דיגיטל וטק

הגרסה החדשה של כרום עלולה לשבור את האינטרנט

גוגל עומדת להוציא גרסה חדשה של הדפדפן שלה – אבל נראה שאחד השינויים הבולטים ביותר בה מעורר מחלוקת שעשויה להוביל לבעיות רציניות מאוד בעתיד
יאיר מור |  10
תקלה בגוגל (צילום pixabay)
במהלך הערב אמורה לצאת גרסה חדשה של דפדפן הכרום של גוגל – ואיתו גם הדפדפן פתוח-הקוד כרומיום, שעליו מתבססים כמעט כל יתר הדפדפנים בעולם. גרסה 97 מביאה איתה מספר חידושים מינוריים, אך אחד מהם מסתמן כאבן נגף לעתיד הרשת, ועלול אף לגרום לקרע משמעותי שיפגע בעתידה של הרשת כולה והדפדפן של גוגל בפרט.
גרסה 97 של כרום יוצאת באיחור של שבוע לעומת לו"ז העדכונים הרגילים: בד"כ משחררת גוגל עדכון לדפדפן כל שישה שבועות, אך זו לקחה שבעה. הסיבה לעיכוב אינה המחלוקת סביב אותו שינוי, אלא החגים הנוצריים – אך נראה שהאחרונים רק דחו מעט את הפיצוץ הממשמש ובא.
 
לפי דיווח של אתר gHacks, התכונה השנויה במחלוקת נקראת Keyboard MAP API. מדובר בקוד שקיים בדפדפן כבר מספר שנים, אך עד כה לא היה זמין לרוב שירותי הרשת בגלל מגבלה מסוימת, שכעת גוגל עומדת לבטל. השינוי מאפשר לכל רכיב בכל אתר גישה ישירה לזיהוי ממשקי הקלדה – כלומר, שפת המקלדת של המשתמש וכל כפתור שעליו הוא לוחץ.
לדברי גוגל, שחרור המגבלה הקיימת על הגישה לתכונה הזו יאפשר לשירותים רבים באינטרנט לעבוד טוב יותר. אך מפתחי דפדפנים אחרים מזהירים שהוא גם יהווה פתח לריגול אחרי משתמשים ללא כל הפרעה: מוזילה, מפתחת הדפדפן פיירפוקס, הודיעה כבר ב-2019 כי הוסיפה את היכולת הזו לרשימה של אלו שהיא מגדיה כ"מזיקות" ולכן לעולם לא ייפתחו בדפדפן שלה; Brave, שנוסדה על ידי בכיר לשעבר במוזילה, כתבה כי האפשרות הזו לא מביאה תועלת למשתמשים, ורק מהווה פתח לזיהוי שלהם דרך פרטי המקלדת שלהם; ומעל כולם, נציג מטעם אפל כתב כי השינוי מאפשר יותר מדי דרכים לזהות את הגולש באופן ייחודי. "זה אינו קביל מבחינת פרטיות. כתוצאה, צוות WebKit באפל אינו מעוניין להטמיע את התכונה הזו כפי שהיא מוצעת כרגע", הוא הודיע ב-2020.
מצד אחד, תכונה יחידה שלא תוטמע בדפדפנים שנתח השוק של כולם יחד לא מגיע אפילו לרבע מזה של כרום כנראה לא תגרום נזק משמעותי לאף אחד – אך מדובר בתקדים, שעשוי להוביל לכך שיותר ויותר דפדפנים יהפכו את הכיוון הכללי של השנים האחרונות, ויתבססו פחות ופחות על כרומיום של גוגל, שהפך בעשור הקודם לסטנדרט השולט דה-פקטו ברשת. בהמשך, יגיעו הבעיות הזכורות מעידן הקרב בין אקפלורר ופיירפוקס, עם אתרים שייפתחו כראוי רק בדפדפן מסוים ולא באחר. לכן, נראה שאין מנוס מהגעה להסכמה בין מפתחי הדפדפנים, כדי למנוע את הנסיגה חזרה לעידן הרשתות הנפרדות לגולשים שונים.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    זה לא בסדר שלאתרים תהיה יכולת כזאת.
    אני 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תודה על האזהרה. מה שלא יהיה, נצטרך למצוא דרך לעקוף את זה אפילו בעזרת תוכנות חיצוניות. זה לא רק בעיה של זיהוי משתמשים, שזה גם בעיה נוראית בפני עצמה. זה הופך את הדפדפן ממש לרמה של וירוס, שמאפשר לכל אתר מצוי לגנוב לנו את הסיסמאות לאתרים אחרים או לכל דבר אחר שאנחנו מקלידים בזמן שהאתר פתוח. זה לא בסדר בכלל
    סגור
  • 8.
    הרבה מהומה על לא מאומה
    ידין 01/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 2
    התכונה המתוארת קיימת מאז ומעולם כמעט בכל שפת תכנות כי יש לה כל מיני יתרונות, למשל, מניעת הקשה של תוים לא נומריים בשדות נומריים. חוץ מזה, ותקנו אותי אם אני טועה, יש את זה מזמן אז על מה הרעש?
    סגור
  • 7.
    רק ביבי !! (ל"ת)
    בנט 01/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    גוגל תמיד צפצפו על פרטיות המשתמשים
    לגוגל לא אכפת 01/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אבל כרגע הם קצת מפסידים בקרב הדפדפנים ולכן זה מעניין, מה עמדת מיקרוסופט על התכונה הזו? אם מיקרוסופט לא יאמצו את השינוי, גוגל יפסידו. אם מיקרוסופט יאמצו גם הם, המשתמש הממוצע לא יעבור לפיירפוקס, אבל הרבה אחרים כן ואז ייווצר אותו קרע עליו הכתבה מדברת...
    סגור
  • 5.
    זה נשמע לי כמו 'אוי אוי אוי.....'
    אשם תמיד 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 5
    זיהוי המקלדת והשפה ובפרט על מה לחץ המשתמש קיים בכל אתר ואתר כך שאו שלא הבנתם את המגבלה או שמדובר גם ככה ביכולת זמינה לכל מםתח אתרים זוטר... כנראה שפספסתם את הנקודה... בכל מקרה, מי שמפחד מפרטיות שיתנתק מהרשת...ברשת אין פרטיות, נקודה.
    סגור
  • 4.
    סוף סוף החליטו ליישם, אך מה בנוגע לשפולה של הניפניף? (ל"ת)
    רמי 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • כמו הקרפעלעך של הסאניפואה (ל"ת)
    ושאינו יודע לספור 01/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    אוי לא...
    בועז 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תודה על האזהרה. אני אהנה מהרשת כל עוד היא קיימת ולא נשברה... כמה ימים יש לי?
    סגור
  • 2.
    שמענו שירים יותר גרועים ברשת.ק
    זחוגיהו 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קח מה שטוב ותתעלם מהגרוע.בלי להתעצבן.מי שלא טוב פעם אחר פעם.אין לך מה לחפש אותו באינטרנט.
    סגור
  • 1.
    שמענו שירים יותר גרועים ברשת.ק
    זחוגיהו 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    קח מה שטוב ותתעלם מהגרוע.בלי להתעצבן.מי שלא טוב פעם אחר פעם.אין לך מה לחפש אותו באינטרנט.
    סגור