איתן ורטהיימר: הבן של סטף שהפך מיליונים למיליארדים

הוא לקה בילדותו בשיתוק ילדים ואיבד עין, הוביל את מכירת ישקר לוורן באפט, והמשיך את המורשת החינוכית והפילנתרופית של המשפחה. מי היה איתן ורטהיימר?

מערכת ice |  1
איתן ורטהיימר (צילום פלאש 90/ אורי לנץ)
איתן ורטהיימר (1951-2022), היה תעשיין, איש עסקים, נדבן ומיליארדר ישראלי. איתן הוא בנו של סטף ורטהיימר, מייסד חברות ישקר וטכנולוגיית להבים, ומי שניהל בשנים האחרונות את עסקי המשפחה. באפריל 2022 נפטר איתן רטהיימר לאחר מאבק במחלת הסרטן. נכון לאוקטובר 2023 הונה של משפחת ורטהיימר (לפי פורבס), מוערך ב-6.3 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
ורטהיימר, האח השני מבין ארבעה, נולד וגדל בנהריה. כילד לקה בשיתוק ילדים ואיבד את עינו. את שירותו הצבאי עשה בחיל החימוש ועם השחרור מצה"ל השתלב כעובד ייצור במפעל המשפחתי. מדובר היה בקדנציה קצרה בלבד, אשר נגדעה כשורטהיימר עבר לארצות הברית, שם עבר בחברת אדמס.
ב-1977 שב ורטהיימר לישראל, לקריירה עצמאית, במסגרתה רכש ושיקם כמה וכמה חברות. ב-1982 התאחד שוב עם העסק המשפחתי, כשתחת ניהולו צמחה הרווחיות של ישכר ביותר מפי 20. את חושיו המפותחים, הוכיח ורטהיימר גם באמצע שנות ה-90, כשבצוותא עם איש העסקים מוטי זיסר, רכש 13% ממניות חברת אפריקה ישראל להשקעות, ותוך חודשים ספורים מכרו אותן השניים ברווח נכבד.  
ב-2006 הוביל ורטהיימר את מכירת ישקר לברקשייר האת'וויי, הקונצרן של המיליארדר האמריקאי וואן באפט, תמורת למעלה מ-6 מיליארד דולרים (חלקה השני של העסקה הושלם ב-2013). ב-2015 מכרה משפחת ורטהיימר 51% ממניות חברת טכנולוגיית להבים (שהוקמה ב-1969, על רקע הטלת האמברגו הצרפתי על הישראל), ליצרנית מנועי הסילון האמריקאית פראט אנד וויטני, תמורת סכום המוערך במאות מיליוני שקלים.
איתן ניהל את העסקים המשפחתיים, המתמקדים בין היתר גם בתחום הנדל"ן. ב-2013 רכש ורטהיימר את מתחם בית בכר בתל אביב תמורת כ-20 מיליון שקלים, וחמש שנים לאחר מכן קנה וילה בכיכר המדינה בכ-20 מיליון שקלים ב-2019 פורסם כי ורטהיימר, היה שותף יחד עם חתנו, עודד מרגלית, ברכישת מתחם השוק היווני ביפו, תמורת כרבע מיליארד שקלים.
בתחילת 2020 מכרה משפחת וטרהיימר לקרן הריט מניבים ארבעה מתחמי נדל"ן בצפון בסכום של כ-635 מיליון שקלים, כשבאותה השנה גם מכרה את מתחמי הנדל"ן בפארק תפן לאלייד בעסקה השנעה סביב סכום של 500-400 מיליון שקלים. עסקה אחרת עליה חתומה המשפחה היא מכירת  נצר חיישנים לקיבוץ יזרעאל וריקור תמורת כ-40 מיליון שקלים.
רכבים, יאכטות, מסוקים
איתן היה נשוי אריאלה אומנית ונדבנית, לבני הזוג שלושה ילדים (ועוד שניים מנישואים קודמים של אריאלה). בתו, מאיה, היא שחקנית ומנחה טלוויזיה ישראלית, הנשואה לקונסול ישראל בניו יורק ושר התיירות לשעבר, אסף זמיר.
איתן הקפיד להמשיך את המורשת המשפחתית, ובדומה להוריו, היה ידוע בפעילותו החינוכית והפילנתרופית. כך למשל, ייסד בראשית המילניום יחד עם שאול מופז את עתידים – מיזם הפועל לשילוב צעירים מצטיינים מהפריפריה במוסדות להשכלה גבוהה. על רקע פעילות זו, הוענק לורטהיימר תואר דוקטור של כבוד מטעם הטכניון.
מיזם משמעותי נוסף לו היה שותף ורטהיימר, לצד הסוכנות היהודית, נוגע להקמת קרן דרומה וצפונה, אשר מטרתה העלאת איכות החיים בגליל ובנגב. ורטהיימר עצמו היה תורם עיקרי לפעילותה. כמו כן באמצע העשור שעבר השלים ורטהיימר גיוס סכום של כמיליארד שקלים עבור המרכז הרפואי רמ­­ב"ם בחיפה.
צד פעילותו ורטהיימר נודע גם בזכות אוסף רכבים יוקרתי, בהם בולטים גם רכבים עתיקים. בנוסף, לפי הפרסומים, הוא החזיק ביאכטות ומסוקים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איש ישר אוהב ומיוחד (ל"ת)
    משה 02/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור