דיגיטל וטק

עשרות אלפי ערכי ויקיפדיה הציגו צלבי קרס

נשיאים, ראשי ממשלות, סופרים, שחקנים ועוד – המוני ערכים בוויקיפדיה האנגלית הושחתו אתמול על ידי משתמש בודד. כך הוא הצליח "לפרוץ" לאנציקלופדיה הפתוחה
יאיר מור | 
ויקיפדיה אילוסטרציה (צילום pexels ice edit)
משתמשים מבוהלים רבים, וביניהם הפרשנית ומגישת הטלוויזיה אן קולטר, העלו אתמול לטוויטר צילומי מסך של דפים בוויקיפדיה שהיו אמורים להיות ערכים רגילים, אך הציגו במקום זה תמונות ענקיות של צלבי קרס.
 
ההשחתה אירעה אחרי הצהריים שעון ישראל, ולאחר שיחה ערנית בין עורכים באתר התברר כי היא השתמשה בשיטה חמקנית במיוחד כדי לאפשר לגולש בודד להשחית עשרות אלפי ערכים בבת אחת: המשתמש נרשם לוויקיפדיה לאחרונה, ביצע 10 עריכות רגילות כדי לקבל אישור לבצע עריכות גם של תבניות, ואז השחית תבנית שנמצאת בלא פחות מ-53,000 ערכים באנציקלופדיה החופשית, כולל ערכים שמשתמש חדש אינו מורשה כלל לגעת בהם.
בין הערכים שהושחתו כך היו אלה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, סגנית הנשיא קמאלה האריס, ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מנהיג ברית המועצות יוסף סטלין, ומפורסמים כמו ג'ניפר לופז, בן אפלק, מדונה, רוברט דה-נירו והסופר המנוח טרי פראצ'ט.
תוך חמש דקות נמצאה שיטת הפעולה של המשחית וההשחתה תוקנה, אך לאחר מכן הוא ניסה להחזיר אותה עוד פעמיים, שתוקנו תוך דקה. לבסוף נחסם המשתמש לעד מוויקיפדיה. נציין כי מעבר לחסימת המשתמש, העורכים האחרים נקטו בצעד נדיר ביותר באתר, ומחקו מהיסטוריית העריכות של התבנית את ההשחתה, כדי למנוע ממשתמשים אחרים את האפשרות לבצע שחזור שלה בכמה לחיצות עכבר.
דוברת מטעם ויקימדיה, המפעילה את ויקיפדיה, אמרה לאתר גיזמודו כי מדובר ב"פעולה נתעבת במיוחד" ו"בלתי מקובלת" ה"מפירה מספר סעיפי מדיניות של ויקיפדיה". היא הוסיפה כי "מנהלים מתנדבים כבר תיקנו את ההשחתה, חסמו את החשבון האחראי, וימשיכו להעריך את המצב כדי לראות האם דרושים צעדים נוספים. במשך השנים מספר כלים ותהליכים פותחו כדי לאתר ולבטל במהירות השחתה באתר. רוב ההשחתות בוויקיפדיה מתוקנות תוך 5 דקות, כפי שראינו היום".
לא מדובר בפעם הראשונה לאחרונה בה נחשפנו לאנטישמיות ברשת: לאחרונה פרסמנו כאן כי אחד מאתרי הפורנו הגדולים בעולם מתעלם מדיווחים על סרטונים בעלי אופי אנטישמי שמועלים אליו, כמו כאלה שמציגים עלילה של קצינים נאצים אונסים נשים יהודיות ואף סרטונים שאינם קשורים כלל לאתר פורנוגרפי ומציגים קטעים מנאומיו של אדולף היטלר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה