רופרט מרדוק: איל התקשורת, קשריו עם הפוליטיקאים וחייו הפרטיים

אימפריית תקשורת משגשגת, קשרים הדוקים עם פוליטיקאים ומוניטין של מתחתן סדרתי. מי אתה רופרט מרדוק?

מערכת ice | 
רופרט מרדוק (צילום ויקיפדיה/ Flickr - Eva Rinaldi)
קית' רופרט מרדוק, יליד, 1931 הוא מיליארדר ואיל תקשורת אוסטרלי-אמריקאי. כבעלי חברת המדיה "ניוז גרופ" (News Group) מרדוק הוא בעל השליטה בכלי תקשורת רבים ברחבי העולם. הונו נכון לקיץ 2023 (לפי המגזין פורבס), מוערך בכ-17.2 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
מרדוק נולד במלבורן שבאוסטרליה. אביו סר קית' מרדוק, החזיק בכמה אמצעי תקשורת במדינה, כשגם הבן נמשך במהרה לתחום. עם מות אביו, כשהיה בן 21, החל בהדרגה להעצים את העסק המשפחתי ולבסס את מעמדו כאחד משחקני התקשורת הגדולים במדינה, בזכות רכישות על עיתונים מחוזיים ופרבריים. יש מי שרואים במרדוק את ממציא הצהובון המודרני - בזכות קו עיתונאי התומך בפרסום סקנדלים ושערוריות.
בשנות ה-60 החל להרחיב את פעילותו גם מחוץ לאוסטרליה. אקורד הפתיחה היה ב-1964 עם רכישת "הדומיניון" הניו זילנדי. בהמשך אותו עשור השתלט על העיתונים הבריטים "ניוז אוף דה וורלד", ה"סאן", ומאוחר יותר גם על ה"טיימס" ו"סאנדיי טיימס". בשנות ה-70 נכנס מרדוק לשוק האמריקאי, כשהקים את העיתון "סטאר", והפך לבעליו של  ה"ניו יורק פוסט" ומאוחר יותר של ה"וולט סטריט ג'ורנל".
בעשור הבא הרחיב מרדוק את פעילותו גם מעבר לגבולות עיתונות הכתובה. ב-1984 רכש את אולפני פוקס המאה ה-20 תמורת כ-250 מיליון דולרים ואת תחנות "מטרומדיה", שהיוו את הבסיס לתאגיד פוקס שהוקם ב-1986. ב-1989 ייסד את רשת הלווין הבריטית "סקיי טלוויז'ן", כשאת מפעילת הרשת היריבה "שידורי הלווין הבריטי", שכנע ב-1990 להסכים להצעת מיזוג נדיבה – ומאז הרשת המאוחדת, ,BSkyB שולטת בשוק הטלוויזיה בתשלום בממלכה המאוחדת. באמצע אותו עשור הקים מרדוק את קונצרן ניוז קורפ, ואף נכנס לשוק החדשות בכבלים, כשייסד את ערוץ פוקס ניוז.
במילניום השלישי המשיך מרדוק לפעול במרץ, כשנקודת ציון משמעותית נרשמה עם רכישת "יוז אלקטרוניקס", חברת הבת של ג'נרל מוטורס ב-6 מיליארד דולרים ב-2003. בעשור שעבר הודיע מרדוק כי שמה של חברת ניוז קורפ המקורית יוסב לפוקס המאה ה-21, כשב-2019 הושלמה מכירתה לחברת דיסני תמורת 71 מיליארד דולרים. עסקה גדולה אחרת, היתה ב-2012 עם מכירת NDS  חברה לניהול זכויות דיגיטלי - אותה ייסד בישראל, לסיסקו ב-5 מיליארד דולרים. מנגד, נקודת שפל בקריירה של מרדוק, טמונה בהודעתו על סגירת העיתון "ניוז אוף דה וורלד" ב-2011, על רקע חשיפת פרשת האזנות סתר לאנשי ציבור וידוענים בבריטניה. בשימוע שנערך בפרלמנט בלונדון אף הוטחה בו עוגת קצף גילוח.  
למרדוק אגב, אפיזודה קצרה גם בתקשורת הישראלית: ב-1988 השיק את "לעניין" עיתון חינמי שיצא לאור כשנה וחצי. ב-2006 הודיע מרדוק על רכישת 9% ממניות איש העסקים ארנון מילצ'ן בערוץ 10 וכעבור 7 שנים מכר לו אותן חזרה.
תקשורת-הון-שלטון
מרדוק ידוע בקשריו עם פוליטיקאים בכירים ממרגרט תאצ'ר ועד דונלד טראמפ. כיאה לאיל תקשורת במעמדו, סיפורו זכה גם לסדרה דוקומנטרית – "עליית של שושלת מרדוק", בהפקת ה-BBC.
חייו האישיים של מרדוק פרנסו את במדורי הרכילות ובנו לו שם של מתחתן סדרתי: עם נישואים וגירושים משלוש שנים ושישה ילדים. לפי פרסומים בהסכם הגירושים מאשתו השנייה אמה מריה מאן, הועברו לה נכסים בלמעלה ממיליארד דולר. ב-2016 נישא מרדוק ברביעית, לדוגמנית והשחקנית האמריקאית ג'רי הול, זוגתו לשעבר של סולן להקת האבנים המתגלגלות מיק ג'אגר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה