רכב

גנבי הרכב בישראל נבלמים: זה מה שיביא לירידת מחירי הביטוח?

המערך המבצעי של Pointer מסכם את הרבעון השני לשנת 2025 בגניבות רכב: ירידה של 10% בגניבות מהרבעון המקביל אשתקד, פתח תקווה "מככבת", תל אביב יורדת מהראדר ואיזה רכבים הם הכי נגנבים בישראל?
מערכת ice | 
גניבת רכבים (צילום shutterstock)
המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את הרבעון השני לשנת 2025 בגניבות רכב בישראל. המחצית הראשונה של 2025 מאופיינת בגידול נקודתי בתחילת השנה שהסתכם ב-3%, ולאחר מכן ירידה בניסיונות וגניבות ככל הנראה בהשפעת המצב הביטחוני.
ברבעון הנוכחי נרשם קיטון של כ-10% במספר ניסיונות הגניבה ביחס לרבעון המקביל לשנת 2024 וקיטון של 5% ביחס לרבעון הקודם השנה. הקיטון נובע ממצב המלחמה בארץ ו"הידוק החגורה" של כוחות הבטחון באזור הגבול, בגדרות ובכניסת פלשתינאים לארץ, זאת בנוסף לפעילות הצבא בכפרים ובערים פלסטינאיות. בשנה האחרונה נרשמה עלייה חדה בחירי ביטוח הרכב בעקבות הגניבות הרבות, והציפייה היא שחברות הביטוח יורידו את המחירים.
הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון השני של 2025: בפתח תקווה נרשמו 15% מניסיונות הגנבה והגניבות שיעור של פי 2.5 מהתקופה המקבילה אשתקד וגידול של 36% מהרבעון הקודם. תל אביב עם 13% בניסיונות גניבה וגניבות רכב, קיטון של 28% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אך ללא שינוי מהרבעון המקביל. ירושלים 8% המהווים 60% גידול ביחס לרבעון השני לשנת 2024. נתניה ובאר שבע 5% וראשון לציון 4%. 
גניבות לפי שנת מודל: כלי רכב משנת מודל 2021 הנגנבים ביותר
כלי רכב משנת 2024 מהווים 11%, כלי רכב משנת 2023 מהווים 13%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 16%, כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 18% מכלל ניסיונות הגניבה וגניבות, קיטון של 28% לעומת הרבעון הקודם, כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 13% מכלל הגניבות, זינוק של 117% לעומת הרבעון הקודם שעמד על 6%. 
גניבות לאור יום:
תופעת גנבות רכב בכל שעות היום עדיין ממשיכה גם ברבעון זה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שגם ברבעון השני של 2025 הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. 
שיטות הגניבה הפופולאריות: שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-48% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. שימוש במשכפל אלחוטי 11%.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 21% מסך הגניבות. גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 10% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 9% מסך הגניבות שבוצעו השנה. שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה. 
גניבות לפי מחוזות כלל ארצי: אזור המרכז עם כ-35% מסך הגניבות ביחס ל-39% ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של 10%. אזור השרון עם כ- 16% מסך הגניבות לעומת 12% ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 33%. אזור הדרום עם כ-13% ביחס ל-11% ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של 18%. אזור השפלה עם כ-25% מסך הגניבות ביחס ל-26% ברבעון המקביל אשתקד. אזור צפון עם כ -3%  ביחס ל-4% ברבעון המקביל אשתקד. אזור ירושלים כמעט ללא שינוי עם כ-  8%. 
סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב- רבעון 2 2025: ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 43% מסך ניסיונות הגניבה, ללא שינוי ביחס לרבעון השני לשנת 2024. רכבים חשמליים מהווים 4% מניסיונות גניבות הרכב ביחס ל-7% ברבעון השני לשנת 2024 קיטון של 42%. רכבים היברידיים מהווים 17% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל-18% ברבעון השני לשנת 2024. רכבים פרטיים מנועי בנזין וסולר מהווים 10% מניסיונות הגניבה.
רכבים מסחריים מהווים 7% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל- 12% ברבעון השני לשנת  2024. קיטון של 41%. משאיות מהוות 3% מסך גניבות הרכב ביחס ל-4% ברבעון השני לשנת 2024 קיטון של 25%. כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב ביחס ל- 1% ברבעון השני של 2024. עליה של 100%. דו גלגלי – מהווים 14% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל- 8% ברבעון המקביל אשתקד עליה של  175% ביחס לרבעון השני של 2024.
אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מציין כי: "הירידה בגניבות בדרום ובצפון מוסברת במצב הבטחוני ובנוכחות מוגברת של כוחות צבא ומשטרה לאורך כל שעות היום. בנוסף, במסגרת המאבק בגניבות השיקה לאחרונה החברה את פוינטר NOK שעושה שימוש בטכנולוגיה להקשת קוד על גבי המקשים המקוריים על גלגל ההגה".
"הפתרון מחליף את הקודנית הרגילה המותקנת בכלי הרכב על הדשבורד, שעליה צריכים להקיש קוד לפני התנעה. היתרון של המערכת המהפכנית הוא באפשרות לזהות את הנהג באמצעות מקשים מקוריים של הרכב בגלגל ההגה. ככל שהנהג יקיש רצף כפתורים לא תקין הרכב לא יתניע".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה