קריירה ולימודים

יו"ר ועד לאומי תוקף: "המנכ"ל מסוכן, סיכלנו פגיעות בעובדים"

דווקא בתקופה בה בנק לאומי הרוויח 3 מיליארד שקל, חל סכסוך עבודה מול הוועד, וזאת על רקע ניסיונות לקצץ ולחסוך על חשבון העובדים. בוועד הפעם ילכו עד הסוף, והיו"ר לא נרתע גם כשמכנים אותו כבריון: "אדם שעומד על זכויות חבריו אינו בריון" | ריאיון
יהודה לוינגר |  5
רון לוי, יו"ר הועד של בנק לאומי (צילום ישיל שלמה)
עובדי בנק לאומי, בראשותו של יו"ר הארגון הארצי של ועד בנק לאומי רון לוי, נמצאים כבר תקופה בסכסוך עבודה עם הנהלת הבנק, כאשר הועד לא מהסס לנקוט באמצעים חריפים מהפגנות מתחת לביתו של המנכ"ל חנן פרידמן ועד כינויים לעברו כמו "חנן מסוכן", כאשר עיקר המאבק מול המנכ"ל החדש שנכנס לתפקידו כמעט לפני שנתיים. סכסוך העבודה מפתיע, וזאת לאור התוצאות המרשימות של הבנק ברבעונים האחרונים - האם הבנק נאלץ לחסוך בכספים בגלל קשיים או שההנהלה החליטה לשנות את המדיניות?
בריאיון ל-ice, מספר לוי, האמון על 8,200 עובדי הבנק, על המאבקים מול ההנהלה לטובת העובדים, ועל השינויים באופי ההתנהלות של ההנהלה, כדבריו, מאז כניסתו של פרידמן לתפקיד. הוא גם חושף סיכולים של החלטות הנהלה כאשר הועד נעמד על רגליו האחוריות, וצופה כיצד יסתיים מאבק הענק בין ההנהלה ובין אלפי העובדים של הבנק.
נזכיר: אנחנו לקראת שנת בחירות ליו"ר הועד, כאשר לוי צובר אמון בקרב העובדים ומעוניין להמשיך לקחת את המושכות של המאבק, וזאת אל מול דיווחים שונים על ניסיונות של ההנהלה להכניס אנשים משלה לוועד, כאשר אחד מהשמות הבולטים לכך פורש מהתפקיד בעוד שנה וחצי, דבר המעלה תמיהה על מועמדותו. לוי נכנס בתקופה לא פשוטה, וזאת לאחר פרישתה של מירי רובינו - יו"ר ועד העובדים הדומיננטית של בנק לאומי ששימשה בתפקיד במשך 11 שנה.

חנן פרידמן מנכ"ל בנק לאומי. צילום: אורן דאי
לוי, בן 55, עובד כבר קרוב ל-30 שנה בבנק לאומי, כאשר התחיל את תפקידו ממש מלאה: מטלר בסניף חשמונאים, המשיך ליועץ השקעות, ובתפקידו האחרון היה מנהל פרוייקטים במסלקה. הוא נבחר לפני שנה ליו"ר ועד העובדים ומתוקף תפקידו הוא לא עובד בעבודה נוספת בבנק.
על מה בעצם, מבחינתך, סכסוך העבודה?
"ברמה העקרונית, מקור הסכסוך הוא לפגוע בניסיון של הנהלת הבנק ושל חנן המנכ"ל לפגוע בעבודה המאורגנת, בביטחון התעסוקתי ובתנאי ההעסקה של עובדי בנק לאומי, ולשיטתנו ולשיטתי כיו"ר זו פגיעה בעובדים , סכנה לבנק, סכנה ללקוחות וסכנה לציבור".
כיצד היו היחסים עם ההנהלה של בנק לאומי לפני כן?
"מה שאפיין את ארגון העובדים מול הנהלת בנק לאומי במהלך השנים זה שיתוף הפעולה והשקט התעשייתי שגרם לשגשוג של הבנק והתפתחותו. פעלנו בשיתוף פעולה ובהבנה. לשיטתי בנק לאומי הוא קוסמוס של של החברה הישראלית: מה שקורה בבנק לאומי משקף את מה שקורה מחוץ לכותלי הבנק. בעבר היו מתנהגים באמפתיה לאחר ולשונה, היינו מגלים כבוד הדדי לזולת, ובין ההנהלה לעובדים, בין הכלה לאי-הכלה, בין חוסר אכפתיות לאכפתיות, בין שקיפות להיעדר שקיפות, ויש משוואה מאוד פשוטה בבנק: שעובד מרוצה הוא מגלה נאמנות גדולה יותר להנהלה, אבל הוא מקבל היום יחס קר וכתף קרה מההנהלה הבכירה ומחנן המנכ"ל וזה בא לידי ביטוי בסוף במוטיבציה בשירות שהוא נותן ללקוח".
ההנהלה שינתה את פניה?
"כן, ההנהלה שינתה את פניה. בעבר הייתה תרבות של שיתוף והבנה, תרבות של הכלה. היום כל מה שיש זה ניסיון לפגוע בעובדים. אנחנו רוצים מנכ"ל שלא יראה בעובדים כאוייבים.  מפילים על העובדים באופן חד צדדי גזירות כל שני וחמישי, וכל מה שהעובדים רוצים זה לעבוד בשקט ושלא יפגעו בתנאי ההעסקה".
אתה שם דגש על המנכ"ל עצמו חנן פרידמן?
"רק חנן, ברור. מה שהשתנה זה חנן. קראנו לו חנן מסוכן".
במה אתם מאשימים את ההנהלה? מהן אותן 'גזירות' חדשות?
"התייעלות על חשבון העובדים והלקוחות, מהלכים מסוכנים לעובדים, צמצום משמרות - דבר שבסוף מאריך תורים. נסכם ככה: עם כניסתי לתפקיד היה ניסיון חד צדדי להכניס מיקור חוץ ולהעביר את עובדי הטכנולוגיה לעבודה חיצונית. חנן לא רואה את העובדים כבני אדם, הוא רואה מספרים, יש חוסר אכפתיות כלפי העובדים וזה מסוכן גם לעובדים וגם ללקוחות. בהנהלה חסכו דרך הוצאת השומרים בסניפים במהלך הקורונה כאשר יש מגפה ארצית, שומרים שמנעו התנהגות אלימה כלפי פקידי הבנק שעבדו במהלך הקורונה כי אנחנו עסק חיוני, כל שומרי הסניפים הוצאו על מנת לחסוך כסף. היה ניסיון לבטל את מענק התשואה בטענה שלא יודעים מה יהיה בגלל הקורונה - וניסיון זה סוכל. היה ניסיון לבטל מהלך של קידומי שכר - וגם זה סוכל. היה ניסיון לבטל את העבודה מרחוק, את דמי הנסיעות ולהוריד את דמי האש"ל. גם ברמה של העבודה מהבית בזמן שקבינט הקורונה המליץ על עבודה כזו, בהנהלה התעקשו על עבודה רק בסניפים, חנן מסוכן לביטחון של העובדים".
בסופו של דבר האיום שלכם בשביתה לא התממש, התקפלתם?
"חשוב להגיד שסכסוך העבודה חי ונושם כרגע. המנכ"ל הגיע להסתדרות - שזה גם יוצא דופן - כדי להגיע להבנה עם ארגון העובדים בגלל מה שעשינו, הקמנו ועדות שתטפלנה בבעיות שהצפנו, כמו: ביטול הרבדים וחלוקת התגמול, ואנחנו משאירים את סכסוך העבודה חי וקיים אבל מנסים להגיע להידברות לפני הפיצוץ. באנו ואמרנו: אנחנו מקימים ועדה משותפת שתגביל את העומס בסניפים, והפסקנו דברים חד צדדים שיצאו מההנהלה: הכרחנו אותם לתת תקנים לקביעויות, וזאת כתוצאה מהסכסוך שקיים בעשרה חודשים האחרונים. 
בבנק לאומי הוכרזו  שני סכסוכי עבודה שבמשך 25 שנה לא קרו קודם. מאז שחנן נכנס לתפקיד הוא הוביל מהלכים מסוכנים לעובדים ולהנהלה: צמצום המשמרות, וזה לא בא בקלות. יצאנו לשטח, הפגנו מול הבית של המנכ"ל בשעות הבוקר, צעקנו שהוא מסוכן לכולם, והוכחנו שהארגון נמצא במעשים ולא רק בדיבורים. זה ההישג הכי חשוב: שיקום ההרתעה של הוועד מול ההנהלה, ועל פי סקרים פנימיים מעל 90% מהעובדים תמכו במאבק של הוועד".
הזכרת שהיו סיכולים של הוועד, אז רשמתם גם ניצחונות בינתיים:
"היו כמה סיכולים משמעותיים. באמצעות סכסוך העבודה סוכלו על ידי הוועד דברים כמו ההחלטה של ההנהלה להוציא בזמן הקורונה לחופשה ללא תשלום 70% מהעובדים, והוצאנו שתהיה עבודה עבודה היברידית שהייתה בכל מקום חוץ מבנק לאומי. כפינו עליהם שלא רק שיעבדו מהבית גם שיקבלו את אותם תנאים כמו מעבודה מהסניף: דמי ארוחות ודמי נסיעות, וזאת כתוצאה מהעמידה שלנו".
אתם דורשים להחליף את חנן פרידמן?
"אני לא אומר את מי להחליף, אבל אם זה יגיע לשם - נגיד את זה, אבל אנחנו כן רוצים הנהגה והנהלה שתתנהל אחרת. הנהלה שאכפת לה מהעובדים ולא משקרת, הנהלה שמקיימת הבטחות ומכבדת את ההסכמים. הנהלה שתיתן דוגמא אישית וחיוביות לעובדים וללקוחות. עובדי לאומי אוהבים את הבנק ולא נגד הבנק. העובדים רוצים בהצלחת הבנק, והצלחת הבנק היא הצלחה שלנו ולהיפך. אנחנו רק רוצים שיתנו לנו לעבוד בשקט ושלא יפגעו בתנאי ההעסקה".
באם תגיעו להבנות תפתחו דף חדש עם המנכ"ל?
"תראה, סכסוך העבודה עדיין בתוקף. אנחנו נמצאים במו"מ עם הבנק תחת סכסוך העבודה. אני מאמין שבחלק מהנושאים נגיע להבנות עם ההנהלה והם יתעשתו ויבינו שטובת העובד זה טובת הבנק, וטובת הבנק זה טובת העובד. ככל שישכילו מהר יותר להבין את זה הם יקבלו מאיתנו שיתוף פעולה".
"אנחנו העובדים עושים לילות כימים עבור הבנק, כל העובדים מסורים. אבל לא מוכנים שינצלו לרעה את המחוייבות לבנק. נושאים כמו: התגמול, מענק תשואה, עבודה היברידית, הקטנת עומסי עבודה לטובת שיפור איכות השירות ללקוחות. שההנהלה תפסיק עם הצעדים החד צדדים".
אם הבנק היה בקשיים, הייתם מוכנים כן לצמצום?
"היינו שם לא פעם שביקשו מאיתנו בגלל המצב של הבנק ולהיכנס מתחת לאלונקה. היינו הראשונים שעשינו את זה, היינו שם בשביל הבנק. הוא מקור הפרנסה שלנו והוא הבית שלנו, הוא משכן קבע עבורנו - שלא כמו ההנהלה הבכירה שבאה לשנה-שנתיים, עושים קריירה והולכים. אנחנו פה לשנים, ועם כל הרעשים סביב הסכסוך, שנת הקורונה הייתה השני הכי טובה וכל זה בזכות העובדים, אז תחשוב כמה הבנק היה מרוויח אם היו מאפשרים לעובדים סביבת עבודה טובה יותר, מפרגנת ותומכת. הבנק הרוויח בחצי שנה האחרונה 3 מיליארד שקל, ולמרות זאת המנכ"ל ניסה לקצץ, ורק בגלל הסכסוך המנכ"ל חילק 60 מיליון שקל לכל העובדים מענק תשואה. האמירה החשובה מבחינתי: כל הרווחים האלה לא שווים כלום אם הבנק מרוויח על חשבון העובדים".
יו"ר ועד לאומי ממנף את סכסוך העבודה גם לחשיבה אסטרטגית ולראשונה, ביוזמתו, נפגשו כל יושבי ראש של ועדי הבנקים לקיום פגישות שוטפות ודיונים משותפים. לוי גם יוזם לראשונה בתולדות לאומי דירקטור מטעם העובדים: "ליצור מקור כוח שהוא מפקח על הבנק". האם יצליח למרות ההחרגה של המערכת הבנקאית מאפשרות לדירקטור? על כך עונה לוי: "למה שקול העובדים לא יישמע?", והוא מלא פרגון להסתדרות ולעומד בראשנה ארנון בר דוד: "היה מעורב בסכסוך הזה וקידם אותו".
כאשר יוצאים למאבק, חוטפים גם בפן האישי. לוי מספר כי הדבר אינו מפריע לו: "קראו לי בריון, בסכסוך הקודם קראו לי כך ההנהלה וחנן, בגלל צבע העור שלי אז קל יותר לאנשים לשסות, להשפיל ולהעליב. אדם שעומד על זכויותיו אינו בריון, אדם שמנצל את כוחו לרעה ולא לטובה הוא הבריון. העובדים מצפים שנהיה בכלל הרבה יותר אגרסיביים. עבור עובדי בנק לאומי אני מוכן להיות בריון. חשוב שהציבור יבין שארגון העובדים פועל בהתאם לחוק, בכל הקשור לסכסוך עבודה, שביתה ועיצומים - כל אלה הם לגיטימיים במדינה דמוקרטית, וזה חמור שההנהלה מגנים גוף או אדם".
האם מאז הסכסוך ישבתם עם ההנהלה? עם היו"ר סאמר חאג' יחיא?
"מאז הסכסוך לא נפגשתי עם חנן. עם סאמר ישבתי פעם אחת וכרגע אנחנו לא בשיג ושיח, יש סכסוך".
בינתיים לוי מקבל אמון של עובדי הבנק. על פי סקר שנערך בקרב העובדים, האם שלושת העקרונות של הוועד: ביטחון כלכלי, תעסוקתי ועתיד הבנק והשירות שלו מדבר אליו - מעל 80% אמרו שהמדיניות של המנכ"ל תגרום לנטישת לקוחות, 76% אמרו שכל ההתנהלות פוגעת בשירות של הלקוחות, ו-93% אמרו שהמנכ"ל חנן פרידמן מסוכן ומכוון למקום להשיג רווחים לבנק על חשבון פגיעה בעובדים. עכשיו נותר לראות מי משני הצדדים יתקפל ראשון: האם ההנהלה לא תיכנע, או שהעובדים יגיעו בסוף לשביתת ענק. אפשרות הביניים: ועדות משותפות שיגיעו להבנה לפני פיצוץ.

גמלאי לאומי מוחים. צילום: אוריאל גיל
כך או כך, בוועד מרגישים שההנהלה שינתה את פניה, ומעלים תמיהות לגבי קיצוצים שוליים בזמן שהבנק מציג רווחים של מיליארדי שקלים. כמו: פגיעה בגמלאי הבנק וקיצוץ מודעות האבל או ביטול סבסוד להופעות בשווי 10-20 שקל. דוגמא זו בעיני הוועד היא אמירה לגבי מה שהם מכנים שינוי פני ההנהלה שרואה בעובד כאוייב: "אנחנו קוראים לעצמנו הוועד לביטחון לאומי", חותם לוי, "אנחנו חרטנו על דגלנו לשמור על הביטחון האישי והתעסוקתי, וכל עובד בלאומי מכיר את חברי הוועד שלו שפועלים כל רגע וכל שעה וכל דקה בשבילו. תראה לי עוד יו"ר וועד שעומד מתחת לבית של המנכ"ל וצועק שהוא מסוכן?".
בבנק לאומי סירבו להגיב לכתבה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אין אזהרת תוכן שיווקי? (ל"ת)
    ירון 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    לך הביתה רון
    צפריר 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 2
    זמנך עבר
    סגור
  • הביתה
    שימי 03/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לך אתה הביתה תגיד תודה שאתה עובד בבנק לאומי
    סגור
  • 2.
    רון לא נבחר!!!
    עובד לאומי 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קשקשן המנכל עושה לו בית ספר.. מאז שרון נבחר הזכויות רק נפגעות.. רון בא לסניפים שנתיים לא ראינו את הפרצוף שלך
    סגור
  • 1.
    הייתי שם
    עידן 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר פרצו לי לאמייל שינו את הסיסמא, את הטלפון ואת כל מה שמצביע על זה שאני הבעלים. באופן לא מפתיע השפה השתנתה לרוסית אבל חיכית שבועיים והצלחתי לשנות סיסמא בחזרה למשתמש
    סגור