דיגיטל וטק

הרשת גועשת: מה הקפיץ את הגולשים בזמן המלחמה?

הגולשים נגד רשתות השיווק: יוקר המחייה ומחיר סלי המזון בזמן המלחמה, עוררו שיח סוער ברשתות החברתיות. חברת המודיעין באזילה עם כל הנתונים

מערכת ice | 
מה הקפיץ את הגולשים בזמן המלחמה (צילום unsplash, פלאש 90/ יונתן זינדל, דוד כהן)
קשיי התמרון של רבים במציאות הכלכלית המורכבת של השנה האחרונה – המאופיינת באינפלציה, עליות ריבית והתייקרויות ברבים מתחומי החיים – מקבלים משנה תוקף בכללי המשחק החדשים שנכפו על הציבור הישראלי בעקבות פריצתה של מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר.
בזמן שהפעילות במשק מתנהלת באופן חלקי ועסקים רבים מתקשים לשמור את הראש מעל המים, לא מפתיע שאחד הנושאים שתופס את מרב הפוקוס בקרב קהלים רבים – ומקבל ביטוי רב גם בשיח המתנהל ברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טיקטוק ופורומים שונים), הוא זה שנוגע ליוקר המחייה ולמחיר סלי המזון.
חברת המודיעין באזילה, המספקת תובנות מבוססות OSINT (אינטליגנציה מבוססת מקורות מידע גלויים) ניטרה וניתחה בימים האחרונים כ-6,000 דיונים ולמעלה ממיליון אינטראקציות, שעסקו ביוקר המחייה.
מפילוח הזירות ונפח השיח עולה כי 70% מגיע מכתבות (4,700 שיחות, 119.2 אלף אינטראקציות), כ-22% מהרשתות החברתיות (1,500 שיחות, 973.5 אלף אינטראקציות) כ-7% מפרומים (460 שיחות, 16 אלף אינטראקציות) ופחות מ-1% מבלוגים (26 שיחות 55 אינטראקציות).
"רשתות השיווק חוגגות, הכל יקר – ניצול ציני של המצב", "להעלות מחירים זה לא פחות מחזירות, גם כך המחירים כבר מעיקים" ו-"כשרואים עוד רווחים ואנשים מסכימים לשלם, מה אכפת להם שלנו קשה?" – אלו הן רק חלק מהדוגמאות מהימים האחרונים לשיח הסוער ולזעם הגולשים.
צוותי המחקר של באזילה מחלקים את השיח לחמישה עיקרים:
  • ביקורת קשה על רשתות שיווק אשר מנצלות את המצב לצורך העלאת מחירים.
  • קריאה למדינה להתערב ולפקח על המחירים ברשתות השיווק.
  • יוזמות שונות וקריאות לחרם כלפי רשתות שהעלו מחירים באופן מופרז.
  • אמירות גולשים, לפיהן יבואו חשבון בתום המערכה הצבאית עם רשתות שיווק שהעלו מחירים בזמן המלחמה.
  • אזכורים מהעבר, הנוגעים להעלות מחירים מצד רשתות מזון בתקופות משבר.

"מחיר סלי המזון מייצר שיח סוער ברחבי הרשת", מדגישה לילך קינן, מנכ"לית חברת באזילה בשיחה עם אתר ice. לדבריה, "רובו המכריע של השיח הוא שלילי וביקורתי. מעבר לטענות הרבות סביב יוקר המחייה, במיוחד בזמן מלחמה, והקושי לעמוד בנטל, הרי שנשמעות גם קריאות של גולשים לנקוט בפעולה ולצאת למאבק להוזלת סלי המזון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה