קריירה ולימודים

נמל אשדוד תחת התקפה: "משנה לשנה השירות רק הולך ומתדרדר"

איגוד יבואני התבואות פנו למנכ"ל חברת נמל אשדוד משה (שיקו) זאנה ואורנה הוזמן - בכור, יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד: "זמני המתנה בלתי נסבלים עד לכניסת אניות לפריקה, מחסור חמור ב"ידיים" במהלך הפריקה, תקלות חוזרות ונשנות הנזקים הכספיים אדירים"
כפיר אדר | 
נמל אשדוד (צילום ויקיפדיה/עמוס מרון)

מכתב ששוגר היום (רביעי) מטעם איתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות למנכ"ל חברת נמל אשדוד משה (שיקו) זאנה ואורנה הוזמן - בכור, יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, העלה בפניהם טענות קשות מאוד שירות לקוי של נמל אשדוד בפריקת אוניות התבואות.

במכתב צוין: "תקופה ממושכת שאנו, יבואני התבואות, מתרים בפניכם על המשבר הקשה בנמל אשדוד בפריקת אוניות התבואות. המשבר כולל, בין היתר, זמני המתנה בלתי נסבלים עד לכניסת אניות לפריקה, מחסור חמור ב"ידיים" במהלך הפריקה, תקלות חוזרות ונשנות בציוד נמלי (מנופים, משפכים וכו'). המשבר גורם לנזקים כספיים אדירים, למחסור בחומרי גלם לתעשיית המזון ולנזקים עקיפים גדולים".
"בשנת 2020, לפי נתוני רספ"ן, שהתה בממוצע אונית גרעינים בנמל באשדוד 159 שעות לפני תחילת פריקה, וסה"כ 337 שעות בממוצע (14 ימים). אלה נתונים רעים, והמצב רק מחמיר. המצב רע עד כדי כך, שיבואנים "דרומיים" מעדיפים לא לפקוד את נמל אשדוד, ובלית ברירה, פורקים בנמלי חיפה ובנמל מספנות ישראל. למען הסדר הטוב, אנחנו מעלים כאן, שוב, את הבעיות העיקריות מנקודת ראותנו".
1. כח האדם
 1.1 מחסור חריף בעובדים. גיוס 50, או 100 עובדים – הוא צעד מבורך בכיוון הנכון, אבל כלל לא מספק. לפי נתוני רספ"ן, שיעור ההיענות אשתקד ב- 2020 לידיים פורקות בצובר חופנים עמד על 28% בלבד ובשנת 2021 המצב אף גרוע מזה. גם לאחר שאוניה כבר סיימה את ההמתנה הארוכה מחוץ לנמל, ונכנסת לפריקה על פי כללי התור התפעולי, היא לא מקבלת מספר ידיים פורקות מספק, ואינה מטופלת באופן רציף במשך 3 משמרות ביום.להבנתנו חסרים בנמל, מאות רבות של עובדים על מנת לאפשר פריקה יעילה של מטעני התבואות, לנצל באופן מיטבי את התשתיות, שכבר קיימות בנמל, ולהעניק למקבלים שירות ראוי.  יש לגייס לאלתר מספיק עובדים, כדי לתת שירות ראוי. האמירות שלכם: "בואו נחכה לפתיחת הנמל החדש, ואז יהיה בסדר" - אינן מקובלות. אנחנו דורשים פתרון מיד". 
1.2  ניהול כח האדם – האם לא הגיעה העת למנות מנהלי פרויקט בנמל לתחום אוניות הצובר? לבד מהמחסור החריף בכח אדם, חווים יבואני התבואות ריטואל מייאש של תקלות תכופות בציוד הפריקה במהלך הפעילות: פעם - זהו המשפך, פעם – שופל, פעם - מנוף. להבנתנו, הכפפת פעילות פריקת התבואות תחת כנפי אחד מאנשי הנמל, וצוותי תחזוקה ייעודיים של ציוד הפריקה, יכולים לשפר באופן ניכר את פעילות פריקת התבואות. על רקע תכיפות התקלות, מדוע לא הקמתם צוות ייעודי לתחזוקת הציוד הטכני לפריקת אוניות הצובר, בדיוק כפי שאתם מבטיחים כבר שנתיים?
2. רציפים 
העברתם לאחרונה את הפורקים והמנופים מרציף 24 לרציף 21. אלא שרציף 21 עדיין לא הושמש, ולהבנתנו לא צפוי להיות מושמש באופן מלא לאורך שבועות. להזכירכם. תקופת הקיץ הינה התקופה הרגישה ביותר בתחום פריקת התבואות מדי שנה בשנה. היבוא של תבואות המאכל מגיע לשיא, התורים מתארכים, ובד בבד חלק מעובדי הנמל יוצאים באותה תקופה לחופשתם השנתית. דווקא בתקופה הכי עמוסה בשנה - בהגעת אוניות התבואות, שבה צריך כמה שיותר אמצעי פריקה, אתם גורעים אמצעים משמעותיים, ולא נותנים פתרון חלופי?! זהו כשל תכנוני.
דוגמא אחת המלמדת על הכלל: האניה Britta Oldendorf הגיעה לנמל אשדוד ב 14 ביוני ועליה מטען של 50,000 טון. שהתה בנמל 43.3 ימים. שיא שלילי (בינתיים) של כל הזמנים, עם היענות של 32% בלבד לידיים פורקות. אתם התחייבתם בפני רספ"ן ובפני רשות החברות לשפר את השירות, התחייבתם בפני ועדת הכספים בכנסת לשפר את השירות. התחייבתם בפני ועדת הכלכלה בכנסת לשפר את השירות. ועם כל זאת, משנה לשנה השירות רק הולך ומתדרדר! נמל לא יכול לתפקד כך! במקום להרבות בהצהרות יח"צ ובאירועי סייבר – פשוט התחילו לעשות!".
מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד  קלטה 50 עובדים זמניים לתקופה של עד שישה חודשים שהחלו עבודתם התפעולית בשבוע האחרון. כמו כן,  דירקטוריון החברה אישר קליטת 50 עובדים זמניים נוספים, לאור הצורך ב 100 עובדים זמניים בכדי להוריד העומס בנמל. הנהלת הנמל פועלת מול ההסתדרות בכדי ש 50 העובדים הנוספים יצטרפו לאלו שנקלטו, במטרה להוריד מהיקף ההמתנות בנמל.
חשוב להדגיש שהמתנת אוניות בנמלים היא בעיה גלובלית הקיימת מזה מספר חודשים, כאשר רק אתמול התפרסם שבמעל 100 נמלים, מן הגדולים בעולם, ישנן המתנות חריפות וקשות בהרבה מהמתנות בנמלי ישראל.
חברת הנמל  השקיעה מאות מיליוני שקלים ברציף 21, רציף ייעודי לגרעינים. הרציף הייעודי צפוי להיפתח ויחל בעבודה בשבוע הבא.  ברציף 21 נשלמת בניית מסוע גרעינים חדיש, שיחל לפעול באמצע 2022  וקצב פריקתו הוא גבוה פי 8 מהקצב הנוכחי, ואשר יביא לשרות מיטבי לאניות הצובר".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה