רכב

משבר נהגי האוטובוס: זה הצעד שהוביל לביטול השביתה

ההסתדרות הלאומית הודיעה על ביטול שביתת הנהגים הנרחבת שתוכננה היום אחה"צ: "עקב נכונות משרד התחבורה לקיים משא ומתן אינטנסיבי"
מערכת ice | 
תיקוף באוטובוס אילוסטרציה (צילום יונתן זינדל פלאש 90)

ייפתר משבר הנהגים? ההסתדרות הלאומית המאגדת את ועדי העובדים של מספר חברות אוטובוס, בהן: "דן באר שבע", "בית שמש אקספרס", "אקטרה תחבורה", "קווים" ועוד. הודיעה הבוקר (חמישי) על ביטול השביתה הנרחבת עליה הכריזה בתחילת השבוע והייתה אמורה להתחיל היום בשעות אחה"צ.  

"עקב נכונות משרד התחבורה לקיים משא ומתן אינטנסיבי הוחלט להשהות לעת עתה את שביתת הענק בתחבורה הציבורית", נמסר מטעם הארגון.
בשבועות האחרונים נרשמו מספר שביתות של ארגוני העובדים "ההסתדרות הלאומית" ו-"ארגון כח לעובדים", כשהם מציבים מספר דרישות במטרה לשפר את תנאי העסקתם של הנהגים, בהם: הספקת מתקני מנוחה ושירותים במסופים וטיפול בסוגית אלימות של נוסעים כלפי הנהגים. כמו גם, הסתת תקציב לטובת שיפור שכר הנהגים כבר השנה וכן לכלול זאת בבסיס התקציב לשנת 2023 ואילך- דרישה שנראה כי כלל לא ניתן לדון בה, על רקע פיזור הכנסת הצפוי ודחיות דיוני התקציב וחוק ההסדרים.
בהסתדרות הלאומית מפנים אצבע מאשימה ישירות כלפי שרת התחבורה מיכאלי שלדבריהם מסרבת להעביר פער של 20 מיליון שקלים שיכול לפתור את בעיית הנהגים: "אנחנו פונים לשרת התחבורה: ראינו איך אתם יודעים להעביר עשרות מיליונים בלילה אחד לצורכי תקציב מפלגות, אבל הנהגים צריכים לזעוק כדי לקבל תנאי מחיה מינימליים? יצאנו למספר שביתות לא מוגבלות עד שהשרה תתעורר " מסרו בהודעה לתקשורת.
בתחילת השבוע (ראשון) דווח כי משרד התחבורה הגיע להסכמות מול מפעילות התחבורה הציבורית על העלאה זמנית של שכר המינימום של הנהגים. על פי פרסום ב'גלובס' המשרד העמיד לטובת המהלך כ-100 מיליון שקלים שהוסטו מתקצוב של המשרד לפרויקטים אחרים, אמנם דרישות ארגוני הנהגים שמנהלים את המאבק עומדת על כ-600 מיליון שקל במטרה לאפשר העלאת שכר ל-55 שקלים לשעה. 
בארגון כח לעובדים הודיעו אז שישהו את השביתות : " אנחנו מעודדים מההצעות החדשות ששמענו. חמש השביתות שבהן נקטנו הולידו אווירה חדשה במשא ומתן, אבל הפערים עדיין גדולים.  אנו פועלים מתוך אחריות לציבור. השביתה היא אמצעי ובוודאי שלא כלי לניגוח פוליטי. לכן השהנו את השביתות בכדי למצות את המשא ומתן. אבל האופציה לחזור ולשבות ובהיקף גדול יותר- שתי שביתות בשבוע - עדיין קיימת" מסר אז תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה בארגון, וכעת נראה כי ישנה התקדמות במו"מ גם מול ההסתדרות הלאומית. 
בראיון לדב גילהר בכאן ב' טענה השבוע מיכאלי כי "השביתות של הנהגים הופסקו ברובם על ידי הארגונים שבאמת דואגים לזכויות הנהגים. אנחנו הקצנו כסף של משרד התחבורה. האוצר מסרב להיכנס לדיון הזה, כאשר כל דיוני השכר במדינת ישראל תלויים במשרד האוצר. מהיום הראשון אמרתי לנהגים שאני איתם ושאני תומכת בדרישות שלהם".
בחודשים האחרונים הודיעו דן, אגד, מטרופולין וקווים על העלאות נקודתיות בשכר נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית, גם ללא תמיכה תקציבית מהמדינה. העלאות השכר מגיעות על רקע מחסור חמור של יותר כ-5,000 נהגי אוטובוס, כאשר המחסור בנהגים מוביל לתחרות בין החברות על הנהגים הקיימים ולהעלאות השכר שמתרחשות לאחרונה.

תגיות אוטובוס
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה