דיגיטל וטק

ההייטק הישראלי שורד את המשבר הכלכלי. בינתיים

דו"ח ההייטק הרבעוני של IVC ולאומיטק מצביע על ירידה מינורית בלבד בהשקעות בהייטק הישראלי השנה, אך מזהירים כי חברות וקרנות צריכות להיות ערניות לשינויים בשוק כדי להבטיח את המשך הצמיחה של התחום
יאיר מור | 
הייטק (צילום unsplash, pixabay)
למרות המשבר הכלכלי הממשי מאוד שמתרגש על העולם, ההייטק הישראלי נשאר כמעט ללא פגע ברבעון הראשון של 2022, כך נובע מנתוני דו"ח ההייטק שפורסם הבוקר על ידי חברת המחקר IVC והשותף החדש שלה לעריכת המחקר, לאומיטק.
סכום ההשקעות בסטארטאפים ישראלים בשלושת החודשים הראשונים של השנה עמד על 5.6 מיליארד דולר – נתון נמוך באופן מינורי לעומת הרבעון הקודם, וגם לעומת הממוצע השנתי של 2021, אך יותר ממחצית מהנתון השנתי של כל 2020, כך שעדיין מדובר בנתון טוב לעומת כל שנה שאינה הטירוף שנקרא 2021.
הדו"ח מציין כי במהלך הרבעון התבצעו 212 עסקאות השקעה – מספר שמייצג עלייה קלה מהממוצע של 2021, בסכום ממוצע של 26 מיליון דולר – נמוך מהממוצע של השנה שעברה. נתון המגה-עסקאות – כלומר השקעות של מעל 100 מיליון דולר – עמד על 14 עסקאות בסכום מצטבר של 2.5 מיליארד דולר, נתונים נמוכים מינורית לעומת שלושת הרבעונים הראשונים של 2021, וצניחה לעומת הרבעון החריג שסגר את השנה.
 
אזור אחד שעלה הוא סבבי השקעה מוקדמים (סיד ו-A) – 1.2 מיליארד דולר הושקעו בסבבים כאלה ב-135 עסקאות.
עורכי הדו"ח מציינים כי בחלוקת ההשקעות בין משקיעים זרים וישראלים ניתן לראות כי המשקיעים הזרים הם אלו שאחראים על צמצום הפעילות – היקף ההשקעות שלהם, 4 מיליארד דולר, היווה ירידה ניכרת לעומת ממוצע 2021, בעוד 1.4 המיליארד שהושקעו על ידי משקיעים ישראלים היוו נתון דומה לממוצע דאשתקד.
המקום שבו גם חברות ישראליות נפגעו כמו כל יתר העולם הוא הבורסאות: ההנפקות ירדו כמעט לאפס, עם שבע הנפקות בשלושה חודשים שגייסו יחד 0.13 מיליארד דולר בלבד. גם שוויין של חברות קיימות בבורסאות וול-סטריט נחתך, ומיזוגי SPAC בוטלו.
לדברי תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומיטק, "לאחר שנת שיא להייטק הישראלי, שנת 2022 נפתחה באיפוק. נראה כי המשקיעים מאיטים את הקצב ומחכים לתיקון בשווי של החברות הפרטיות, כפי שקרה בשוק הציבורי. מנהלי קרנות ההון סיכון צריכים להגיב לתיקון בשווקים כדי לוודא המשך ביצועים טובים של הקרנות שלהם. ביצועים אלו תלויים ביכולת למכור או להנפיק את חברות הפורטפוליו בעליית שווי משמעותית לעומת נקודת ההשקעה. כרגע, עדיין לא ברור אם ההכרה הזו חילחלה בכל האקוסיסטם – ולראיה מקרים רבים בהם יש פער גדול בין ה-bid ל-Ask בעסקאות השקעה ורכישה, הגורמים להאטה בקצב סגירת עסקאות ולעלייה בביקוש לגיוס חוב. אנו רואים ירידה במספר ההנפקות ומצפים לראות את עסקאות המיזוגים והרכישות חוזרות להיות דומיננטיות – הן מיזוגים ורכישות של סטארטאפים בוגרים כחלופה להנפקה והן רכישות של סטארטאפים בתחילת הדרך ע"י חברות בוגרות כמנועי צמיחה בשווים אטרקטיביים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה