דיטריך מאשטיץ מייסד רדבול: ביוגרפיה עסקית, השקעות בספורט, פורמולה 1 וחייו האישיים

הוא החל את דרכו בשיווק משחות שיניים, הקים את תאגיד רד בול והחזיק בקבוצות פורמולה 1 ומועדוני כדורגל, וגם באי פרטי. מי היה דיטריך משאטיץ? 

מערכת ice | 
דיטריך מאשטיץ (צילום יוטיוב/רדבול רייסינג)
דיטריץ משאטיץ, (2022-1944), היה איש עסקים ומיליארדר אוסטרי. מדובר במייסד תאגיד משקאות האנרגיה רד בול (Red Bull), ומי שהחזיק בבעלותו קבוצות מרוצים ומועדוני כדורגל והוקי. הונו, נכון לעת פטירתו באוקטובר  2022, מוערך בכ-20 מיליארד דולרים ומדרג אותו כאחד האנשים העשירים באירופה.
ביוגרפיה עסקית
מאשטיץ נולד בשטיריה שבאוסטריה. הוריו, שניהם מורים, נפרדו כשהיה ילד. לאחר שנדד בין מספר עבודות בהן בחברת יוניליוור, מצא מאשטיץ יציבות בחברת הקוסמטיקה הגרמנית, בלנקס. הוא התקדם לתפקיד מנהל השיווק הבינלאומי של החברה, והתמקד בין היתר בשיווק משחות שיניים ובקבוקי שמפו.
נסיעת עבודה לתאילנד בראשית שנות ה-80 שינתה את חייו. במדינה האסיאתית נתקל לראשונה ב-Krating Daeng, משקה אנרגיה מקומי, מה שהוביל לשינוי כיוון מקצועי. מאשטיץ עזב את עבודתו, ועם הון עצמי של חצי מיליון דולר ושותף תאילנדי, איש עסקים בשם קאליאו יובידיה, הקים ב-1984 את חברת משקאות האנגריה רד בול. לכל אחד מהשניים 49% ממניות החברה.
בשנת 1987 החלו באירופה להכיר את המותג, כשתוך כארבע שנים כבר עמד היקף המכירות של רד בול על כ-1.3 מיליארד דולרים. אחת הסיבות המרכזיות להצלחת המשקה, טמונה בשיטות שיווק ייחודיות, ובהן עריכת אירועים המוניים הכוללים מסיבות ענק, מפגני ספורט אקסטרים (גלישה, סנואובורד, קפיצות למים ומרוצי מטוסים) ותחרויות היתוליות. לצד זה, הובילה החברה קמפיינים של פרסומות טלוויזיה המצוירות – סימן ההיכר שלה – המוקרנות גם בישראל.
תחת הסלוגן "רד בול נותן לך כנפיים", הוביל מאשטיץ מהפכה עולמית בשוק המשקאות. היום רק בול משווק בלמעלה מ-150 מדינות ברחבי העולם, כשבשנת 2019 לבדה נמכרו כ-7.5 מיליארד פחיות.
מרוצי מכוניות, כדורגל, הוקי
הטייקון האוסטרי היה אבא לבן, אך מעולם לא התחתן. הוא התגורר בפושל, עיירה קטנה באלפים האוסטרים. את אהבתו העמוקה לתחום הספורט תרגם מאשטיץ לבעלות על קבוצות ומועדונים במגוון ענפים, הממותגים תחת שם רד בול.  בשנת 2004 רכש את קבוצת מרוצי הפורמולה 1 מחברת פורד, שינה את שמה לרד בול והסתער על הסבב העולמי. בעשור שעבר זכתה הקבוצה באליפות היצרנים וארבע פעמים באליפות הנהגים כשבשורותיה אחד השמות הגדולים בענף סבסטיאן פטל. בבעלותו גם קבוצת המרוצים אלפאטורי (טרה רוסו לשעבר). מאשטיץ לא הסתפק בכך: הוא רכש גם את מסלול 1A באוסטריה (והמלון הסמוך), שיפץ ושדרג אותו. תחת השם רד בול רינג מארח מסלול זה מרוציים במסגרת סבבי פורמולה 1 ופורמולה 3.
בכדורגל  החזיק מאשטיץ במועדוני כדורגל מצליחים בשלוש יבשות –  רד בול זלצבורג האוסטרית, רד בול לייפציג הגרמנית, ניו יורק רד בול האמריקאית ורד בול ברגטיניו בברזיל – כולם לבושים בדיוק באותן המדים. שם נוסף בארסנל של מאשטיץ הוא מועדון ההוקי קרח רד בול מינכן מגרמניה.
בבעולות של מאשטיץ היה גם צי מטוסים, אותם הטיס בעצמו, לצד אוסף נוצץ של מכוניות מרוץ ואופנועים. הוא גם בעליו של מוזיאון כלי טיס בזלצבורג.
בכל מה שנוגע לענף נדל"ן, הרי שמאשטיץ היה בעליו של אי פרטי – לוקאלה, בדרום האוקיינוס השקט, המשמש כאתר חופשות לבעלי ממון. בפן האקדמי, הרי שברשותו תואר משיווק מאוניברסיטת וינה.
באוקטובר 2022 הלך מאשטיץ לעולמו, כשהוא בן 78 לאחר מאבק במחלת הסרטן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה