דוד פתאל: המלצר שהפך לטייקון מלונאות

מי אתה דוד פתאל? הוא התחיל בתחתית הסולם, והפך לבעליה של רשת המלונאות הישראלית הגדולה ביותר. 

מערכת ice | 
דוד פתאל (צילום יחסי ציבור)
דוד פתאל, יליד 1957, הוא מלונאי ואיש עסקים ישראלי. פתאל מזוהה עם רשת המלונות הבינלאומית שייסד (ונושאת את שמו) – כאשר הוא מחזיק בלמעלה מ-50% ממניותיה ומכהן כיו"ר ומנכ"ל. הונו, נכון לראשית יוני 2022 (על פי המגזין פורבס), עומד על כמיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
פתאל נולד ליוסף וקתי, יוצאי עיראק שהשתקעו בחיפה. הוא למד בתיכון עירוני ה' בעיר, ובמקביל היה פעיל בתנועת "הצופים". את שירותו בצה"ל עשה כלוחם בחטיבת הנח"ל, ועם שחרורו הדריך במחנה קיץ לנוער בארצות הברית. פתאל הוא בעל תואר תואר ראשון בכלכלה וסוציולוגיה מאוניברסיטת חיפה.
את דרכו בענף המלונאות התחיל פתאל בלימודים במלון תדמור במגמה לניהול בתי מלון.  לצד ההכשרה, השתפשף פתאל גם בשטח: הוא עבד כמלצר, כפקיד קבלה, קצין ביטחון, מנהל אירועים ומנהל מכירות. בראשית שנות ה-80 עם סיום לימודיו, מונה פתאל למנהל ערב במלון דן כרמל בחיפה – מהלך שסיפק את אקורד הפתיחה בדרך להתקדמות לתפקידים בכירים, ולהכרת הענף לעומק. הוא ניהל בין היתר את מלונות סונסטה בים המלח והמלך שלמה באילת.
בשנת 1992 רשמה הקריירה של פתאל עוד נקודת ציון משמעותית: כשנבחר לנהל רשת מלונות חדשה: רשת אפריקה ישראל. בהנהגתו, ובפרק זמן של 5 שנים בלבד, כבר הפכה הרשת לבעלת כעשרה בתי מלון בישראל. פתאל היה גם מי שהוביל את הנפקת של רשת מלונות אפריקה ישראל בבורסה בתל אביב ב-1997. מיזם אחר לו היה פתאל אחראי מרכזי הוא הקמת מכללת הולידיי אין – מוסד ללימודי מלונאות והסעדה (שמוכר היום כרימונים – המכללה למלונאות). 
התפקיד הבא של פתאל היה מנכ"ל קבוצת קלאב הוטל, במסגרתו גם השיק את מלון הדגל של באילת, כשלאחר קדנציה של כשנה, הוא החליט לצאת לדרך עצמאית והקים ב-1998 את חברת פתאל ניהול ויזמות בע"מ. בזכות קשריו העמוקים וניסיונו העשיר, הצליח פתאל לשכנע את רשת המלונות הבינלאומית מרידיאן להעניק לו זיכיון להפעלת מלונות הרשת בישראל –  ועם קבלת האור הירוק החל להפוך אותה לשחקנית משמעותית בנוף הישראלי עם בתי מלון באילת, תל אביב, ירושלים, ים המלח, חיפה וטבריה. פתאל נחשב גם כאיש שהביא לישראל את פורמט "הכל כלול".
עוד צעד בהפתחותה של הרשת בישראל תחת פתאל, היה כשצברה תחת ניהולה בתי מלון נוספים של רשתות מובילות דוגמת הרודס, מג'יק ויו. מכאן, לקח פאתל את הנושא עוד צעד קדימה והחל לרכוש בעצמו מלונות, כשהסיפתח היה ב-2005 עם קניית מלון נירוונה (לאונרדו קלאב) ים המלח. שנה מאוחר יותר השיק פתאל את המותג לאונרדו וייסד את קרן מלונות פתאל לרכישת בתי מלון מעבר לים. 
בשנת 2018 הונפקת רשת פתאל בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-4 מיליארד שקלים, והיא כיום נחשבת לרשת המלונות הישראלית הגדולה בעולם, עם בתי מלון במספר דו ספרתי של מדינות. אגב, פרט למשפחת פתאל, ברשת שותפתה גם חברת הביטוח מגדל, עם כ-12.5%. 
"ייתכן שבעתיד נשקול פעילויות אחרות, אבל זה יהיה בהיקף קטן, תחום הליבה שלנו הוא מלונאות", סיפר פתאל ב-2018 בראיון ל"כלכליסט". "הנשמה שלי היא בבתי מלון. זה מקצוע שאני מאוד אוהב יש לי ולחברים שלי יתרון יחסי. אם אני אבוא להקים קניון אני בטוח שיש אנשים שיודעים להקים קניונים יותר טוב ממני. אין לי יתרון יחסי. יש מישהו שבשבילו זה קניונים. אצלינו הנשמה זה האירוח על הלוגו שלנו יש את הלב של פתאל שזה לארח באהבה".
בין תיירות ומשפט
פתאל היה נשוי להדסה (המחזיקה אף היא במניות ברשת), ולשניים שלושה בנים, שגם הם חלק מהעסק המשפחתי. בת זוגו הנוכחית היא ריקי תורג'מן וממנה יש לו 2 בנות נוספות.
על רקע תרומתו לענף המלונאות בישראל, הוענק לפתאל בשנת 2013 אות הוקרה בידי התאחדות המלונות בישראל, על הישג אישי מיוחד בתחום היזמות המלונאית. פתאל נמצא גם בצד המעניק: בכל שנה הוא תורם לזכר אביו, עו"ד יוסף פתאל, את פרס פתאל לחקר המשפט הניתן לחוקרי משפט מובילים באוניברסיטת חיפה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה