קריירה ולימודים

יו"ר ועד בנק הפועלים: "בעקבות הקיצוצים הגענו לקו אדום"

לראשונה בתולדות בנק הפועלים, העובדים סגרו את הסניפים כמחאה על העומסים והעלייה במקרי האלימות נגד עובדים. יו"ר ועד בנק הפועלים, רוני גרפונקל, בריאיון על המאבק מול הנהלת הבנק שממשיכה לקצץ למרות הכול
מערכת ice |  39
רוני גרפונקל (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
החלטה דרמטית השבוע של ועד בנק הפועלים הסעירה את הנהלת הבנק. לראשונה מאז הקמת הבנק, לפני יותר ממאה שנה, העובדים פתחו בשביתה וסגרו את הסניפים. אז נכון, השביתה הייתה רק לשעות הבוקר ועד 11, ונכון - בהנהלת הבנק ניסו לסנדל את המהלך בהצבת דיילים בכניסה לסניפים, אבל הצעד שנקט יו"ר הוועד רוני גרפונקל היה אות אזהרה שהגיעו מים עד נפש.
בהנהלת בנק הפועלים ידעו תקופות טובות יותר עם הוועד, ואפילו תקופה יפה. זאת עד לכניסתו של גרפונקל לתפקיד יו"ר הוועד בשנת 2019. תקופה קצרה לאחר כניסתו הוכרז סכסוך עבודה - גם לראשונה בתולדות הבנק - וזאת על רקע הסכם הקיבוצי החדש. כניסתו של יו"ר הוועד הגיעה גם עם כניסתו של המנכ"ל החדש, דב קוטלר, וההתנגשות בין השניים הייתה אולי בלתי נמנעת.
 
בריאיון ל-ice, מסביר יו"ר ועד בנק הפועלים, ועד החולש על פני מעל 8,000 עובדי הבנק, ושנמצא בתקופה אולי הקשה בתולדותיו עם הקיצוצים הרבים ותהליכי ההתייעלות, כמו גם במטרת הבנק לעבור הפיכה דיגיטלית וסגירת הסניפים. לדבריו, הקיצוצים בעובדים הובילו לעומסים בסניפים, ועלייה ברמת האלימות כלפי העובדים.

יו"ר הוועד רוני גרפונקל עם עובדי סניף אור יהודה במהלך השביתה
"העובדים מסתובבים עם ראש מורכן בתקופה האחרונה"
"בחצי שנה האחרונה הצפנו שוב ושוב בפני ההנהלה על האלימות והעומסים, ודרשתי שיהיה בראש סדר העדיפויות שלהם. למרבה הצער, לא קיבלנו מענה הולם מהבנק. צעדי המחאה הם הוכחה שאנחנו לא פועלים מהשפה לחוץ, ודורשים מהנהלת הבנק לטפל ביסודיות ובשיטתיות בעומסים ובאלימות".
למה דווקא עכשיו?
"מדובר בצעד מחאה לגיטימי וחשוב לאחר התגברות מקרי האלימות והחמרה באופי המקרים ותחושה של חוסר ביטחון אישי בסניפים. עובד מגיע לעבודה ולא יודע מה יקרה, מאיימים עליו. אנחנו מצפים מההנהלה שתביא פתרונות לדברים האלה, ואנחנו קושרים את זה לעומסים. בגלל העומסים הכבדים שנופלים עלינו, אנחנו מתקשים לתת שירות טוב ללקוחות - דבר שגורם לכעס ולליבוי האלימות".
איפה המו"מ עומד עכשיו? דיברתם עם ההנהלה?
"אנחנו בשיח מתמשך על הנושאים ומתנגדים להמשך הקיצוצים בסניפים ובמרכז התפעולי שלנו בכל היחידות שנותנות שירות ללקוחות. עד שלא ימצאו פתרונות, שלא יפגעו בשירות. הפגיעה בעובדים היא פגיעה קשה מאוד. העובדים מסתובבים עם ראש מורכן בתקופה האחרונה, מפתחים בעיות בריאותיות ויש בעיה אמיתית ואנחנו בדיונים. שההנהלה תדע לפתור את המצוקה".

דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום יח"צ גדי דגון)
"בהתחלה קיצצו בשומן, אחר כך בבשר, עכשיו נשאר רק עור ועצמות. הגענו לקו האדום"
יו"ר ועד בנק הפועלים, בן 46 וכבר 20 שנה עובד בבנק. בתפקידו הקודם כיהן כסגן מנהל סניף ולכן הוא מכיר מקרוב את השטח. את הצעד להיכנס ולהתמודד בוועד הגיע לאחר שהחליט לצאת נגד התנהלות הוועד הישן "הרגשתי תחושה של גועל ובחילה", אומר רוני, "קיבלתי על עצמי, לא לבד ועם עוד חברים טובים, החלטה משותפת שאנחנו משנים את פני הארגון. מהלך שהתחיל לפני 7 שנים, ולפני כן לא הייתה לי שום נגיעה לוועד. עשינו מהפך, שאני חושב שמאוד מרשים וייחודי והחזרנו את השליטה של העובדים לוועד".
אחד המהלכים שערך גרפונקל היה חיזוק הקשרים עם ההסתדרות הכללית שהיה לו גם לעזר רב: "ההסתדרות עזרו לנו בהסכם השכר הקודם וגם הנוכחי ולאורך כל הדרך. עזרה מקצועית ואני סומך עליהם מאוד".
בשנה האחרונה מחאה אחרת של עובדים "גנבה" את ההצגה. עובדי בנק לאומי יצאו להפגנות ומחאות חריפות, ואפילו נגד המנכ"ל עצמו חנן פרידמן, אבל גם בבנק לאומי לא סגרו סניפים. לכן הצעד של עובדי בנק הפועלים היה מהלך נועז. 
לדבריו, הסיבה שנכנס לוועד הייתה להביא שינוי לארגון שדואג לעובדים ושם את טובתם לנגד עיניו: "השאיפה שלנו שהעובדים יסתכלו על ארגון העובדים שמייצג אותם ויכולים לסמוך עליו, גם האמון בבנק יעלה. מבחינת הסיפור של העומסים - בהחלט רואים בזה החמרה שהולכת ומחריפה. אנחנו נמצאים בתהליך של קיצוצים שנמשך לאורך שנים, מעל עשור. בהתחלה קיצצו בשומן, אחר כך בבשר, עכשיו משאר רק עור ועצמות. הגענו לקו האדום".
לדברי גרפונקל, "באנו לעשות שינוי בוועד, שיהיה יותר עצמאי ולהביא ערכים חדשים של שקיפות ופתיחות. פעם הייתה תרבות של השתקה ופחד, היום עובדים מדברים חופשי את אשר על ליבם. אנחנו פועלים בנחישות וכבר הוכחנו שאנחנו לא בוחלים בלנקוט אמצעים, ואנחנו שומרים על קו אחראי לטובת הארגון שמפרנס אותנו. ההצלחה של הבנק חשובה לנו כמו שחשובה להנהלת הבנק".
מה הפתרון שאתה מציע כנגד העומסים?
"הפתרון צריך להיות גיוס עובדים ושלא ימשיכו בתוכנית הקיצוצים. גם פתרונות אחרים שמייעלים תהליכים ומקלים על העומסים. אם אתה מצפה ששני עובדים יעשו עבודה של שלושה - שיביאו כלים, זה לא קורה מעצמו".
בהנהלה פנו אליכם בעקבות השביתה?
"אנחנו נמצאים בדיונים עם ההנהלה תקופה. ההחלטה לא הגיעה כרעם ביום בהיר ועדכנו על כוונתנו לקיים מחאה. קיימנו דיונים. זה לא משהו שקמתי בבוקר והחלטתי לסגור את הסניפים. אני קורא להנהלה לשבת איתנו, למצוא פתרונות לבעיית העומסים הקשה והאלימות".
