השוק

היועץ הכלכלי של פועלים מזהיר: "תחזיות הצמיחה ל-2022 לא בכיס של אף אחד"

פרופ' ליאו ליידרמן מצנן את ההתלהבות היום סביב תחזיות הצמיחה של בנק ישראל שלדעתו גבוהות ואינן משקפות סיכונים לכלכלה; הבנקים המרכזיים נמצאים במלכוד, הם יצטרכו להיזהר מאוד כשהם מעלים ריבית
ניצן כהן | 
ליאו ליידרמן (צילום ענבל מרמרי)
היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן, מבקר את תחזיות בנק ישראל ומזהיר מפני תחזית צמיחה גבוהה מידי לשנת 2022 שעל בסיסה יבנה תקציב המדינה. הדברים נאמרו בכנס בנושא כלכלת ישראל בתקופות של אי-ודאות שערכו איילון חברה לביטוח ומרכז אהרון מאיר לבנקאות באוניברסיטת בר אילן. 
"אני לא בטוח לגבי תחזיות שפרסם בנק ישראל על צמיחה של 5% בשנת 2022. יש עדיין הרבה אי ודאות בשוק העבודה ועדיין צריך לראות מה קורה עם זן דלתא של הקורונה. אנחנו חושבים ש3.5% צמיחה היא התחזית המתאימה יותר ל-2022. כבר כעת ברור שאם וכאשר תסתיים הקורונה, הצלקת תהיה בשוק העבודה. הפגיעה בשוק העבודה היא דיפרנציאלית. ביחס לאינפלציה ההערכה שלי היא של 1.5% של אינפלציה לשנה".
עוד אמר פרופ' ליידרמן: "אנחנו חיים בעולם של ריבית ריאלית שלילית. איך כלכלה קפיטליסטית יכולה לעבוד עם ריבית ריאלית שלילית? אני טוען שהבנקים המרכזיים נמצאים במלכוד.
"ההישענות על ריביות נמוכות יותר מדי זמן והצפה של השוק עם נזילות, זה יצר גידול במינופים בעולם. אם מסתכלים על החוב הפרטי והממשלתי בעולם, מעולם הוא לא היה ממונף כמו היום. זה אומר שכשבנקים מרכזיים יצטרכו להעלות את הריבית הם יצטרכו להיות מאוד זהירים כי הפגיעה בגופים הפיננסים תהיה גדולה. הגיע הזמן שבנקים מרכזיים ישדרגו כלפי מעלה את הנושא של האינפלציה למחירי נכסים.
"אם מודאגים ממצב המשכנתאות המקור של זה הוא הריבית. אם היית צריך לבנות תקציב מדינה הייתי מאוד נזהר מתחזית של 5% ל2022".
כאן המקום לציין כי הדברים שאמר היום פרופ' ליידרמן הם דברים שמשקפים את החששות הגדולים ביותר מהמצב הכלכלי אליו נקלע העולם לאחרונה אך כשהדברים נשמעים מכלכלן בסדר גודל של ליידרמן הרי שיש לשים אליהם לב ולקחת אותם ברצינות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה