כסף וצרכנות

הסל של המדינה: לא מדובר בסל של רמי לוי

משרד הכלכלה יוצא במהלך אסטרטגי על ה'סל של המדינה' מול רשתות המזון עם המוצרים הזולים ביותר בסלוגן "הסל של המדינה" ואין הוא מתכוון לרמי לוי. כל הפרטים
ענת סימן טוב |  1
רמי לוי (צילום באדיבות רמי לוי, shutterstock, פלאש 90/ יוסי אלוני)
כנס הנספחות והנספחים השנתי של משרד הכלכלה והתעשייה לקראת 2026, הוצגו שורת יוזמות כלכליות רחבות היקף, אך יוזמה אחת בלטה במיוחד ועוררה עניין ציבורי וצרכני: השקת המהלך החדש למאבק ביוקר המחיה תחת השם “הסל של המדינה”. אלא שהבחירה בשם ובמסר המרכזי לא נעלמה מעיני גורמים בענף הקמעונאות, שטוענים כי מדובר בסיסמה זהה כמעט לחלוטין לזו שמלווה מזה שנים את רשת רמי לוי – “הסל הזול במדינה”.
במסגרת הכנס הציג מנכ״ל משרד הכלכלה והתעשייה, מוטי גמיש, את התוכניות המרכזיות של המשרד לשנה הקרובה, ובהן יצירת סל של כ־100 מוצרים במחיר מפוקח או מוזל, שנועד להקל על יוקר המחיה ולהוות אמת מידה לצרכן הישראלי. גמיש הדגיש כי מדובר במהלך לאומי שנועד לחזק את כוחו של הצרכן, להגביר תחרות ולייצר שקיפות במחירים, כחלק מתפיסה רחבה של יוזמה, מצוינות ומחויבות ציבורית.
התחרות בין גופים מסחריים על הצעת סל של 100 מוצרים בסיסיים במחיר הזול ביותר. "הפרויקט הבא שנציג בשבועות הקרובים הוא 'הסל של המדינה', סל שאנחנו נתמחר בין הקמעונאים הגדולים - מי שיודע להביא לנו סל שירותים הכי משמעותי - במחירים קבועים, ושווה לכל נפש לשנה שלמה, כך אמר שר הכלכלה ניר ברקת.
עם זאת, בענף הקמעונאות מציינים כי השימוש במונח “הסל של המדינה” ובמסר של “סל זול” אינו חדש, ומזוהה שנים רבות עם רשת רמי לוי, שהפכה את “הסל הזול במדינה” לאחד מסימני ההיכר המרכזיים שלה. שכן, לא פעם בסקרים גם אותם אנו בודקים, רשת רמי לוי יוצאת הזול ביותר.  לטענת גורמים בשוק, אימוץ מסר דומה על ידי המדינה מטשטש את הגבול בין מהלך רגולטורי לבין מיתוג מסחרי מוכר, ועשוי לבלבל את הציבור באשר למקור ההבטחה למחירים נמוכים.
לצד יוזמת הסל, הציג גמיש שורה ארוכה של צעדים נוספים: פתיחת חמש נספחויות כלכליות חדשות בעולם, הרחבת רפורמת “מה שטוב לאירופה” גם לארצות הברית, השקעה בפיתוח אזורי תעשייה בפריפריה, חיזוק שוק העבודה באמצעות קליטת עשרות אלפי עובדים זרים, קידום דיגיטציה בשירותי התעסוקה והשקת מערכת “בול” לאבחון תעסוקתי והשמה מותאמת.
רועי פישר, מנהל מערך סחר החוץ במשרד הכלכלה, חיזק בדבריו את התפיסה לפיה המערך מהווה חוד חנית בפעילות הכלכלית של ישראל בעולם. לדבריו, המשימה המרכזית היא לחזק את התעשייה המקומית, להרחיב את פעילות היצוא, ליצור חיבורים עסקיים חדשים ולהבטיח את המשך הצמיחה של המשק הישראלי גם בשנים הבאות.

למרות ההיקף הרחב של התוכניות, נראה כי דווקא יוזמת “הסל של המדינה” צפויה לעמוד במרכז הדיון הציבורי בתקופה הקרובה. השאלה האם מדובר במהלך שיביא להוזלה אמיתית של מחירי המזון, או בסיסמה ממוחזרת המזכירה קמפיינים מסחריים מוכרים, תיבחן בפועל רק כאשר הסל יושק והצרכנים יוכלו להשוות מחירים בקופה. עד אז, עצם הבחירה במסר המזוהה עם רשת פרטית מעוררת לא מעט סימני שאלה בשוק.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סל מזון בריא
    א.ז. 12/2025/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהפיקוח יהיה על מוצרים בריאים, כמו קטניות, קמח מלא, פירות וירקות. שהפיקוח יהיה באמת על מזון. ולא על מרגרינה, סוכר ולחם פשוט.
    סגור