כסף וצרכנות

אבי כץ: רשת Q היא "כמו כפפה ליד"

היזם שחולל את מהפיכות הכל בדולר וכל פריט מזון ומשקה בחמישה שקלים מספר בראיון לאתר ice על רשת הסופרמרקטים האוטונומיים שפתח בשיתוף עם רמי לוי, ומבטיח: אנחנו הפתרון המדהים ליישובים קטנים ושכונות רחוקות
יאיר מור |  11
אבי כץ (צילום ויקיפדיה)
קניות בסופר בלי קופאי אינן רעיון חדש – קופות שירות עצמי קיימות ברחבי העולם עשרות שנים, והגיעו גם לישראל כבר לפני זמן רב. גם סופרמרקטים עם מערכות חכמות למיניהן, שבהן סריקת המוצרים נעשית תוך כדי הסיבוב בין המדפים וסיכום החשבונית נעשה בלי לעמוד מול קופה כלל קיימים בעולם מזה מספר שנים, ובישראל ניתן לראות אותם ברשתות כמו "אושר עד". לכן, לכאורה, Q, הרשת החדשה של היזמים אבי כץ ורמי לוי, לא מחדשת הרבה. אבל אם מקשיבים למה שיש לכץ לומר עליה, מגלים שדווקא יש פה חידוש – פחות בטכנולוגיה, ויותר בכיוון שאליה בוחר היזם לקחת אותה.
"יש בעיה: צרכניה ביישוב קטן לא כלכלית – זו עובדה", אומר כץ בראיון לאתר ice לקראת חגי תשרי. "וזה הפתרון שלנו, הפתרון המדהים. לא ייתכן יותר כפפה ליד מהכפפה הזו".
הרעיון הטכנולוגי של Q דומה לזה של Amazon Go, שנפתחה בסערה בדצמבר 2016, לפני רק מעט פחות מחצי עשור: במקום שהקונה יצטרך לסרוק את המוצרים, לפני או אחרי הקנייה, בעזרת מכשיר ייעודי או מצלמת הטלפון, הוא יכול פשוט להיכנס לחנות, לקחת מהמדפים את מה שהוא צריך ולצאת. הסיכום נעשה באופן אוטומטי והחשבונית נשלחת ב-SMS או במייל.
הטכנולוגיה שבה משתמשים ב-Q היא זו של הסטארט-אפ הישראלי CYB-ORG, של היזם ארז גור. היא משלבת מדפים חכמים עם חיישני שקילה, שמאפשרים לדעת כמה יחידות של מוצר מסוים נמצאות על כל מדף בכל רגע נתון, יחד עם מצלמות המחוברות לאלגוריתמים שמוודאים שאין על מדף של מוצר אחד מוצר אחר שמטעה את מערכת השקילה. הקונים צריכים רק להירשם עם כרטיס אשראי, לסרוק את טביעת האצבע לפני הכניסה לחנות – וכל השאר אוטומטי.

"מה שיפה ב-Q – יש את הכל, והיפה הוא ש(אם) יש לך קוטג' – יש לך קוטג' אחד. אתה לא מצפה שיהיה לך גם קוטג' תנובה וגם קוטג' טרה, אבל קוטג' תמיד יהיה לך. ולמה? כי הרי אנחנו יודעים, אם אני מגיע למלא מלאי בעוד יומיים, יש לי הרי את האינפורמציה כמה קוטג' צריך להיות על המדף כדי שיהיה עד (הפעם הבאה) שאני אגיע. אין יותר מדויק ממדף חכם. אז אם אני יודע שעכשיו אנחנו לא נהיה בחנות שלושה ימים (למשל כמו שקורה עתה, בראש השנה) – אני ממלא מלאי לשלושה ימים. למדף יש עומק. אני יודע כמה הולך ביום. זה החוכמה הענקית של מדף חכם".
הוא ממשיך ומפרט: "הרי גם אם מגיע שבת וערב חג, אתה לא משאיר את זה למקרה. אתה רואה אונליין, יש לך התראה אונליין שזה לא יחזיק מעמד לשבת, שזה נגמר היום, ואז אתה יכול למלא בערב החג. החוכמה היא שאתה יכול לדעת מרחוק מה יש על המדף, אתה יכול לדעת מרחוק כמה יש על המדף, ואתה יכול לנתח את הסטטיסטיקה של כמה המדף צריך עד הפעם הבאה שתבוא – וזה הפתרון דווקא לימים האלה ולתקופות האלה".
לגבי האפשרות שבחגים מסוימים, שבהם מארחים משפחות וקונים כמות גדולה, עשוי להיווצר בסופו של דבר מחסור במוצרים מסוימים, הוא אומר: "יכול להיות (ש)בחג אחר הצהריים כבר אין חלב. באותה מידה, יכול להיות בכספומט בשבת אחר הצהריים שאין כסף. אבל הבנק יודע כמה בממוצע הוא צריך להכין כדי שיהיה כסף עד יום ראשון, נכון? אז אנחנו, יש לנו גם שותף מהתחום, שיש לו גם 30 שנה של ניסיון, שזה רמי לוי (שמחזיק בנתח של 50% ממיזם Q).
"אנחנו לא באים להתחרות ב-AM:PM שיושב לידינו"
הסניף הראשון של Q נפתח לפני כחודש וחצי במרכז תל אביב, וכץ מתגאה שנתוני הפתיחה היו "חיוביים מאוד. יש מאות נרשמים כל יום – הרבה יותר משציפינו". עם זאת, הוא מצהיר מייד שהסניף הראשון הוא גם יוצא דופן. "פתחנו את החנות הראשונה בתל אביב כפיילוט שיש בו חנות טבע, בית קפה – אבל לא כמשהוא שהוא עסקי", אלא יותר כהצהרה: "מהפכה מתחילים ברוטשילד. זה חד פעמי, כן. לא (באנו) להתחרות. יש לנו כוונה לתת פתרונות במיקומים בתוך העיר שבהם אין סופר. לא לדחוף חנות בין AM:PM לעדן טבע מרקט לסופר יודה".
רמי לוי ואבי כץ בסניף הראשון של Q | צילום: איציק בירן

כפי שציינו, כץ מכוון את הסניפים העתידיים של הרשת שלו דווקא ליישובים קטנים: "התרומה הענקית של Q תהיה בעוד חודשיים, כשהיא תתחיל להתפשט במקומות שבהם אין חנויות, ששם זה התרומה העיקרית שלה". הוא מציין שהמיקומים לארבעת הסניפים הבאים, שייפתחו בשלושת החודשים הקרובים, כבר נקבעו – אחד מהם יוקם במכללה גדולה, שני במושב, שלישי במרכז קניות של אחת הקבוצות הגדולות שעד כה לא היה בו סופרמרקט ורביעי בשכונה בתל-אביב שגם היא לא זכתה עד כה לסופר.
כל המקומות הללו, הוא מסביר, הם כאלה שלא משתלם לפתוח בהם סופרמרקט, ולכן הרשתות הגדולות מתרחקות מהם. עבורו, זו הזדמנות. "אני אגיע למקומות שבהם אין מתחרים", הוא אומר ומציין מכללה וקניון מרוחק יחסית כדוגמאות. "אני דווקא מכוון לאיפה שאין מתחרה. אני בא לשוק בתול. יש ישוב כמו אירוס, ליד גדרה, עם 200 משפחות. אין שם סופר, אז מה, אני מתחרה במישהוא כשאני בא לשם? אנחנו באנו לפתור מקומות שבהם אין פתרון. אנחנו לא באים להתחרות ב-AM:PM שיושב לידנו".
למרות שהוא מתכוון לפתוח סניפים דווקא איפה שאין תחרות, המחירים, הוא מבטיח, יהיו תחרותיים יותר מכל דבר שקיים כיום באזורי ספר. "אנחנו מקבילים למחירים של 'רמי לוי בשכונה', שזה בדיוק – בדקנו – 10%-12% פחות מהחנויות העירוניות". גם בהשוואה למכולות שקיימות כיום, הוא מבהיר לכותב שהוריו גרים ביישוב מרוחק, החנויות שלו יהוו אלטרנטיבה מצוינת: "קח צרכניה בסופר או צרכניה ב(יישוב שבו גרים ההורים). המחיר הוא 20% יותר יקר מהמחיר הכי יקר בארץ – מהסיבה הפשוטה: מישהוא צריך לכסות את זה. זה שרוצים התושבים צרכנייה, אז מישהוא צריך לכסות את זה שהמחזור מוגבל, שזה משק סגור. באופן מוחלט, כשההורים שלך רוצים לעשות קנייה גדולה, הם נוסעים לסופרמרקט מחוץ ליישוב, כי הם יודעים שביישוב יקר. ביישוב הם קונים השלמות – שנינו יודעים את זה. ולמה? כי זה יקר. אז תחשוב שאני אביא להם את רמי לוי בשכונה, כאילו הם גרים במרכז תל אביב בתוך התחרות".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    איך, איך הוא לא מתבייש להראות עצמו? פירק מאות משפחות
    הנעקץ מאבי כץ 10/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אותי הוא אישית שכנע להשקיע אצלו בהגשמה והפסדתי מאות אלפי שקלים, את כל חסכונות משפחתי הבת שלי התחתנה ולא היה לי מה לתת לה הצטער על היום שהכרתי אותו, יום אומלל שיעשה תשובה ויחזיר לפחות את כל מה שהרויח מקרן הגשמה איש מכירות נבוב ושרלטן שהפיל מאות משפחות לפי פחת
    סגור
  • 10.
    נוכל. יש נגדו מלא תביעות בבית המשפט. גנב (ל"ת)
    דנה 09/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    לא אמין
    יניב 09/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    את מה שעשה בהגשמה צריך לבדוק ולחקור. מאות משקיעים עם מליוניי דולרים ירדו לפח. הדג מסריח מהראש. אל תאמינו
    סגור
  • 8.
    אבי כץ שוב
    זהבית 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    6 0
    תזהרו ממנו, העיסקה הכושלת האחרונה שלו: "קרן הגשמה" הוא מוטט מאות משפחות!
    סגור
  • 7.
    אבי כץ אלוף ההשרדות
    יוני 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מקווה שהרשת החדשה לא יהיו זיכיונות ולא יפלו בעלי חלומות כמו שקרה בקופיקס
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    סתם כתבה ממומנת
    סבוניה 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    1- זה לא יעבוד בארץ 2- העיתונאי הנלהב לא עשה שיעורי בית בנושא קרן הגשמה.. הורס ערך סידרתי
    סגור
  • 5.
    האיש אינו אמין בעיניי בלשון המעטה (ל"ת)
    רפאל 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 4.
    כשנוכל חובר לנוכל ....יוצא שוד (ל"ת)
    יובל 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    תזהרו ממנו.נפלתי איתו בקרן הגשמה
    ישראל ישראלי 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ושלא יעבוד עליכם.חבל
    סגור
  • 2.
    לא קונה מהאיש הזה אפילו סמרטוט לרצפה (ל"ת)
    גילה 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    כשלון עסקי ומאחז עיניים
    טו 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בכל עסקיו הגיע כץ לכשלון וחדלון כך שאחרים ישלמו את המחיר. כך בהגשמה בה הוא עומד בפני מאות תובעים אותם רימה, וכך בקופיקס בה עשרות זכיינים הפסידו את כספם. היזהרו מהטיפוס….
    סגור