השוק

משרד האוצר מזהיר: משקיעי הנדל"ן השתוללו באוקטובר - המחירים מזנקים

הכלכלנית הראשית של האוצר מזהירה היום בסקירת שוק הנדל"ן כי נתונים ראשונים שהתקבלו מלמדים על עלייה חדה ברכישת הדירות כשמשקיעי הנדל"ן הסתערו על השוק וחלקם בשוק עלה באופן משמעותי
ניצן כהן |  6
נדל"ן (צילום פלאש 90/ גילי יערי)
סקירת שוק הנדל"ן שערכה הכלכלנית הראשי באוצר, שריה גרינברג, מלמד כי בחודש ספטמבר נרשמה ירידה במספר העסקאות, נתון מתבקש לאור מספר ימי העבודה המועטים שהיו.
אבל הפצצה האמיתית נמצאת, כמו תמיד, באותיות הקטנות. גרינברג אומרת הבוקר כי נתונים ראשונים שהגיעו למשרד (בעיקר באמצעות רשות המסים) מלמדים על עלייה חדה ברכישת הדירות באוקטובר ואף כי המשקיעים השתוללו עם רכישת הדירות כשחלקם בסך כל העסקאות גדל בצורה חדה.
 
מאחר וכרגע אין מידע מלא על היקף העסקאות שבוצעו באוקטובר ועל חלקם של המשקיעים בשוק לא נותר אלא לתפוס בשתי ידיים את האזהרה של גרינברג ולהבין כי מדובר בתהליך בריא בו משקיעי הנדל"ן לוקחים חלק פעיל בשוק הנדל"ן ואולי כדאי לא לעבוד על הציבור בעיניים ולהגיד את האמת - מדינה קטנה עם ריבוי טבעי משמעותי, עם עלייה גדולה של יהודים מחו"ל לא יכולה באמת להביא להורדה במחירי הדיור מבלי להשתמש בכלים בולשביקים ואנחנו לא רוצים להיות שם ולכן כדאי להתחיל להתרגל למצב החדש - אלה המחירים ולא כולם צריכים להחזיק דירה בצפון תל אביב בבעלות.
נחזור לנתוני ספטמבר היבשים במהלכם נרכשו כ-8,000 דירות, כמות נמוכה משמעותית מזו שאפיינה את שוק הנדל"ן בחודשים הקודמים, זאת כאמור בשל חגי תשרי שהתרכזו השנה בחודש ספטמבר. בהשוואה לספטמבר אשתקד זוהי ירידה של 17%, כאשר מספר ימי העבודה בחודש ספטמבר השנה היה נמוך כמעט כפליים משיעור זה (32%) בהשוואה לספטמבר אשתקד.
רכישות המשקיעים  בחודש ספטמבר הסתכמו ב-1,700 דירות, ירידה של 5% בהשוואה לספטמבר אשתקד, שיעור ירידה מתון ביותר בהינתן מיעוט ימי העבודה בספטמבר השנה. בממוצע יומי היו גבוהות רכישות המשקיעים בספטמבר השנה ב-40% בהשוואה לספטמבר אשתקד. משקל המשקיעים הגיע ל-21.5%, הגבוה ביותר מאז מרץ 2016.
מכירות המשקיעים בחודש ספטמבר עמדו על 1,500 דירות, ירידה של 20% בהשוואה לספטמבר אשתקד, "מלאי" הדירות בידי משקיעים  רשם עליה מתונה של כמאתיים דירות בחודש ספטמבר, לאחר שמאז מאז הופחת מס הרכישה על דירות הנרכשות להשקעה בסוף יולי אשתקד נבלמה הירידה ב"מלאי" זה שהחל לרדת באפריל 2016 (לאחר גידול מצטבר של כ-58 אלף דירות בשנים 2015-2010, טרם הכבדת מס הרכישה עליהם ביוני 2015).
מכירות הקבלנים  בחודש ספטמבר הסתכמוב-3,000 דירות, ירידה של 15% בהשוואה לספטמבר אשתקד. מנגד בולט אזור ת"א  עם המשך הגידול החד במכירות אלו, כאשר בתשעת החודשים הראשונים השנה נשבר שיא המכירות השנתיות באזור זה לפחות בעשרים השנים האחרונות.
רכישות "דירה ראשונה" הסתכמו בחודש ספטמבר ב-3,500 דירות (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה של 19% בהשוואה לספטמבר אשתקד. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש ספטמבר ב-2.7 אלף דירות, ירידה של 16% לעומת ספטמבר אשתקד. רכישות משפרי הדיור הסתכמו גם כן ב-2,700 דירות, בהשוואה לספטמבר אשתקד זוהי ירידה של 20%.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אתם באתר מייצרים נזקים
    חני 11/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מקפיצים מהלחץ אנשים ישלמו כל מחיר
    סגור
  • 3.
    בחסות האוצר.
    תום 11/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה הם ציפו שם כשהם הכריזו לפני חודשים שהמס עולה? את מי הם בדיוק מזהירים.? מנותקים מהמציאות ומהעם.
    סגור
  • 2.
    שיעור בסיסי בכלכלה
    כלכלן לא במשרד האוצר 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מציע לכלכלנית לחזור לאקדמיה. אם היא רוצה להוריד מחירים אז שתתן מענה לביקוש על ידי הגדלת ההיצע ולא רק על ידי דיכוי הביקוש. זוגות צעירים צריכים קורת גג ומדינת ישראל באמצעות שרי אוצר ושיכון טיפשים לא הנפיקה תוכנית אחת ראויה שתתן פתרון להגדלת היצע הדירות. מעבר לכך, שמשרד האוצר מתפרנס מצוין מהמצב, המדינה מרוויחה סכומים ניכרים ממכירת הקרקע,אגרות,היטלים, מע"מ ומס רכישה, אז למה שילחמו בתרנגולת מטילת הזהב שלהם. כל שר אוצר ועדת כלכלניו הטיפשים בא עם תוכנת גרועה משלו (במקרה של ליברמן הוא אפילו מעתיק תוכנית גרועה מכחלון), תוכנת שכבר הוכחה כגרועה. בקיצור, שהמדינה תשחרר קרקעות, תוריד חסמים ותוריד מיסים. זה יעזור הרבה יותר טוב. שמישהו יבדוק מי נתן לכלכלנית הזו תעודה..
    סגור
  • 1.
    איימתם להעלות את מס הרכישה מ 5% ל 8%, מה ציפיתם שיקרה ? (ל"ת)
    אחד מהעם 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • הכל שקרים לא עליות ולא בטיח
    רוני 11/2021/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מקדמים אג׳נדה שיקרית כדי לגנוב את האזרחים
    סגור
  • לא לבלבל תמוח
    נועם 11/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפסיק לבלבל את המוח לציבור, מחירי הדיור לא יירדו
    סגור