כסף וצרכנות

רבע מהישראלים: "נאלץ להיכנס למינוס כדי לעמוד בהוצאות החג"

ארגון לתת פרסם היום סקר מיוחד ברקע מגפת הקורונה , מלחמה באוקראינה ועלייה במחירי המזון- רבע מהישראלים מעידים שיאלצו לקחת הלוואה או להיכנס למינוס כדי לעמוד בהוצאות החג. מנכ"ל הארגון: "אנחנו חווים עליה של 15% במחירי סל המזון לפסח"
מערכת ice | 
מקרר ריק (צילום הרבלייף)

ברקע שנתיים של מגיפה עולמית מתמשכת ועליית מחירים גלובלית בעקבות המלחמה באוקראינה מפרסם היום ארגון לתת נתונים מתוך סקר חדש שערך בנושא  עוני , יוקר המחייה ואי בטחון תזונתי.

על פי נתוני הסקר שנערך לקראת חג הפסח, כשליש מהנשאלים מספרים שיאלצו לצמצם את ההוצאות על מזון בעקבות עליית המחירים, וכ-25% אף אמרו שיאלצו להיכנס למינוס או לקחת הלוואה כדי לעמוד בהוצאות הקשורות לחג.
עוד עולה מהסקר כי השפעת יוקר המחיה החלה עוד לפני חג הפסח: 37.9% מעידים כי הפחיתו את השימוש באמצעי החימום בביתם בעקבות עליית מחירי החשמל בפברואר האחרון ו-4.2% לא הפעילו כלל אמצעי חימום, למרות שהיה להם צורך בכך.
 



תשובות הסקר גילמו את הפרדקוס בעמדתם של אזרחים בישראל. רוב האזרחים תומכים במתן תרומה לנזקקים לקראת החג, כאשר 46.3% מהישראלים מעידים שיתרמו ארוחת חג לנזקקים, וכ-30 אחוז נוספים אמרו שהיו מעוניינים לתרום אך לא יוכלו לאפשר זאת לעצמם.

לצד זאת, רובם המוחלט (93.3%) של הנשאלים חושבים שהאחריות לטיפול במשפחות הסובלות מאי ביטחון תזונתי חמור נמצאת בידי הממשלה, ובדגש על משרד הרווחה. כלומר אף על פי שהסקר מציג קונצנזוס באשר לאחריות הממשלה, רבים מוכנים לתרום באופן פרטי.
בדו"ח שפרסם מבקר המדינה בנושא בשנת 2014, האשים המבקר את המדינה בהיעדר מדיניות ברורה בנושא וגרס כי "הממשלה השאירה את מרבית הסיוע למדווחים על אי ביטחון תזונתי למגזר השלישי -  עמותות מזון. מדובר בכלי שאינו אפקטיבי דיו". נציין כי מאז קודמו מספר תכניות ממשלתיות בנושא, ועדיין בישראל ישנם למעלה מחצי מליון משפחות הסובלות מאי בטחון תזונתי, כשרבות מהן נאלצות להתבסס על מענקים של עמותות פרטיות.
ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת התייחס לעליית המחירים: "כי האינפלציה שוחקת את כוח הקניה המצומצם ממילא של השכבות המוחלשות, ויקשה עליהם יותר להתמודד עם מאבק ההישרדות. אנחנו חווים עליה של 15% במחירי סל המזון לפסח. הצמיחה במשק לא מחלחלת למטה, בשעה שישראל היא המדינה השלישית בעולם בשיעור המתעשרים החדשים, היא גם שלישית בעולם בשיעורי העוני".
כמו כן, התייחס וינטרוב לסדרי העדיפויות של הממשלה וביקש ממנה לפעול בנושא: "לצד המלחמה בטרור ובאיומים הביטחוניים, המלחמה באוקראינה והמלחמה בקורונה, אסור לשכוח את האוכלוסיות הפגיעות ביותר בחברה שלנו. על הממשלה להעמיק את המענה והתמיכה בנזקקים, המהווים רבע מהציבור הישראלי". 


* הסקר נערך ב-11.4.2022 על ידי חברת IPANEL עבור ארגון לתת, בקרב 504 נשאלים יהודים בני 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה