השוק

הכלכלן הראשי של אקסלנס: ההתקפלות של בנק ישראל תלחץ את הדולר

הדולר נסחר היום ברמה של 3.246 שקל; הכלכלן אמיר כהנוביץ' מעריך ששילוב גורמים שבהם התקפלות בנק ישראל מתמיכה בדולר וגירעון מסחרי אמריקאי ימשיכו ללחוץ להיחלשות של הדולר
ניצן כהן |  3
דולר יורד (צילום Freepik)
הכלכלן הראשי של אקסלנס, אמיר כהנוביץ' אומר היום (רביעי) כי מחירי הסחורות החקלאיות ממשיכים לזנק, בעיקר משיבושים בצד ההיצע, כשאחד ההסברים החריגים (מלבד מזג אויר קיצוני באזורים קריטיים ושיבושים בהובלה) הוא העדפה של מובטלים בדרגות שכר נמוכות להתפרנס ממענקי אבטלה נדיבים.
"כך קורה שלמרות נתון גבוה יחסית של דורשי מענקי אבטלה שורה של מקומות עבודה נאלצים להציע מענקי חתימה גדולים כדי למשוך עובדים, בניהם בארה"ב רשת רויאל פארמס, סניפים מסויימים של מקדונלדס ועוד.
"הנשיא ביידן חזר ותיאר אתמול בין היתר את תכנית התשתיות שלו, כשלדבריו מיועדת בעקיפין לתמוך בשכבות החלשות, כשלדבריו 90% מהמשרות שיווצרו ממנה לא ידרש תואר אקדמי. בתנאים הנוכחיים ספק בכלל אם אלה יסכימו לעבוד אצלו". 
עוד אומר כהנוביץ' כי בעוד בארה"ב הכסף נשפך (ויתבטא מחר גם בנתון הכנסות משקי הבית שצפוי שזינק בשנה האחרונה ב-20%), במדינות עניות המצוקה גדלה, אם בגלל חוסר יכולתן לגשת לחיסונים (בולט בהודו) או בגלל הזינוק הדרמטי במחירי המזון וחוסר היכולת הפיננסית של ממשלות לעזור.
"מזון הוא מרכיב גדול בסלי הצרכנים באסיה, מה שצפוי להקטין את כח הקניה של האסיאתיים למוצרים אחרים. במערב, כולל בישראל, מזון הוא לא רק חלק קטן בסל ההוצאה אלא שגם רכיב הסחורות החקלאיות בתוך מחירי מוצרי המזון קטן (פתאום מרווחי השיווק הגבוהים בישראל באים טוב).
"האמריקאים, כמו הישראלים, לא חווים עליה משמעותית במחירי המזון וממשיכים להרגיש טוב יותר".
הפדרל רזרב התייחס אתמול לסביבת האינפלציה ותיאר ש"עלתה, ומשקפת בעיקר גורמים חולפים". מחר יפורסמו בארה"ב נתוני מחירי הצריכה (PCE) שאכן צפוי שעלו משינוי שנתי של 1.6% ל-2.3%, ושמחירי הליבה (ללא מזון ואנרגיה) עלו ב-1.8%.
"יעניין אגב לראות מה קורה שם עם מחירי השכירות, לאחר שאתמול פורסם שמחירי הבתים זינקו בשינוי השנתי המהיר ביותר מאז 2006, ב-12%! על רקע הערכות לזמניות האינפלציה ולאור דברי הפד כי הוא עדיין "רואה סיכונים לתחזית", יו"ר הפד, פאואל, שב והדגיש כי לא הגיע אפילו הזמן לדון בהקטנת תוכנית הרכישות (שלב מקדים להעלאות ריבית).
"הצפי להתקפלות מוקדמת יותר של בנק ישראל מתכנית ההרחבה המוניטרית (לעומת הפד) תומכת בשקל. תוסיפו לזה את הנתונים על גרעון הסחר המתפתח בארה"ב שתומך בהיחלשות הדולר הרי שילוב כוחות להתחזקות השקל". אומר כהנוביץ'. 
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    דולר
    רוברט 05/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה הזויה ! הישראלים כמו האמריקאים לא חווים יוקר במזון ? מאיפה הביאו את זה ? המזון מתייקר כל שנה באחוזים הרבה מעל האינפלציה !
    סגור
  • 2.
    הדולר ניצח את בנק ישראל
    חיים 05/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק ישראל הבין שהוא לא יכול לנצח את מכונות הדפסת הכסף של אמריקה זה סימן שה קריסה כלכלית רצית הולכת לקרות בתקופה הקרובה גם פה נוכל חרה
    סגור
  • 1.
    חחח , התקפלות ... קרב חסר סיכוי ומיותר
    איל 04/2021/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכל העולם גופי ההשקעות הגדולים והבנקים מדברים על 3 שח לדולר ןהגאונים מבנק ישראל יעצרו אותם ...
    סגור