השוק

נגיד בנק ישראל מזהיר ממדרון חלקלק אליו דוחפת הקואליציה

בדיון שמתקיים בכנסת במטרה לכפות על בנק ישראל להעמיד מקורות אשראי לגופים שהם לא בנקים מזהיר הנגיד ממדרון חלקלק אליו דוחפת הקואליציה; כל הפרטים
ניצן כהן |  1
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ הדס פרוש, יונתן זינדל, shutterstock)
דיון מוזר מתנהל בכנסת בוועדה למיזמים ציבורים במסגרתו מבקשים חברי הקואליציה לכפות על בנק ישראל שיקולי "תחרות" בכל הנוגע למדיניות המוניטרית שהוא מנהל. מובן שמדובר במדרון חלקלק ומסוכן מאוד ומכך מזהיר היום הנגיד בוועדה.
נסביר לרגע את הרקע של הדברים. כשפרצה מלחמה חרבות ברזל העמיד בנק ישראל שורה של מקורות מימון (10 מיליארד שקל) לטובת המערכת הבנקאית כדי שזו תעמיד אשראי מהיר ובערבות של הבנק המרכזי לעסקים קטנים ובקואליציה מבקשים שבנק ישראל יעמיד את אותה ערבות לגופים שהם לא בנקאיים.
 
כאן יש בעיה לא פשוטה מאחר והעמדה של מקורות מימון כאלה לגופים לא מפוקחים עלולה להביא לזליגה של הכסף הזה למקומות שלא כיוונו אליהם ובנוסף ואולי זה החשוב ביותר, זו התערבות בוטה בשיקול הדעת של בנק ישראל בכל הנוגע להקצאת הון למערכת הבנקאית.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מזהיר מהתהליך הזה ואומר כי "ההצעה לפיה בנקיטת המדיניות המוניטרית תהיה חובה לשקול שיקולי תחרות בעייתית ביותר בלשון המעטה, אינה קיימת למיטב ידיעתנו במדינות מפותחות אחרות והיא פוגעת בעצמאותה של הוועדה המוניטרית.
"למותר לציין שהגברת התחרות במערכת הפיננסית אינה מצדיקה בשום פנים ואופן פגיעה בעצמאותו של בנק ישראל. עצמאות זו מהווה רכיב יסודי בפעילותן של כלכלות מפותחות בעולם ופגיעה בה עלולה להשליך על חוסנה הכלכלי של המדינה.
"קביעה זו מקבלת משנה תוקף בתקופה הנוכחית בה המשק הישראלי נתון לבחינה הדוקה מצד הגופים הבינלאומיים וחלקם כבר הדגישו לאחרונה את החשיבות בשמירה על חוזקם ועצמאותם של המוסדות".
נדגיש כי לבנק ישראל יש מספר כובעים. כובע אחד הוא כמובן הייעוץ הכלכלי לממשלה, כובע אחד הוא הפיקוח על הבנקים וכובע אחד הוא שמירת יציבות המערכת הבנקאית וכן הלאה. בכל פעילות שלו לוקח בנק ישראל את מלוא השיקולים בחשבון תוך שהוא עצמאי. כפייה של שיקולים על ידי המערכת הפוליטית על הבנק המרכזי היא תהליך מסוכן.
דבר נוסף שיש לקחת בחשבון. בנק ישראל פותח את עולם הפיננסים לתחרות אבל הוא עושה זאת במדורג ובמספר שלבים. כך למשל הוא הקים את מאגר נתוני אשראי כך שכל מי שעוסק במתן אשראי יוכל לקבל מקסימום מידע על הלקוח. שלב נוסף היה אפשרות  לעבור מבנק לבנק בלחיצת כפתור וכעת בנק ישראל פרסם קול קורא לקבלת רישיונות מדורגים למתן שירותים בנקאיים שיהיו תחת פיקוח.
באופן עקרוני כל מי שיעמוד בתנאי לקבלת רישיון מכל סוג שהוא ויהיה תחת פיקוח יוכל להיות גם חלק מתהליכי קבלת מימון בערבות בתקופות משבר אבל באופן עקרוני לתת מימון לגוף שאינו מפוקח תוך התערבות בוטה בשיקול הדעת העצמאי של הבנק המרכזי היא מסוכנת מאוד.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    די עם הקישקושים של עצמאות בנק ישראל
    דנה 02/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנגיד פוגע באזרחים נקודה!
    סגור