השוק

מענק לעסקים שיחזירו עובדים מחל"ת, ולא רק: מודל תמריצים למעסיק

נשיאות המגזר העסקי העבירה לממשלה מודל להחזרת 700 אלף עובדים למעגל התעסוקה כבר בשנה הקרובה. על הפרק: פיצוי של 70% לעסק על החזרת עובד בחודש הראשון, העסקה לטווח קצר ופיצוי גם למי שלא הוציא לחל"ת  
עינת שחק |  2
חזרה לעבודה (צילום freepik)
נשיאות המגזר העסקי העבירה אתמול (ש') לראש הממשלה בנימין נתניהו מודל תמריצים לעסקים לצורך החזרת עובדיהם למעגל התעסוקה לאחר שנפגעו ממשבר הקורונה. מודל זה, על פי מכתב נלווה ששוגר לרה"מ, מציע תגמול גבוה לחברות שיחזירו יותר עובדים לעבודה ולכאלו ששמרו על עובדיהן למרות הירידה החריפה במחזורים, וכן מציע, לשיטתם, פתרון גם למעסיקים אשר לא הוציאו את עובדיהם לחל"ת וירדו במחזורים.
על פי הערכת נשיאות המגזר העסקי, בראשות היו"ר דובי אמיתי ועל פי מודל שגובש בשיתוף נשיא להב, רועי כהן, 700 אלף איש יחזרו למעגל התעסוקה בשנה הקרובה, ולצורך כך מודל חזרתם לעבודה נסוב סביב 3 חלקים: פיצוי כספי, התאמת כח העבודה לצורכי המעסיקים ויצירת כלים לעידוד ביקושים וסיוע בתזרים.
 
קראו עוד ב-ice
הרקע למודל המוצע הינו החלטה שנתקבלה בסוף אפריל על ידי רה"מ ושר האוצר משה כחלון, להקצות תקציב מיוחד נוסף של עד 6 מיליארד שקל לצורך שימור והחזרת עובדים למעגל התעסוקה במשק. בשיתוף עם נגיד בנק ישראל, הוטל על משרד האוצר לבנות מודל לשימור והחזרת עובדים למעגל התעסוקה במשק בתקציב זה. 
בבסיס המודל הנחות בסיס בהן, כאמור, הערכה כי יחזרו כ-700 אלף עובדים הנמצאים בחל"ת למעגל העבודה בשנה הקרובה; גם עסק שלא הוציא עובדים לחל"ת ונפגע במחזורים יקבל מענק; מתן המענקים יהיה תלוי בשיעור הפגיעה במחזורים בחודשים מרץ-אפריל או מרץ-יוני לעומת התקופות המקבילות בשנה הקודמת - לפי בחירת העסק.
עקרונות הפיצוי המוצעים בגין החזרת עובדים מחל"ת כוללים הענקת פיצוי לכל עסק שנפגע ב-25% ומעלה כתוצאה מהמשבר, כשגובה המענק לעובד המוחזר מחל"ת יהיה בהתאם לשכר הממוצע בכל עסק, בהתאם לנתוני השכר ומספר העובדים ב-2019. 
גובה הפיצוי עבור כל עובד שיוחזר מחל"ת יהיה השכר הממוצע בעסק, ומספר העובדים בחל"ת יוגדר על בסיס מספר העובדים שהוצאו לחל"ת בפועל, או לחילופין יוגדר על פי התוצאה של הכפלת אחוז הירידה במחזור במספר העובדים טרום יציאה לחל"ת. 
אופן העברת המענק יתבצע כך ש-70% מהפיצוי יגיע בחודש הראשון להעסקת עובד שחזר מחל"ת ו-30% וספים מגובה הפיצוי יוענקו  לאחר 3 חודשי העסקה. כל עסק יוכל להמשיך לקלוט עובדים במשך 9 חודשים ממועד תחילת הזכאות.
עוד הוצע כי בחודש הראשון להעסקת העובדים תשולם מקדמה בגובה 25% ממספר העובדים בחל"ת כפול השכר הממוצע, וכל חודש תקוזז מהמענק הזכאות הנצברת של העסק, בהתאם לכמות החזרת העובדים מחל"ת והזכות הכספית הנצברת בגינם בהתאם לאמור לעיל. 
"כפי שציינתי בפני רה"מ, הבטחות צריך לקיים. תוכנית עידוד להחזרת העובדים למשק קריטית להצלת מגזר העסקים הקטנים והבינוניים, וכל עיכוב בה יגרום לעשרות אלפי פשיטות רגל, מאחר ובעלי עסקים לא יוכלו לעמוד בעלויות של החזרת העובדים לשם האצת הצמיחה של העסק שלהם", מסביר עו"ד רועי כהן, נשיא להב. 
"מודל התמריצים, שגובש, נותן מענה לכלל העסקים קטנים וגדולים, ואני קורא לראש הממשלה להורות לנציגי האוצר לאשר אותה ללא כל דיחוי נוסף! תכנית הסיוע הקודמת נמרחה במשך שבועיים ללא כל הצדקה, והביאה אנשים אל סף ייאוש. הפעם אנו דורשים ביצוע מיידי ללא דיחוי, כי ללא עזרה מיידית – נמצא את עצמנו עד סוף חודש יולי עם מאה אלף עסקים, שיסגרו את שעריהם. אמש הייתי מול בית רה"מ ודרשנו דבר אחד: צדק ולא צדקה. לא נהיה יותר אלה, שזוחלים על הגחון, כדי לקבל את מה שמגיע להם", הוא מוסיף.
שינוי מודל ההעסקה ועידוד ביקוש
נשיאות המגזר העסקי הציעה לממשלה ולגורמי המקצועיים באוצר צעדים נוספים אשר מטרתם סיוע בהחזרת העובדים למעגל התעסוקה, בהם אפשרות העסקה חלקית או לטווח קצר תוך יישום תוכניות המאפשרות "השלמת הכנסה" והעסקה לזמן קצר, ובכ- מתן אפשרות למעסיקים לקלוט עובדים חזרה לעבודה גם אם במודל חלקי או לזמן קצר STW - Short Term Work, בדומה לגרמניה, דנמרק ומדינות אירופאיות נוספות. 
בנוסף הוצעה התאמת כוח העבודה לצורכי מעסיקים על פי ההתפתחות במשק תוך מתן דגש להכשרות מקצועיות ענפיות ותמריצים נלווים לשם כך, עידוד ליזמות עסקית תוך מתן מענקים ובמידת הצורך אף בערבות מדינה. 
כמו כן, טוענת נשיאות המגזר העסקי כי יש לפעול וליצור כלים לעידוד ביקושים וסיוע בתזרים העסקים, בהם גיוס המגזר הציבורי לצורך התנעת המגזר העסקי, סיוע בעוררות עסקית ועידוד ביקושים לרבות תיקוני חקיקה מיידיים להעדפת תוצרת הארץ בגופים ציבוריים המתוקצבים על ידי המדינה ובשירותים ופרוייקטים, כגון מכרזי הקמת תשתיות ושרותי אחזקה וניהול. הסיבה לכך היא שלרוב, לטענת נשיאות, תקציבי ענק בתחום זה לא מגיעים לחברות ישראליות.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עובדים במלכרים
    יהודית 06/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם גם מלכרים יקבלו את המענק אם יחזירו עובדים מחל"ת ?
    סגור
  • 1.
    קודם תנו למי שלא הוציא לחלת!! (ל"ת)
    מישו 05/2020/10
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור