כסף וצרכנות

טורקיה מחרימה את ישראל: לקראת זינוק במחירי הפירות והירקות?

טורקיה הכריזה רשמית על עצירת יחסי המסחר עם ישראל, שמסתכמים במיליארדי שקלים בשנה. קטגוריה משמעותית שתושפע מכך היא התוצרת החקלאית. אלה נתוני הייבוא המדאיגים מטורקיה
שירה יום טוב |  1
ישראל, טורקיה (צילום freepik, shutterstock)
טורקיה הכריזה על חרם מסחרי מול ישראל בדרישה להפסקת אש מלאה ברצועת עזה, ומתחילת השבוע חברות ישראליות כבר מדווחות על עצירת המשלוחים מטורקיה ועיכוב אוניות מישראל ולישראל.
בין ישראל וטורקיה מתקיימים יחסי מסחר ענפים בקטגוריות רבות. אמנם הצרכן הישראלי מכיר בעיקר את ייבוא הירקות מטורקיה, ומוצרי החשמל אך גם חומרי גלם משמעותיים לתעשייה מיובאים מטורקיה, וכמו כן הסכם אווירי למעבר טיסות אל על מעל שמי טורקיה עומד גם הוא בסכנה. בסך הכל תגביל טורקיה ייצוא במעל ל-50 קטגוריות שונות, שכלולות בהסכם הסחר הרחב שמחזיקה עם ישראל.
אחת הקטגוריות המשמעותיות ביחסי הייבוא מטורקיה, היא הייבוא לתעשייה ומוצרי צריכה, כשהקטגוריה האחרונה היא זו שמשפיעה עלינו באופן המורגש ביותר - במחירי מוצרי המזון, הטואליטיקה, הירקות והפירות שייתכן ונשלם עליהם בקרוב הרבה יותר בשל צמצום ההיצע.
ישראל למעשה תלויה בטורקיה בחלק מהתוצרים החקלאיים הפופולאריים שמיובאים דרך קבע בהיקפים של עשרות אלפי טון בשנה.
לאחרונה פרסם משרד החקלאות את היקף הייבוא של תוצרת חקלאית מתחילת המלחמה, כאשר מדובר במאות אלפי טונות שהגיעו במסגרת הייבוא. בזרת טורקיה, מדובר בעשרות אלפי טון תוצרת רק בחצי שנה האחרונה. בגזרת הפירות, לפי הלמ"ס מדובר בעשרות אחוזים לקטגוריות מסוימות של פירות כאשר תמרים, תאנים, אננס, אבוקדו, גויאבות מיובאים בשיעור של 19%; תפוחים, אגסי, חבושים - 15%, ופירות מיובשים - 32%.
הירק שמיובא בהיקף הכי גדול מטורקיה, וגם מוכר ככזה בתודעה הישראלית הוא עגבניה, שמאוקטובר יובאה בהיקף של יותר מ-64 אלף טון. עוד ירק שהיקף הייבוא שלו לא רחוק מהעגבניה הוא הקישוא עם יותר מ-54 אלף טון שיובאו מטורקיה מאז אוקטובר. גם תפוח וחבוש מיובאים בהיקף משמעותי עם 21 אלף טון ו-9 אלף טון בהתאמה. באשר לתוצרים חקלאיים אלה, ניתן לשער שבהיעדר מדינה אחרת שתוכל לייבא באופן דומה ומיידי לישראל, מחירי הירקות האלו עלולים לעלות בעקבות שינוי יחס ההיצע והביקוד שיושפע מהפסקת הייבוא מטורקיה.
לאור הצעד של טורקיה, בישראל נעשים מאמצים לתביעות נגד המהלך של טורקיה בטענה להפרת הסכם הסחר ואיסור הטלת חרם בזמן הסכם פעיל. שר הכלכלה ניר ברקת הגיש תלונה למזכ"ל ארגון שיתופי הפעולה של ה-OECD נגד טורקיה בשל צעדיה וקרא למדינות הארגון, "אנו מצפים מה-OECD לנקוט בפעולות נגד טורקיה בשל ההחלטה ההזויה של ארדואן שמזיקה לכלכלה האירופאית כולה. על אירופה לשים גבולות לארדואן הרודן".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גם ככה מאז הבחירות כל הפירות והירקות יתייקרו בעשרות %.
    דינה 05/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולל מחירי החלב.
    סגור