אמנסיו אורטגה: האיש שהקים את זארה

מי אתה אמנסיו אורטגה? בנו של פועל הרכבת, שהפך עסק צנוע לחלוקי אמבטיה לרשת האופנה הגדולה בעולם.

מערכת ice | 
אמנסיו אורטגה (צילום טוויטר/ אמנסיו אורטגה)
אמאנסיו אורטגה גאונה, יליד 1936, איש עסקים ומיליארדר ספרדי – המייסד ובעל השליטה באימפריית האופנה אינדיטקס ((Inditex, המחזיקה בין היתר במותגים זארה, פול אנד בר, ברשקה, סטרדיוואריוס ומאסימו דוטי. הונו של אורטגה, נכון לקיץ 2022 (לפי המגזין פורבס), עומד על סכום של כ-55.8 מיליארד דולרים ומציב אותו ברשימת האנשים העשירים העולם.
 
ביוגרפיה עסקית
אורטגה, הצעיר מבין ארבעה אחים, נולד בחבל לאון שבספרד. אביו היה פועל רכבת, שהעביר את המשפחה לעיר א-קורונה שבחבל גאליסיה בעקבות עבודתו. את צעדיו הראשונים בתחום האופנה עשה אורטגה כעוזר ליצרן חולצות מקומי. עם אשתו הראשונה, רוסליה מרה, הקים בשנות ה-60 עסק לייצור חלוקי אמבטיה ולבנים – שסיפק חיקויים במחירים זולים למותגים מוכרים.
החנות הראשונה של אורטגה נפתחה בא-קורונה ב-1975 והיתה סנונית ראשונה בדרך לעוד ועוד חנויות ברחבי ספרד. אף כי השניים התגרשו כעבור עשור, המשיכה רוסליה מרה להיות חלק בלתי נפרד מהמיזם המשותף שהמשיך לפעול תחת חברת אינדיטקס.
גורם מרכזי בהצלחת החברה טמון ביכולת לזהות ולהתכתב בזמן אמת עם טרנדיים אופנתיים, והיא מקפידה שלא לשפוך סכומי עתק על קמפיינים פרסומיים ונותנת למוצריה לעשות את העבודה. ב-2001 הונפקה אינדיטקס בבורסה והפכה את אורטגה לאחד מעשירי העולם. היום מחזיקה החברה בכ-7,500 סניפים בעשרות מדינות ברחבי העולם, ובהן גם ישראל. בזכות מותגים דוגמת זארה, פול אנד בר, ברשקה, סטרדיווריוס ומאסימו דוטי  – ממצבת עצמה החברה כרשת האופנה הקמעונאית הגדולה בעולם.
בניגוד לחברות שהעתיקו את הייצור למדינות באסיה בהן הייצור זול יותר, בסיס הייצור כמו גם מטה המרכזי של הקונצרן מרוכזים גם היום א-קורונה. אורטגה עצמו פרש מניהול אינדיטקס בעשור שעבר, אך עדיין יש לו משקל נכבד בקבלת ההחלטות. בדצמבר 2021, הודיע אינדיטקס כי החל מאפריל 2022 תכהן בתו, מרתה אורטגה-פרז, כיו"ר.
 
פרופיל נמוך
אורטגה מקפיד להתרחק מהתקשורת וממעט להצטלם ולהתראיין. הוא התחתן פעמיים, כשמנישואיו לרוסליה מרה נולדו שני ילדים, סנדרה ומרקוס. ב-2001 התחתן בשנית עם פלורה פרז מקרוטה, כשהבת המשותפת מרתה, תעמוד כאמור בראש החברה.
אורטגה נוהג להשקיע בנדל"ן בספרד ומחוצה לה. הוא בעליו של מגדל פיקאסו, המתנשא לגובה של 157 מטרים ונחשב לאחד מגורדי השחקים ביותר במדריד, ושל מלון אפיק בעיר מיאמי. אורטגה מחזיק גם במטוס פרטי מדגם BD-700. בספרד מוכר אורטגה גם כפילנתרופ בולט, בזכות מאות מיליוני יורו שתרם למאבק בסרטן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה