השוק

בנק ישראל רוכש דולרים בקצב של 2 מיליארד בחודש

יתרות המט"ח של ישראל עלו ל-161 מיליארד דולר והן מהוות כמעט 47% תוצר; בנק ישראל רכש בחודש אוגוסט אג"ח ממשלתי בהיקף של 30 מיליארד שקל; החודש רכש בנק ישראל אג"ח קונצרני ב-600 מיליון שקל
ניצן כהן | 
אמיר ירון (צילום עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, עריכה אייס)
בנק ישראל רכש בחודש דולרים בהיקף כספי של 1.9 מיליארד דולר. לאחר הרכישה מסתכמות יתרות המט"ח של ישראל בכ-161 מיליארד דולר שהם כ-47% תוצר. בחודש שעבר רכש בנק ישראל אג"ח ממשלתי בהיקף כספי של 30 מיליארד שקל ואג"ח קונצרני של ב-600 מיליון שקל.
צריך לזכור שרכישת אג"ח ממשלתי משמעותה הדפסה בפועל של כסף והיא למעשה דבר בעייתי מאוד. אולם הבנקים המרכזיים ברחבי העולם ממשיכים להדפיס כסף כדי לתמוך בממשלות ובכלכלות המקומיות בתקופת משבר חריפה כל-כך כמו המשבר בו אנחנו נמצאים בו.
אם בחודש מרץ האחרון היה נראה עוד שהכלכלה הישראלית כמבשרת היציאה ממשבר הקורונה, יוצאת מהמשבר הרי שהגיע חודש יולי ומשבר הדלתא מכה ללא רחם בציבוריות הישראלית ואיתו החששות מפני מצב בו גם אם הכלכלה המקומית לא תיסגר, הרי שחשש מפני הידבקות עלול לגבור על הרצון להסתובב במרכזי הקניות והבילוי.
צריך לזכור שכעת נראה רחוק מאוד מצב בו הבנקים המרכזיים יתחילו לצמצם את התמיכה שלהם בשווקים בעיקר בשל השבריריות של הצמיחה הכלכלית ולכן בעוד צמצום רכישות האג"ח הקונצרני מתבקש, לאור העובדה כי אין באמת כשל בשוק הקונצרני, הבעיה מתחילה להתרכז ברכישת האג"ח הממשלתי ששם, הלחצים להעלאות שכר גדולים מכדי שהממשלה תוכל לעמוד בו.
בבנק הפועלים מעריכים שקצב העלאות השכר בישראל מתמתן והוא זה שיבלום את ההתפרצות האינפלציונית. אולם כרגע נראים יותר לחצים להעלאות שכר מאשר בלימה בתהליך הזה שמאיץ את הביקושים הן של נכסים פיננסים והן הביקושים הריאליים שהם אלה שיצרו אינפלציה במעלה הדרך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה