דיגיטל וטק

לא חוזרים לקולנוע: ישראלים מעדיפים לצפות בסרטים חדשים בבית

בזמן שבישראל מנסים למצוא את האיזון בין השגרה של אחרי הקורונה למה שהיה לפניה, יש מי שנהנים מאוד מהמציאות החדשה שהיא יצרה: סרטים שזה עתה יצאו לקולנוע – ואף כאלו שטרם הגיעו לאקרנים – זמינים להורדה באיכות שמאפשרת ליהנות מהם על הטלוויזיה הביתית בחינם. מהם הסרטים הפופולאריים ביותר בהורדות הפיראטיות בישראל?
יאיר מור |  1
אולם קולנוע פרטי (צילום freepik)

בתי הקולנוע בישראל אמנם חזרו לפעילות כמעט רגילה לפני קרוב לחודשיים, אך נראה שהשלכות הקורונה עלולות לפגוע בהם באופן בלתי צפוי לטווח ארוך, כך עולה מבדיקת אתר ice.

לפי נתוני אתר I Know What You Download, שמנתח נתוני הורדות המתבצעות באמצעות פרוטוקול שיתוף הקבצים טורנט, ישראלים רבים מנצלים את ההזדמנות שיצרו הנסיבות הנוכחיות כדי ליהנות מסרטים חדשים – כאלה שמוקרנים כרגע בבתי הקולנוע, ואף כאלה שטרם הספיקו להגיע לבתי הקולנוע בישראל – באיכות גבוהה ובחינם. ההזדמנות הזו נוצרה משילוב של שני גורמים עיקריים: עליית קרנם של שירותי הזרמת וידאו, כמו נטפליקס, דיסני+, אמזון פריים וידאו וכדומה, בשנים האחרונות, וסגירת בתי קולנוע ברחבי העולם בשל מגפת הקורונה, שהובילה את חברות הסרטים תחילה לדחות את הוצאתם של סרטים חדשים עד לפתיחה המחודשת, ומשזו התעכבה – להתחיל בשחרור של סרטים חדשים ישירות לשירותי סטרימינג.
הדבר הוביל לכך שסרטים חדשים שעולים לשירותים הללו מקודדים תוך שעות בודדות לקבצים שמועלים לאתרי, שירותי ויישומי שיתוף קבצים פיראטיים, באיכות הגבוהה ביותר בה הם זמינים – FullHD או 4K, כולל צליל היקפי וכתוביות מוכנות בעשרות שפות. זאת בניגוד למצב בעבר, כאשר לסרטים חדשים לקח זמן להגיע לאתרי הורדה או הזרמה פיראטיים, וגם אז תחילה באיכות ירודה, שנבעה מכך שהם הוקלטו על ידי אנשים שהסתננו עם מצלמות לאולמות קולנוע, וללא כתוביות, שהיו זמינות רק לאחר שחברי קהילה פיראטים תרגמו את הסרט לשפות שונות.
במעבר על רשימת הסרטים הפופולאריים ביותר בהורדות הפיראטיות בישראל בשבוע שבין ה-15 ל-21 ביולי, מצאנו שמות של מספר סרטים חדשים למדי. הסרט הבולט ביותר הוא "האלמנה השחורה", שהיה במקום הראשון בכל אותם הימים. מדובר בסרט שיצא בישראל ובעולם בסוף השבוע המלא הראשון של החודש, וכזכור גרף רווחים שוברי שיאים לעידן שאחרי הקורונה, שעמדו על 218 מיליון דולר תוך שלושה ימים בלבד, מתוכם 158 מיליון בבתי הקולנוע. בישראל, לפי הנתונים, הוא נמצא על יותר מ-700 מחשבים – וסביר להניח שמספר האנשים שצפו בו בפועל באופן פיראטי גבוה הרבה יותר, שכן רבים מהפיראטים לא משתפים את הסרטים לאחר סיום ההורדה, וגולשים רבים אחרים אפילו לא טורחים להוריד אותם, אלא צופים בהם מאתרי הזרמה ישירה, שכלל אינם נמדדים בנתונים הללו; סרט בולט נוסף הוא "שומר הראש ואשתו של המתנקש", שיצא לקולנועים בישראל ב-17 ביוני, ונמצא על 942 מחשבים בארץ; "ספייס ג'אם: אגדה חדשה", בכיכובו של לברון ג'יימס, שיצא רק ביום הראשון שאותו בדקנו, הספיק כבר להגיע ל-698 מחשבים בישראל; "שומר טינה" בכיכובו של ג'ייסון סטיית'האם, שיצא בישראל ב-3 ביוני, נמצא על 282 מחשבים; "מלחמת המחר", ששוחרר בתחילת החודש וטרם הגיע לישראל כלל, כבר נמצא על 227 מחשבים בארץ; גם החידוש ל"מורטל קומבט", שיצא בעולם באפריל אך לישראל יגיע רק בשבוע הבא, נמצא בעשירייה הפותחת של הסרטים המורדים ביותר בארץ; ואפילו Midnight in the Switchgrass, בכיכובם של ברוס וויליס ומייגן פוקס, שיוצא בארה"ב רק היום (ו'), כבר הספיק להתברג השבוע ברשימת הסרטים שגרסאות באיכות מקור שלהן זמינות ברשת ומככבות בצמרת ההורדות בארץ.
המצב החדש הזה צפוי להקשות מאוד על רשתות בתי הקולנוע, ולכפות עליהן דרכים יצירתיות למשוך קהל. בשנים האחרונות כבר הבינו זאת ברחבי העולם, והחלו לשדרג את אולמות הקולנוע כדי להציע חוויה שונה משמעותית מצפייה בסרט בבית. דוגמאות לכך, מלבד סרטי התלת-ממד שנוסו כבר פעמים רבות אך מעולם לא הצליחו מספיק כדי להצדיק את עצם קיומם, ניתן למנות קולנועים עם מערכות צליל מתקדמות ביותר עם עשרות ערוצים, כיסאות ממונעים המעניקים לצופים הרגשה כאילו הם חלק מסצינות מסוימות, ומסכים איכותיים ובהירים במיוחד של סמסונג ו-LG, המציעות מסכים מתקדמים בגדלים עצומים לבתי קולנוע.

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הקולנוע, עיתוני פרינט, חדשות בטלוויזיה - מתו (ל"ת)
    ביי ביי 07/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור