה או פעולת איבה, יכול להגיש תביעה למס רכוש, במטרה לקבל פיצוי. הרכוש, על פי החוק, מוגדר כמבנה, תכולה של בתים או עסקים, כלי רכב ועוד.
מה צריך לעשות כדי לקבל פיצוי בגין נזקי טרור ומלחמה?
כשמדובר בנזק שנגרם לרכב יש להגיש תביעה למס רכוש, ושמאי מוסמך יגיע כדי להעריך את היקף הנזק. לאחר אישור הבקשה לתיקון הרכב, ניתן לפנות למוסך לפי בחירת המבוטח, כדי לתקן את הנזק.
כשמדובר בנזק הנגרם לדירה, קיימות שתי אפשרויות: נזק למבנה, ונזק לתכולה. במקרה של נזק למבנה, יגיע שמאי להעריך את היקפו ולקבוע את סכום הפיצוי. עבור תכולה – כגון רהיטים, מוצרי חשמל, ביגוד וכו' – קיימות קטגוריות עם סכומי פיצוי קבועים מראש.
מה חשוב לזכור לפני שמבקשים פיצוי על נזק?
  • יש להודיע לרשויות המדינה על הנזק מוקדם ככל האפשר – עד שבועיים לאחר האירוע. את תביעת הפיצויים עצמה יש להגיש בתוך שלושה חודשים.
  • אם נגרם נזק לבית, קיימות שתי אפשרויות – לתקנו בעזרת חברות המשקמות מטעם קרן הפיצויים, או באמצעות אנשי מקצוע לבחירתו, וזאת לאחר שהתביעה אושרה ונקבעו סכומי הפיצוי.
  • סכומי הפיצוי מטעם המדינה עבור חפצים ביתיים מוגבלים – עד ל-25,654 שקל עבור ריהוט לזוג נשוי או הורה יחיד; ותוספת של 5,187 שקל עבור כל ילד. 
בשורה התחתונה, בתקופה של חוסר יציבות רגשית ועומס נפשי כמו זו שאנחנו חווים בימים אלה, הצורך שלנו בעוגנים מתחזק. לכן חשוב לזכור שגם אם במקרים הקשורים ללחימה המדינה היא זו שדואגת לפיצוי, חשוב לזכור שאנחנו ממשיכים בשגרת החיים ולכן חשוב להצטייד בביטוחים מתאימים שיקנו לנו שקט נפשי עבור כל מקרה נזק אחר שעלול לבוא לפתחנו.