כסף וצרכנות

קוקה קולה תפסיד מיליונים? בית המשפט בהחלטה חסרת תקדים

המחירים של קוקה קולה יקרים לכם? בית המשפט העליון קבע בפסק דין תקדימי במיוחד כי מהיום ניתן לנהל תביעה ייצוגית נגד מונופל בטענת מחיר לא הוגן כלפי הצרכנים
מערכת ice |  1
דוחות קוקה קולה (צילום vecteezy)
המחירים של קוקה קולה והקוטג' יקרים לכם? בית המשפט העליון קבע בפסק דין תקדימי במיוחד כי מהיום ניתן לנהל תביעה ייצוגית נגד מונופל בטענת מחיר לא הוגן כלפי הצרכנים.
בפסק הדין נכתב נקבע כי הוראת חוק התחרות הכלכלית, האוסרת על בעל מונופולין לקבוע מחיר בלתי הוגן עבור נכס או שירות, כוללת בחובה. בנוסף לכך נקבע בפסק הדין כי ניתן לאכוף איסור זה בדרך של ניהול תובענה ייצוגית כאמור. 
על-פי פסק הדין, האיסור על גביית מחיר מופרז דרוש על-מנת למנוע ניצול של הצרכנים ולצורך התמודדות עם יוקר המחיה בישראל. עוד נקבע כי תנאי הסף להגשת התביעה הוא היותה של הפירמה בעלת מונופולין בשוק הרלוונטי, זאת בהתאם למבחנים הקבועים בחוק התחרות הכלכלית.
 
בנוסף יש לעשות שימוש בשני שלבים המבוסס על שיקולים כלכליים: בשלב הראשון נבחנת מידת מופרזותו של המחיר המונופוליסטי ביחס למחיר שהיה נגבה בתנאים של תחרות בשוק. בשלב השני הנטל עובר אל בעל המונופולין להראות כי ישנם טעמים טובים לקבוע כי המחיר הוא בכל זאת הוגן.
בינתיים, בית המשפט העליון הורה על החזרת הדיון בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה המרכזית לבית המשפט המחוזי, זאת על מנת שידון בבקשה לגילוי מסמכים, ובהמשך יכריע בבקשת האישור בהתאם לאמות המידה ליישום עילת המחיר המופרז כפי שנקבעו. 
 
מקוקה קולה נמסר: "בית המשפט העליון ביטל היום פה-אחד את החלטת בית המשפט המחוזי, אשר אישר ניהול תובענה ייצוגית נגד החברה המרכזית בעילה כאילו מחיר קוקה-קולה בבקבוק משפחתי הוא "מופרז". בית המשפט העליון קבע שהתובע הייצוגי לא הוכיח אפילו לכאורה, כנדרש בשלב אישור ניהול תובענה ייצוגית, שמחיר המשקה הוא מופרז ובוודאי לא בלתי הוגן (כפי שנדרש לפי החלטת בית המשפט העליון)".
עוד נמסר כי "בית המשפט העליון החזיר את הדיון בבקשת האישור לבית המשפט המחוזי, על-מנת שידון בה בהתאם לדין הנכון כפי שפירט אותו בית המשפט העליון בהחלטתו. החברה המרכזית סמוכה ובטוחה שהדיון הנוסף בבית המשפט המחוזי בהתאם להנחיות בית המשפט העליון, יוביל לדחייה סופית של התובענה הייצוגית".
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    את קוקה קולה צריך להחרים !
    אסף 07/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כולל את הערוץ שלהם 12 !!
    סגור