דיגיטל וטק

זעזוע באפל: האם האייפון הבא לא יעבוד בישראל?

דיווחים ההולכים ונפוצים בעולם בשבועות האחרונים מעלים את האפשרות שהסמארטפון הבא של אפל יגיע עם טכנולוגיה חדשה, שההשלכה שלה עלולה להיות חוסר תמיכה ברשתות סלולר מסוימות
יאיר מור |  19
אייפון 13 (צילום pixabay)
בסתיו הקרוב צפויה אפל להציג ולהשיק את אייפון 14 – הדור ה-16 של הסמאטרפון שלה – ובפעם הראשונה מאז הדגם השני של המכשיר (אייפון 3G) הוא עלול לחולל מהפכה, ולצידה בלגן רציני, בתחום הסלולר, עד כדי כך שיש סיכוי שבשלב הראשון הוא כלל לא יעבוד בישראל.
לפני כחמישה שבועות דיווח אתר ברזילאי כי אפל מתכננת להיפטר מחריץ כרטיס ה-SIM באייפון 15, שיושק בסוף 2023. ימים בודדים לאחר מכן הגיע לאתר MacRumors דיווח ממקור בחברת תקשורת בארה"ב, לפיו אפל הודיעה למפעילות במדינה כי כבר בספטמבר הקרוב, באייפון 14, עליהן להיות מוכנות לשווק מכשירים בעלי eSIM בלבד, ללא חריץ SIM.
 
כרטיס ה-SIM הוא רכיב המשמש כ"תעודת הזהות" של המנוי מול רשת הסלולר. הוא מאפשר לאנשים להחליף טלפונים בעצמם בלי מעורבות של החברה כל עוד הם נשארים באותה חברה – פשוט מוציאים את הכרטיס מהמכשיר הישן ומכניסים לחדש, וחשבון המנוי עובר יחד איתו. אלא שבשנים האחרונות עובדים בתעשייה על טכנולוגיה חדשה בשם eSIM – סים אלקטרוני, שעובד בשיטה הפוכה: לכל מכשיר יש כרטיס קבוע כזה משלו, אך במקום שהכרטיס יהיה מקושר למנוי סלולר מסוים, הוא חופשי המשתמש יכול להיכנס למין אתר מיוחד שנותן לו לבחור לאיזו ספקית תקשורת לחבר את הכרטיס.
מצד אחד, מדובר בטכנולוגיה שתייעל מאוד את תחום הסלולר כולו – היא תחסוך משלוחים של מיליוני כרטיסי SIM בשנה, ותמנע גניבות, אבידות וכדומה. אבל מצד שני, היא תאפשר למשתמשים לעבור רשתות סלולר בלחיצה כפתור – מה שהחברות הללו מאוד לא אוהבות, ולכן אינן ממהרות לאמץ את הטכנולוגיה.
בישראל, למשל, לא נמכרים כיום טלפונים עם כרטיסים וירטואליים כאלו, למרות שפלאפון ופרטנר כן מסוגלות לתמוך בה ומוכרות שעוני אפל ווטש עם eSIM לחיבור ישיר שלהם לתשתית הסלולר בנפרד מהטלפון של המשתמש. אם החברות לא יוסיפו תמיכה בטלפונים עם כרטיסים כאלו – מכשירי אייפון שאינם מגיעים עם חריץ SIM רגיל לא יוכלו להתחבר אליהן.
לקראת סוף השבוע האחרון ניסתה אנליסטית Global Data אמה מור-מקְלוּן להרגיע את הבהלה שעוררה הידיעה הזו: היא פרסמה חוות דעת לפיה אמנם, "אייפון בעל eSIM בלבד תמיד היה שאלה של 'מתי', ולא של 'אם' – אך עד כה לא היתה מחשבה מספקת אודות ה'איך'. איננו מאמינים כי אפל תנקוט בגישת 'המפץ הגדול' – הפסקת התמיכה במערכות קיימות והעברת כל המשתמשים ל-eSIM – אלא תשיק גרסת eSIM בלבד של הדגם החדש הבא שלה, תוך המשך (שיווק) דגם המשלב eSIM וחריץ SIM פיזי לרוב השוק".
כלומר, לפי מור-מקלון, חברות תקשורת יקבלו אפשרות לבחור בין מכירה של גרסה בעלת חריץ SIM מסורתי ולצידה eSIM (הדרושה כדי לוודא שהמכשירים ימשיכו להיתמך במשך שנים, גם לאחר שהטכנולוגיה החדשה כן תאומץ על ידי חברות התקשורת). עם זאת היא מזהירה כי אפל עשויה לנסות למכור את גרסת ה-eSIM בעצמה, במיוחד במדינות בהן המפעילות לא ימהרו לאמץ את הטכנולוגיה, בעודה מציעה מעין שירות סלולרי משלה שמתחרה בספקיות התקשורת הללו. "על מפעילות תקשורת להתכונן בזהירות לאפרות כזו, להאיץ את כלי התמיכה העצמאים שלהן ב-eSIM ולתמוך במוכנות, כמו גם לשפר את תהליך הגיוס שלהן דרך eSIM ולצפות לקידום 'ניסויי' eSIM מצד חברות תוקפניות".
לאתר ice נודע כי למרות חוסר שביעות הרצון בתעשייה מטכנולוגיית ה-eSIM, חברות הסלולר בישראל אכן מתכוננות לאפשרות שאייפון, או כל סמארטפון פופולארי אחר, יתחיל להימכר בעתיד הקרוב ללא חריץ SIM מסורתי – וברגע שהדבר יקרה, הן יהיו מוכנות לכך ויפעילו תמיכה בטכנולוגיית eSIM. לכן, הסיכוי לכך שאייפון 14 לא ייתמך כלל בישראל אפסי, אם כי בהחלט ייתכן כי בעת השקת המכשיר הוא ייתמך חלקית בלבד למשך מספר חודשים.
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    מטומטמים!!!!!!
    עובדיה 06/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה שהוא לא יתמוך
    סגור
  • 14.
    כתבה הכי מטומטמת בתולדות האנושות
    אלירן 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ביזיון. צריך להעיף כתב שרשום כזו כתבה.
    סגור
  • 13.
    כתבה מיותרת, יגיע, יש תמיכה בesim בארץ
    ל. 02/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והגיע הזמן שהחברות שעדיין לא תומכות יתחילו לתמוך, נגמר עידן כרטיסי הסים המיותרים. השעונים החכמים כבר עובדים על esim בארץ.
    סגור
  • esim עוד לא תומך בישראל שעון של אפל זה סיפור אחר
    מישהו 02/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מצטער להגיד לך שעון זה סיפור אחר זה רק עם אייפון וסים שאתה נמצא בחברה... אבל לאייפון זה סיפור אחר כרגע זה נמצא קוראים סים ולכן הוא עוד לא תומך בישראל
    סגור
  • 12.
    זעזוע!!! לא הגזמתם עם הכותרת אה (ל"ת)
    א 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    אין פה שום טכנולוגיה מיוחדת רק עסק על גב מותג
    המהפכה היא האסימון 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הכבשים קונות כל מה שנמכר להן, אייפון היה ומאשר טלפון לא מעניין, לא חדשני, ובטח לא מעורר מהפיכות. קפיצת מדרגה זה מטוס לא פלאפון. אל תתנו להם לעבוד עליכם עם מותגים ואפקט העדר. בורות היא לא אופציה בעידן של ידע ומח!
    סגור
  • 10.
    יש טעות ענקית בכתבה
    עידן 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    S21 של סמסונג כן תומך, כל הסוגים של s21 כן תומכים, בבקשה לתקן את הכתבה
    סגור
  • 9.
    לא לשכוח גם שesim נותן מזהה יחודי
    אריה 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לביגטק לעקוב אחרינו... המכשיר והמספר מקושרים ביחד בלי אפשרות לנתק אותם, מה שמקל על חברות הביטו והביג טק לעקוב אחרי המשתמשים...
    סגור
  • 8.
    קליקבייט עלוב (ל"ת)
    user 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 7.
    יש לנו כיסוי בeSIM בישראל - Keepgo
    דניאל 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    1. השוק ממש אוהב את הeSIM, היחידים שפחות בעניין הם ספקי הרשת. 2. לא קשה למצא ספקי קווי eSIM, ביניהם אנחנו.
    סגור
  • 6.
    כתבה מלחיצה ללא סיבה
    לחץץץץץ 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כל חברות הסלולר בארץ תומכות בesim ויש הרבה מכשירים שמגיעים עם esim משולב שניתן להפעיל ללא בעיה.
    סגור
  • 5.
    בישראל חמדנים מדי לכסף בשביל לאפשר את האופציה הזאת (ל"ת)
    לא צריך 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 4.
    IOS = סוס מת (ל"ת)
    אדם רובוט 01/2022/30
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • 3.
    עוד יותר טוב מי צריך את החרא הזה
    שוקו 01/2022/30
    הגב לתגובה זו
    8 1
    לא חסר מאיפה לקנות טלפונים אחרים
    סגור
  • 2.
    כתבה מעניינת. רק הגהה לפני פרסום. (ל"ת)
    דוד 01/2022/30
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    Esim עובד בישראל.
    עובד פלאפון. 01/2022/30
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לידיעה!!!! Esim עובד עם Apple Watch של אפל בפלאפון פרטנר ונראה לי שגם בסלקום. כנ״ל גם השעונים של סמנסנוג ועובדים עם Esim. מיליוני אנשים בישראל משתמשים בEsim בישאל. כתבה לא נכונה חחחח Esim קיים בישראל ממזמן מר כתב.
    סגור
  • כנראה שלא קראת את הכתבה
    אלי 01/2022/30
    הגב לתגובה זו
    8 2
    או קראת בדילוגים תקרא שוב
    סגור
  • אז צריך לתקן את הכותרת (ל"ת)
    שי 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • ESIM
    אריה 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה עובד אי סים בפלאפון יש לי מכשיר ושעון מקושר
    סגור