"כל האנליסטים ובנק ישראל 'הגאונים' שמנתחים את תוצאות הבנקים, מעודדים את הנהלות הבנקים לשפר את מדדי היעילות ולהמשיך לקצץ, ובמקביל מגבירים את הרגולציה והמשימות. יש פחות עובדים ומאידך יש עלייה עם כמות הלקוחות שמגיעים לסניפים בחודשים האחרונים. מאז שהסתיימה הקורונה יש עלייה במופע הקהל ויש עלייה בכמות המשימות גם כתוצאה מהרגולציה - וכל זה נופל על העובדים".
"קודם צריך לשפר תהליכים ואז אפשר לקצץ. כולם, האנליסטים, בנק ישראל, הדירקטוריון, המדינה, לוחצים לקצץ לקצץ ולקצץ - ןהבנק מפסיד מזה. היה יותר נכון להתמקד בצד של ההכנסות ולא בצד של ההוצאות".
לדעתך תימצא הנוסחה הנכונה עם ההנהלה לפתרון הבעיות שהחמירו?
"אני מושיט את היד לבוא ולפתור בדרך הנכונה והמקובלת. אבל אם הם יפעלו באופן חד-צדדי ואגרסיבי - נגיב בהתאם. זו פעם ראשונה במאה שנות היסטוריה של הבנק שהעובדים נקטו במחאה ובעיצומים וסגרו בפועל סניפים. אני חושב שההנהלה מבינה טוב מאוד את המסר".
אתם באופן נחרץ נגד ההתייעלות?
"אנחנו לא אמרנו אף פעם שאנחנו מתנגדים לתהליך אמיתי של התייעלות. אבל אנחנו לא מוכנים שההתנהלות הזו תקרה על הגב של העובדים שמשלמים את הקיצוצים בבריאות שלהם והלקוחות נפגעים בשירות ויוצאת פגיעה בהכנסות של הבנק. הבעיה היא התזמון, כך שייעול התהליכים ייעשה לפני הקיצוצים, ולא להיפך".
אם לא תגיעו להסכמות, כמה רחוק תהיה מוכן ללכת?
"אני אומר במפורש: אם ימשיכו לפעול באופן חד צדדי ללא הסכמת הוועד, כל הכלים עומדים לרשותנו".
תגובות לכתבה(39):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 34.
    הגיע הזמן לעבור בנק.!
    cabasse1 07/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנק עם ריביוית רצח
    סגור
  • 33.
    מבנק 'הפועלים' לבנק העבדים.
    מוכיח בשער 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכחתם מה זה שירות, מזלזלים בקהל שבוי של לקוחות שתקועים אצלכם עם אובר דראפט ולא יכולים לעבור בנק. גובים ריביות נשך על חובה ומשלמים ריבית אפסית על חסכונות. נמאסתם.
    סגור
  • 32.
    בנק רע
    טל 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל חיי יתי לקוח של בנק הפועלים , לפני חודשיים עברתי בנק לאחר שנה וחצי מסויטות בעיצומה של הקורונה עם ירדת ההכנסות כל מה שעניין את ליאת מפועלים יקנעם היא מתי אני מוכר את הבית כדי שאחזיר את הכספים , שנה וחצי החזרתי את הכסף דירוג האשראי שלי חזר להיות תקין ועברתי בנק , אפילו לא התקשרו לשאול למה?
    סגור
  • 31.
    בנק ישראל אשם עקב עודף רגולציה
    איל 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הפכו את הבנקים לפועלים של בנק ישראל
    סגור
  • 30.
    הבנקים מיותרים!
    אמת 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המצעת הקריפטו באה כתחליף. הכסף חונה שם ונפרט כאשר צריך. הלוואות מקבלים דרך מערך לווים עצמאי באינטרנט. הבקיים כל כך עשירים בשל העמלות שהן לוקחות מהציבור. אם תרצו הם סוכני הנדל"ן שלוקחים עמלה על דירה שדרך מודעה בעיתון הגעת לקנות. אנשי האמצע האלו חיים כלורדים בעוד העם סובל וממן. די, הגיע הזמן לבקש מבנק ישראל לייצר שקל דיגיטלי כמו הקריפטו וזה יהיה השלב הראשון והחשוב בהעילמות הבנקים מחיינו.
    סגור
  • טען עוד
  • 29.
    הצחקת אותי, בכל הבנקים יש אבטלה סמויה גדולה מאוד
    אורית א 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה עושה את עבודתך כראש ועד , אבל אל תספר לנו סיפורים כמה עובדים יש בבנק הפועלים? 11 אלף ? מה בדיוק הם עושים?
    סגור
  • 28.
    צדק צדק תרדוף
    רבי באבי 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חחח ההנהלה מתעמרת בעובדים והעובדים מתעללים בלקוחות! " כן יאבדו כל אויביך ישראל "
    סגור
  • 27.
    בנק הפועלים,צמצומים, ופקידים חובבנים.
    שחף 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קיצוצים אפשר להבין, הולכים לכיוון דיגיטאלי, אבל , חווית השירות, רמת הפקידים, אפס. הוזמן כרטיס בנקאי, הגענו לסניף , הכרטיס אבד רק הקוד הסודי נמצא, בוצע הזמנה חדשה,ושוב בעיה לא מוצאים את הקוד, רק את הכרטיס, בושה וחרפה זה מה שנשאר מבנק הפועלים.
    סגור
  • 26.
    התעוררו קצת מאוחר.
    דני צור 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני עזבתי את בנק הפועלים לפני כ20 שנה בגלל השירות הגרוע.
    סגור
  • 25.
    אסור להשאר בבמק הפועלרים השרות בזבל (ל"ת)
    רונית 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    רע מאוד
    דוד 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שרות על הפנים זלזול בלקוחות אני עוזב את הבנק.
    סגור
  • 23.
    סוף סוף ועד אמיתי
    אריאל 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כעובד לשעבר בבנק הפועלים . וכמי שהיה בועד איזורי ומכיר מקרוב את הבלוף של הועדים הקודמים. אני רוצה רק לו ר .לועד הנוכחי . מרגש לראות את הרצינות והאיכפתיות כלפי העובדים שבחרו בכם . ומעל לכל ההערכה הגדולה על חוסר הפחדנות שהייתה לוועדים הקודמים. תמשיכו כך ואל תפחדו מאותם עריצים השולטים בבנק מזה מאה שנה . והם עוד מעזים לכנות את עצמם בשם "בנק הפועלים" .
    סגור
  • 22.
    כל הכבוד לעובדי בנק הפועלים. שירות קטסטרופה
    אחד שיודע 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקוחות הבנק הזה מתנהגים לפעמים רע ואפילו באלימות כתוצאה ממדיניות שירות נוראית שהונהגה בבנק הזה כבר לפני שנים.
    סגור
  • 21.
    דב קוטלר פריזמה
    אור 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרס את בית ההשקעות פריזמה ועכשיו הגיע להרוס את בנק פועלים
    סגור
  • 20.
    חרה שירות
    חרהשירות 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    10 0
    ביזיון
    סגור
  • 19.
    כל הכבוד לרוני! המשך בכול הכח (ל"ת)
    עובדת בנהפ 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 18.
    בנק הפועלים מתעלל בלקוחות שלו. (ל"ת)
    אבי 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • גם בעובדים שלו
    ואפילו יותר 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מעולם לא היתה תחושה כל כך קשה של העובדים כמו בתקופתו של קוטלר. תחושה של התעללות ורדיפה. הגיעו מים עד נפש
    סגור
  • 17.
    בהחלט יש תחושה של הדרדרות בבנק. אווירה לא טובה אך גם חו (ל"ת)
    נפגע הבנק 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 16.
    המהפכה הדיגיטלית משנה את הבנקאות העולמית
    נו מה? 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בעתיד הקרוב לא יהיה יותר צורך בעובדים, לצערי זה בלתי נמנע ולכן עובדי הבנקים, כמו עובדים בתעשיות נוספות, פשוט יוחלפו ע"י "המכונה".
    סגור
  • 15.
    זה מנכל שהורס חברות
    Ben 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    10 0
    מדב קוטלר אין הרבה צפיות .הרס חברות לפני הפועלים ובא להרוס את הבנק .אני בטוח שבשכר שלו הוא לא פגע
    סגור
  • 14.
    שביתה או לא, ממילא לקוחות לא מקבלים שירות ולא יכולים (ל"ת)
    לדבר עם הסניף. ביזיו 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • 13.
    נכון חסרים עובדים אבל הם בעצמם השתנו
    דב 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    8 0
    גם בקורונה כשסניפים היו ריקיםנלא גצו לשרת אותך . הפכו לעובדים מגעילים
    סגור
  • נכון תחושה של עובדים לא מקצועיים (ל"ת)
    מתוסכל 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 12.
    הנהלה אטומה לעובדים וללקוחות
    אפי 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    15 0
    בנק שלא אכפת לו. מנכל שמגיע לסניפים ותולש הודעות של הועד. עובדי הסניפים קורסים פיסית וחווים אלימות מלקוחות מתוסכלים. מנהלי סניפים ועובדים שקורסים יחווים אלימות
    סגור
  • 11.
    הלקוחות שבויים של הבנק,אין אם מי לדבר (ל"ת)
    אני 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • צורת מחשבה לא נכונה
    טל 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תעבור בנק, הכי קל
    סגור
  • 10.
    כל הכבוד
    רוני 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    השרות הכי גרוע בפועלים!!!!!!!!
    סגור
  • 9.
    בתור לקוח עסקי של בנק הפועלים אני קורא לכולם לא להתקרב (ל"ת)
    משה 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 8.
    בנק חזירי
    אורן 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    11 1
    עוד לא ראיתי בנק שמציג על גב הלקוחות רווחי ענק ומקזז בכוח אדם ויוצר כאוס,מול הלקוחות שלו עצמו שבזכותם הבנק מרוויח מה שהוא מרוויח .אם זה לא חזירות מזעזעת אז מה היא חזירות
    סגור
  • 7.
    עובדת בנק
    עובדת בנק 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    6 4
    רוני אין עלייך! מחזקים את פועלך ואת המאמצים לשיפור רווחת העובדים. המצב הנוכחי לא יכול להימשך אנשים נשחקים, הבריאות נפגעת. מתגעגעים לימים שהבנק היה דואג ומשקיע בעובדים במקום הצמצומים
    סגור
  • 6.
    מי משלם את המחיר
    לקוח של הבנקים 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כתוצאה של היעילות הועברה העבודה של פקידי הבנקים ת ללקוחות המבצעים את העבודה במחשבים הפרטיים שלהם. בנוסף לכך שהמדינה דורשת מכל אדם לנהל חשבון בבנק ולשלם עמלות לבנקים שהם עסק. העסק היחיד במדינה שזכה לכך.
    סגור
  • 5.
    וועד
    משה 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 3
    על איזה תקופות יפות וטובות כותבים פה ? שהוועד וההנהלה עשו יד, אחת ופגעו בעובדים פעם אחר פעם… השכר של עובדי הבנק הכי נמוך במערכת
    סגור
  • 4.
    בא לי לעזוב את בנק הפועלים כלקוח כבר מגיל 16 ואני בן 46 (ל"ת)
    יובי 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • בן 56
    טל 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועזבתי, הםלא יודעים להעריך את הלקוחות , אין בהם טיפה רצון לעזור.
    סגור
  • 3.
    תגובה
    יעל 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כל כבוד ליושב ראש הוועד, סוף סוף וועד שמייצג את העובדים ולא את ההנהלה
    סגור
  • 2.
    צודק ב 2000% , הקיצוצים הרגו את הלקוחות ואת העובדים. המ (ל"ת)
    אני 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 1.
    כל הכבוד
    עובדת בנק לאומי 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    8 2
    כל הכבוד על התעוזה אסור להראות פחד צריך להבין שהעובדים בסינוף סובלים מכל הקיצוצים גם אצלנו וחבל שהועד שלנו לא פועל כמוך. יישר כוח
    סגור
  • ללאומי יש ועד ? (ל"ת)
    . 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור