רכב

בשורה לנהגים: כך תקבלו את הרכבים שלכם יותר מהר

בעלי המניות של נמל אילת הודיעו היום על מהלך אסטרטגי במטרה להשיב את פעילות ייבוא הרכבים לנמל, זאת לאחר שנתיים בהם הוסטה הפעילות לנמלי אשדוד וחיפה
מערכת ice | 
מוסך-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בעלי המניות של נמל אילת הודיעו היום על מהלך אסטרטגי שנועד להשיב את פעילות ייבוא הרכבים לנמל ולשבור את המצור הימי המוטל עליו בשנתיים האחרונות. בכוונת הבעלים להקים זרוע ספנות עצמאית להובלת רכבים מהמזרח הרחוק לאילת. בעלי השליטה בנמל מנהלים בימים אלה מגעים מתקדמים עם מספר חברות ספנות במטרה לחכור או לרכוש אוניות המיועדות להובלת רכבים Ro-Ro)). זאת במקביל לדיונים המתקיימים סביב נושא הביטוח. בנמל אילת אומרים כי החזרת נמל אילת לפעילות היא אינטרס לאומי ולא רק בעיה של הנמל.
נמל אילת, שהיה עד לפני כשנתיים השער המרכזי של ישראל לייבוא רכבים מהמזרח הרחוק (יפן, קוריאה וסין), ספג מכה אנושה עם פרוץ המשבר בים האדום. החל מנובמבר 2023, עם הטלת המצור של המורדים החות'ים על מצר באב אל-מנדב ותקיפת אניות בעלות זיקה ישראלית, פסקה לחלוטין הגעתן של אניות ה-Ro-Ro לנמל אילת. מאז, רציפי הנמל עומדים שוממים. המצב הנוכחי הוביל להסטת כלל משלוחי המכוניות מהמזרח לנמלי חיפה ואשדוד, דבר שגרם להארכת מסלול השייט ול"פקק" לוגיסטי בנמלי הים התיכון.
בכלל זה מחסור בשטחי האחסון של הרכבים. עבור הנמלים באשדוד וחיפה מדובר היה בהזדמנות עסקית טובה היות ופריקת מכוניות נחשבת לפעילות הרווחית ביותר של הנמלים. עבור היבואנים, מעבר לקיצור לוחות הזמנים בהבאת רכבים מהמזרח לאילת, התנאים אותם קיבלו בנמל אילת היו טובים יותר, שטחי האחסון נרחבים יותר ותנאי אחסון המכוניות באקלים האילתי היו מתאימים יותר.
יודגש כי למרות שנמל אילת עומד שומם מזה כשנתיים, הנהלת הנמל הקפידה להחזיק את הנמל האסטרטגי פתוח, תוך שהיא שומרת על כוח האדם ונמנעה מפיטורי עובדים. בנוסף, בשבוע שעבר הודיעה חברת נמלי ישראל על סיום עבודות השיקום בחלקו הדרומי של הרציף הראשי בנמל אילת, שלב מרכזי במהלך רב-שנתי לשיקום הרציף כולו, זאת כחלק מהערכות לקראת חזרת הנמל לפעילות מלאה. העבודות שבוצעו בתיאום עם הנהלת הנמל, כללו שיקום וחיזוק של מבנה הרציף, עבודות תת-ימיות להבטחת יציבות חלקיו הקונסטרוקטיביים, חיזוק לעמידות בפני רעידות אדמה, תיקון נזקי סערה, והנחת מזרוני בטון לייצוב הקרקעית ושמירה על עומק מתאים לעגינת אניות.
למרות הפסקת האש בעזה, המצור החות'י על נמל אילת נמשך. במהלך החודשים האחרונים הועלו מספר הצעות לחזרת הנמל לפעילות, אולם עד כה טרם נמצא לכך פתרון מעשי. בעלי המניות של הנמל החליטו שלא להמתין עוד ולקדם מתווה לחזרה לפעילות. בימים אלו מתנהלים מגעים מתקדמים עם מספר חברות ספנות בינלאומיות במטרה לחכור או לרכוש שתי אניות Ro-Ro ייעודיות להובלת מכוניות, המסוגלות לשאת בין 3,500 ל-5,000 כלי רכב כל אחת, ולהוביל עצמאית את הרכבים לאילת.
אניות Ro-Ro (ראשי תיבות של Roll-on/Roll-off) הן אניות סוחר ייחודיות המובילות מטענים כמו מכוניות, משאיות ואוטובוסים, שנוסעים לתוך האנייה ויוצאים ממנה עצמאית על גלגליהם, באמצעות כבש מיוחד, ללא צורך במנופים. מה שהופך את ההעמסה והפריקה למהירה ויעילה במיוחד. עלות חכירה של אנייה כזו נאמדת ב-35,000 עד 50,000 דולר ליום. במקביל, מתקיים קשר רציף עם חברות ביטוח כדי להסדיר את הכיסוי הביטוחי הנדרש להפלגה בנתיב זה. על פי הערכה, נושא הביטוח אינו צפוי להוות בעיה.
בהנהלת הנמל מדגישים כי השבתת נמל אילת מזמן אינה רק בעיה של בעלי המניות, אלא משבר לאומי המשפיע על כל אזרח בישראל: הסטת הרכבים לנמלים באשדוד וחיפה תופסת שטחי אחסון אדירים, מעכבת פריקת סחורות חיוניות אחרות ומייקרת את העלויות לצרכן יתרה מכך, ריכוז כל ייבוא הסחורות בחזית אחת (הים התיכון) מהווה פגיעה בחוסן הלאומי וביכולת המדינה לתפקד בחירום. בנוסף, נמל אילת הוא עורק החיים של העיר אילת, והשבתתו פוגעת ישירות במאות משפחות ובכלכלת האזור כולובהנהלת נמל אילת מעריכים כי באם המהלך יבשיל, אניית הרכבים הראשונה תוכל להיכנס לנמל בתוך מספר שבועות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה