קריירה ולימודים

העלאת שכר המינימום נדחתה: הוויכוחים בממשלה פגעו בסוף בעובדים?

ההעלאה של שכר המינימום שהייתה אמורה לקרות כבר בראשון לאפריל, נדחתה בעקבות דיונים בכנסת שדרשו העלאה גבוהה יותר מאשר הצפויה. העובדים בסופו של דבר לא יקבלו כלום לפני חג הפסח, אך האם המאבק עדיין יעזור להם בהמשך הדרך?
מערכת ice |  4
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
עסקת החבילה שהוכרזה בקול תרועה והייתה אמורה להסדיר את העלאת שכר המינימום -  נגוזה ותידחה למושב הבא של הכנסת. המשמעות: העלייה הראשונה שהייתה אמורה להגיע כבר ב-1.4 לא תקרה.
נזכיר: בחודש נובמבר האחרון סיכמו שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי ונשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר, על עסקת החבילה במשק הכוללת העלאה מדורגת של שכר המינימום ל-6,000 שקלים
 
בליל ה-1 במרץ, אישרה מליאת הכנסת את העלאת שכר המינימום, שאמור לעלות באופן הדרגתי  כך שלאחר 5 שנים הוא יעמוד על 6,000 שקל או על 47.5% מהשכר הממוצע, לפי הגבוה מביניהם, וסדר הדברים הוא כך: בתחילה, באפריל הקרוב הוא ייקבע על 5,400 שקל. שנה לאחר מכן הוא יעלה ב-100 שקל, וכך גם באפריל 2024 ו-2025, ובדצמבר 2025 כאמור יגיע ל-6,000 שקל.
בעקבות ביקורות קשות על ההעלאה הפחותה של 54 אגורות בלבד בפעימה הראשונה, והדיונים הממושכים בוועדת העבודה, כמו חוסר הסכמה בממשלה, החוק לא יוכל לעבור בקריאה שנייה ושלישית כבר במושב הקרוב, וייאלץ לחכות לאחר הפגרה. המשמעות: גם אם החוק יעבור ברגע שהכנסת תחזור בראשון במאי - העלאת השכר תהיה רק במשכורת מאי שתשולם ביוני.
 
בעקבות הדחייה נשמעו קולות סותרים: האם הדחייה היא בעצם נגד העובדים החלשים או דווקא בעדם? אחת ההתנגדויות שעלו בוועדת העבודה הייתה להעלות בפעימה הראשונה לא רק ב-100 שקל, אלא להכפיל את הסכום ל-200 שקל והגעה ל-40 שקל לשעה. מצד אחד, בגלל ההתנגדות נדחתה ההעלאה ובכך העובדים לא יקבלו למעשה שום העלאה כבר החודש. מהצד השני, הדחייה תאפשר, אולי, העלאה כפולה בחודש הבא. אך הדבר אינו מובטח.
יו״ר ההסתדרות ארנון בר -דוד, התייחס לדחיית העלאת שכר המינימום: "אמרתי לא פעם בימים האחרונים שייתכן ונצטרך לעשות התאמות מסוימות בעסקת החבילה ובשכר המינימום בפרט. כיפופי הידיים בכנסת והממשלה עלולים לפגוע באוכלוסייה החלשה ביותר. אפשר גם בפגרת הכנסת לכנס דיון דחוף בנושא, ולהעביר את עדכון שכר המינימום עם ההתאמות הנדרשות. לא אתן לפגוע בשום צורה ובגלל שיקולים פוליטיים כאלה ואחרים בעובדים החלשים. אעמוד כחומה בצורה ואמשיך להגן עליהם. אם אראה שהדברים לא קורים בקצב שמכבד את העובדים, לא אעבור על זה לסדר היום".
 
מהצד השני, חברת הכנסת נעמה לזימי, שהובילה את המאבק לגידול בהעלאת הפעימה הראשונה, מסרה: "האוצר ניסה לכפות על העובדים בישראל עסקה דורסנית שהייתה שוחקת את שכרם ופוגעת בתנאי ההעסקה שלהם. בזכות המאבק הנחוש שהובלנו, הצלחנו לדחות את הדיונים למושב הבא, זהו ניצחון לעובדים החלשים ביותר. כפי שהבטחתי, עסקת החבילה הזו לא תצא מהכנסת כפי שהיא נכנסה. אמשיך להילחם על שיפור ראוי ואמיתי בשכר המינימום שיאפשר לעובדים קיום בכבוד. הייתי מציעה לאוצר שבמקום שימנעו העלאת שכר מינימום שיאפשר פה קיום בכבוד, שיתעסקו בהשקעת עודפי הגביה ברווחת העובדים והעצמאים גם יחד, ובצמיחה כלכלית שתחלחל אל כלל הציבור."
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    להביא גויים לארץ(אוקראינה) -לזה יש כסף.
    חי 03/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ליברמן איש אכזר,ורע לב.
    סגור
  • 3.
    המפיונרים לא ברשימה
    אריה 03/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי מה שרואים כל מקבלי ההחלטות הם לא ברשימה של שכר מינימום אז למה שילחמו עבור זאת
    סגור
  • 2.
    ליברמן אתה בן של זונה
    שמשון בסלי 03/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ליברמן בן של זונה לא נולד בארץ ונתנו לגנוב לשמור על השמנת
    סגור
  • 1.
    עובדים עלינו בעיניים
    ניקול 03/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עושים טובה שמעלים את שכר המינמום.עשו אותנו קבצנים. במקום לעלות ל8.000 ש"ח לפחות את שכר המינימום. מה זה 6.000 ש"ח עם יוקר מחיה שכזה. אתם לא נורמלים. השבע לא רואה את הרעב.
    סגור