קריירה ולימודים

הוטלה הגבלה חדשה על גופי השידור: "עובדים כמו בסין"

איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה הודיע לגופי השידור קשת, רשת, הוט ויס כי לא יאשר יותר הסכמי עבודה החורגים מחוק שעות עבודה ומנוחה. "אין שום הצדקה לעבוד באותן שעות של עובדי יזע בסין"

מערכת ice | 
צילום pixbay edit ice
העבודה בטלוויזיה ובקולנוע נשמעת נוצצת וזוהרת, אבל מאחורי הקלעים מדובר בתעשייה קשוחה אשר נשלטת על ידי בעלי הון שלעיתים דורסים את העובדים ללא חמלה. אורך יום העבודה הוא נושא שבוער בליבם של אלפי עובדות ועובדי הקולנוע והטלוויזיה – צלמות וצלמים, עוזרות ועוזרי במאי, מנהלי תסריט, מאפרות, מלבישות וכו' – אותם איתמר אביטן, מנכ"ל אקט, מייצג כאיגוד עובדים.
עובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה עובדים שעות מרובות ביום בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה. יום עבודה שגרתי עומד על 13-14 שעות ביום ובמקרים רבים גם 16 שעות. עבודה בשטח שעות מרובות הינה סכנה של ממש לבריאותם ולבטיחותם של העובדים. חלק מהעובדים אף עולים על משאיות ונוהגים לאחר 16 שעות עבודה, דבר שהינו בניגוד לחוק ומהווה סכנה של ממש לשלום הציבור. לצערנו החוק הינו רק המלצה עבור המעסיקים בתעשייה הזו.
 
שעות העבודה הקיצוניות, שפעם היו מתרחשות רק מדי פעם בפעם בשל אילוצים בלתי צפויים, בשנים האחרונות הפכו לשגרה מתוכננת על ידי ההפקות. כך, למשל, אחת מחברות ההפקה הגדולות בארץ תתחיל בסוף החודש לצלם הפקה כאשר מראש תוכננו לה כ-70 שעות חריגה מה שאומר ממוצע של 15 שעות ביום למשך חודש וחצי.
לאור החרפת הבעיה בשנים האחרונות כאמור עד לנקודת שבר, ולאור התנהלות המפיקים, פנה אקט בתחילת החודש לסגן שר הכלכלה יאיר גולן, ועדכן אותו במצב הקשה בתעשייה. סגן השר הבין את חומרת המצב והפעיל מיידית את מינהל האכיפה בזרוע העבודה שתחת סמכותו.
לפני כשבועיים הוציא מנהל מינהל ההסדרה והאכיפה בזרוע העבודה, מאיר דוד, מכתב התראה אל איגוד המפיקים, אל גופי השידור - רשת, קשת, הוט, יס ותאגיד השידור הציבורי (כאן), כמו גם לקרנות הקולנוע ולמשרד התרבות המתקצב סרטי קולנוע באמצעותן, והורה להן כי בכל ההפקות לא יועסק אף עובד באף תפקיד מעבר ל-12 שעות ביום עבודה, והזהיר כי תתבצע אכיפה בנושא.
נזכיר שעל פי הדוחות הציבוריים שפורסמו, חלק מגופי השידור באופן עקבי מחסירים עשרות מיליוני שקלים בשנה מחובתם המינימלית להשקעה בהפקות מקומיות. "העובדים אינם עוסקים בהצלת חיים או בביטחון המדינה ואין שום סיבה להעסיקם בשעות קיצוניות שכאלו. העסקת העובדים בשעות רבות כל-כך נובעת משיקולי חסכון ורווח כספיים גרידא של חברות ההפקה ושל גופי השידור." אומרים באקט.
לפיכך הודיע אקט לחברי האיגוד כי האיגוד יגיע לסטים של כל הסרטים והסדרות ולא יאפשרו להם לפעול מעבר ל-12 שעות ביום, ואף יפנו למשטרת התנועה לאכוף את הגבלת הנהיגה ל-12 שעות ביום, כפי שהוזהרו חברות ההפקה לפני מספר חודשים. אקט עוד הודיע כי לא יהסס לעצור הפקות.
מנכ"ל אקט, איתמר אביטן, אמר כי "הגיעו מים עד נפש. עובדי התעשייה מותשים ושחוקים. לא רואים בית, מתגרשים בהמוניהם, לא רואים את הילדים שלהם גדלים, פשוט אין להם חיים. העבודה בטלוויזיה ובקולנוע נשמעת נוצצת וזוהרת, אבל מאחורי הקלעים מדובר בתעשייה קשוחה ונצלנית של בעלי הון שדורסים את העובדים המוחלשים ועוד קוטפים על זה פרסים וכתבות מפרגנות בעיתונות. אין שום הצדקה לעבוד באותן שעות של עובדי יזע בסין, ולא ברור לנו למה למרות שלמפיקים יש אינטרס זהה לגמרי לזה של העובדים – הם בוחרים לצאת נגד העובדים בבריונות ולרמוס את הזכויות שלהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה