קריירה ולימודים

שכר המינימום יגדל בסכום מגוחך: "עדיף שעסקת החבילה תיפול"

מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את העלאת שכר המינימום. ח"כ נעמה לזימי ממפלגת הכבודה תקפה ואותתה לליברמן: "הכנסת היא לא חותמת גומי. מי שחושב שיעביר פה עסקת חבילה שתצלח את הכנסת כאילו כלום, טועה ומטעה"
אביחי דלאל |  1
עליה בשכר העבודה (צילום עריכת אייס)
מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לתיקון דיני העבודה, העלאת שכר המינימום, הוספת יום חופשה והסדר להשלמת שעות חסרות, ההצעה עברה בקריאה ראשונה עם רוב קל של 51 חברי כנסת שתמכו בהצעת החוק למול 49 שהתנגדו. ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה יצאה בביקורת חריפה ודרשה את שינוי החוק בוועדות לקראת הקריאות הבאות. במידה וזה לא יקרה, היא תתנגד.
החוק מציע להעלות את שכר המינימום לחודש באופן הדרגתי, כך שלאחר 5 שנים הוא יעמוד על 6,000 שקל או על 47.5% מהשכר הממוצע, לפי הגבוה מביניהם. כמו כן, לקבע את "הסכום הבסיסי" – המשמש לחישוב רכיב של תוספת שכר המובא בחשבון בשכר המינימום, במדרגות במשך תקופה של חמש שנים, שלאחריה יחזור להיות מוגדר כסכום שכר המינימום אשר עובד היה זכאי לו אלמלא הוראת השעה. 
 
בנוסף, מוצע להגדיל ביום נוסף את ימי החופשה השנתית שלה זכאים עובדים בחמש השנים הראשונות מ-16 ל-17. עוד הוצע לאפשר למעסיק להחיל, בהודעה לעובד, הסדר של השלמת שעות חסרות, שלפיו הוא ישלם לעובד שכר רגיל בעד השעה הנוספת הראשונה או השנייה שבהן עבד העובד, כהשלמה של שעה חסרה באותו חודש עבודה בתנאים מסוימים המפורטים בחוק. שעות השלמה כאלו ייחשבו כשעות עבודה לעניין כל הזכויות של העובד, וימשיכו להיחשב כשעות נוספות לעניין חישוב מגבלת השעות הנוספות המותרות ולעניין חישוב התשלום המגיע לעניין השעות הנוספות שמעבר להן. 
לפי הצעת החוק, השלמת שעות נוספות כאמור עבור עובד שחל לגביו הסדר תשלום שעות נוספות גלובלי תהיה אפשרית רק בשעות נוספות שהן מעבר למכסת השעות הנוספות עבורן משולם התגמול הגלובלי. מוצע שהממונה על זרוע העבודה יבחן במשך 3 שנים את השלכות יישום ההסדר להשלמת שעות חסרות על עובדים ומעסיקים ויגיש המלצותיו לוועדת העבודה והרווחה.
 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "החוק המוצע מטרתו לעגן תיקונים שונים בחקיקת העבודה, כחלק ממכלול כולל של איזונים שתכליתם לייצר יציבות וודאות לעובדים ולמעסיקים. זאת, בהמשך לשורה של הסכמים שנחתמו במגזר הציבורי ולדיוני פורום 'שולחן עגול' המורכב מנציגי ממשלה, ארגוני מעסיקים והסתדרות העובדים הכללית החדשה, שנערכו בעקבות פרוץ משבר נגיף הקורונה אשר הביא לפגיעה בכלכלה הישראלית, ובמטרה לקדם מהלכים לצורך יציאה מהמשבר הכלכלי ולעודד את הצמיחה במשק".
ח"כ נעמה לזימי שתומכת ביוזמת "מינימום 40" יצאה בביקורת חריפה בנאומה במליאת הכנסת ואיימה כי במידה והחוק לא ישתנה בוועדות הכנסת הרלוונטיות, היא ככל הנראה לא תצביע בעדו בקריאות השנייה והשלישית, כלומר, החקיקה לא תושלם.
"54 אגורות, זה מה שעסקת החבילה הזו אמורה לתת לנו עכשיו, בפעימה הראשונה. מיליון מאתיים עובדים ועובדות בשכר מינימום בישראל, שעם 5300 שקל בחודש, בוודאות לא מסיימים את החודש יש 8% צמיחה, אבל צמיחה שהציבור לא מרגיש היא לא משהו להתהדר בו. אנחנו הולכות להילחם שהפעימה הראשונה תהיה פעימה מורגשת" אמרה ח"כ לזימי בנאום ואותתה לליברמן במעין איום "הכנסת היא לא חותמת גומי. מי שחושב שיעביר פה עסקת חבילה שתצלח את הכנסת כאילו כלום, טועה ומטעה. ללא שינויים בוועדות, עדיף שעסקת החבילה הזו תיפול. אני לא לעומתית ויודעת ששלמות הממשלה והקואליציה חשובה, אבל ללא שינויים, לא אתמוך בעסקת החבילה בקריאות שנייה ושלישית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עוד 5 שנים חחחח אתם לא תיהיו בתפקיד 5 שנים (ל"ת)
    יוני 03/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור