מוזי ורטהיים: האיש ששלט בקוקה קולה, מזרחי טפחות וקשת

מי היה מוזי ורטהיים? הוא למד בישיבה ושירת במוסד, נחשב לאחד מגדולי התעשיינים בישראל והוביל חברות ענק. 
מערכת ice |  1
מוזי ורטהיים בתוכנית ניהול משא ומתן בלהב, אונ' ת"א (צילום להב פיתוח מנהלים https://www.youtube.com/@lahavacil)
משה (מוזי) ורטהיים (2016-1930), היה מבכירי התעשיינים בישראל, איש עסקים ומיליארדר ישראלי. לאורך קריירה ארוכה ומשגשגת, היה ורטהיים בעל השליטה בשורה של חברות בתחומים מגוונים: מזון ושתייה (החברה המרכזית לייצר משקאות קלים), דרך תקשורת (שידורי קשת) ונדל"ן, ועד בנקאות (מזרחי טפחות). 
ביוגרפיה עסקית
ורטהיים נולד בירושלים למשפחה דתית. הוא למד בישיבה ובגיל 17 הצטרף לפלמ"ח ושירת בחטיבת הראל ובחטיבת גולני. ורטהיים היה חלק מהמחזור הראשון בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית, כשבמקביל עבד ביחידה הכלכלית של השב"כ שפעלה נגד השוק השחור בתקופת הצנע. עם סיום את התואר החל בהתמחות בעריכת דין, תוך כדי לימודים לתואר שני בפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטה העברית.
ורטהייים שירת מספר שנים במוסד, ושימש מנהל תחנה של הארגון בשווייץ ובאיטליה. באמצע שנות ה-60, החל לעבוד בחברת התרופות אסיא (לימים טבע), בתפקיד מנהל כספים ויצוא.
ב-1967 לצד איל ההון היהודי-אמריקני, אברהם פיינברג, הוביל ורטהיים את הקמת החברה המרכזית לייצור משקאות קלים  זכיינית חברת קוקה קולה בישראל. בהנהגתו הגדילה החברה את פעילותה וב-2005, באחת העסקאות החשובות בשוק המזון הישראלי, רכשה את יצרנית מוצרי החלב טרה. כמו כן מחזיקה החברה במותגים פריגת ובנביעות. ורטהיים שימש כמנכ"ל החברה המרכזית למשקאות קלים (1980-1973) וכנשיאה (מ-1980). בראשית המילניום, לאחר מותו של שותפו פיינברג, רכש ורטהיים את מניותיו בסכום המוערך ביותר מ-100 מיליון דולרים. 
החברה המרכזית למשקאות קלים, הייתה כאמור רק חתיכה אחת בפאזל העסקי של ורטהיים. בתחום הפיננסי, הוא רכש כ-26% ממניות בנק המזרחי ובהמשך כ-25% נוספים, בשיתוף עם האחים עופר נכסים. ורטהיים החזיק גם ב-20% מבנק מזרחי-טפחות. בשנות ה-90 הרחיב ורטהיים את עסקיו גם לתחום התקשורת. הוא רכש מניות בשידורי קשת והחזיק ב-51% אחוזים מהחברה. גוף תקשורת נוסף בבעלותו היה תחנת הרדיו קול הים האדום באילת.
באפריל 2005 התראיין ורטהיים ל-nrg ואמר: "מי שסבור שיש לבעלי מניות בערוץ טלוויזיה כלשהו בישראל השפעה על התכנים מצחיק אותי. אני לא ראיתי אף בעל מניות של זכייניות ערוץ 2 מתבלט בערוץ או אפילו מתראיין. עסק, ובעיקר חברת החדשות, הוא בידי העורכים ואנשי המקצוע. כוח והשפעה זה לא".
עם זאת, בדצמבר של אותה שנה, נטען כי ורטהיים ניצל את שליטתו בשידורי קשת בכדי לעכב שידור תחקיר במסגרת התוכנית "עובדה" על אירוע של כמעט-תאונה בחברת ישראייר, וזאת לבקשת נוחי דנקנר, שחברת התעופה נמצאה אז בשליטתו. 
עוד החזיק ורטהיים גם בחברת חיפושי הנפט שדות ים, בחברת ההשקעות זינגר-ברנע, ב-25.5% מחברת הנדל"ן אלוני חץ ובנדל"ן במרינה בהרצליה, כמו גם בחברת ברגר הולדינגס, בעלת השליטה בדש. 
על פעילותו ארוכת השנים ובזכות תרומתו למשק הישראלי, זכה ורטהיים ב-1993 בפרס התעשייה בקטגוריית המזון, וב-2018 (שנתיים לאחר מותו), גם בפרס מפעל חיים מטעם התאחדות התעשיינים. 
החבר אריק
ורטהיים היה איש ליכוד ומקורב לראש הממשלה אריק שרון. פעילותו הפוליטית החלה עוד בשנות ה-60, כשהיה חלק מקבוצת פעילים שתמכה במפלגת רפ"י. בשנות ה-80 היה שותף להקמת מפלגת תל"ם, ושהתפצלה הפך חבר ליכוד. את שרון הכיר ורטהיים באוניברסיטה, ומאז הפכו השניים לחברים קרובים. 
ורטהיים היה נשוי לחסיה,ובשנותיו האחרונות התגורר בפרויקט סי אנד סאן בצפון תל אביב. את אחזקותיו הוריש לילדיו: הבת הבכורה דרורית (37%) והבן דודי (63%).
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תעשיין מניות (ל"ת)
    אזרח 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור