השוק

הכלכלן הראשי של פסגות: צפו לחולשה בבורסות בשבועות הקרובים

הכלכלן גיא בית אור מעריך ששוק המניות הולך לתקופה מאתגרת; אמנם רווחיות החברות גבוהה אבל הבנקים המרכזיים מצמצמים את הנזילות של המערכת הבנקאית; אם עד כה הבנקים המרכזיים טענו שאנחנו באינפלציה זמנית, הרי שהם מתחילים להפנים - היא לא
ניצן כהן |  3
גיא בית אור (צילום פסגות)
הכלכלה העולמית נכנסת לישורת האחרונה של השנה עם עליית מדרגה אינפלציונית. אם עד כה הבנקים המרכזיים היו בתחושה שהאינפלציה זמנית ותתפוגג או לכל הפחות תעצור בטווחי זמן קצרים, הרי שהם מתחילים להפנים שהאינפלציה אינה זמנית - והם מתחילים להילחץ מזה.
הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, גיא בית אור, אומר כי "עד לא מזמן השווקים התמודדו עם המציאות תוך המשך מגמת העליות ושבירת שיאים חדשים. ובכל זאת, משהו בשבועיים האחרונים נסדק, שבועיים בהם אנו עדים להרבה מאוד הפתעות שהכניסו אי וודאות מחודשת לשווקים ונראה כי "הרוח החיה" נעלמה.  
 
"הטריגר" אומר בית אור "היה הופעת "אומיקרון" שהוביל בהתחלה את השווקים להעריך כי הפד יבחר לפעול בדרך הישנה והמוכרת -  של מתן יותר נזילות עד אשר יעבור זעם. אך מה קרה בפועל? למרות העננות המתגברת סביב אופק הפעילות הכלכלית, הגיע פאואל לקונגרס ונתן הופעה "ניצית" במיוחד כאשר אמר כי זהו זמן טוב להוציא לגמלאות את המילה טרנזיטורית בכל הנוגע לאינפלציה. מי שעוקב אחר פרסומינו לאורך זמן כבר יודע זאת חודשים רבים – האינפלציה ממש לא טרנזיטורית ונראה שהבנקים המרכזיים מתחילים להיות לחוצים מכך במיוחד".
בית אור אומר עוד כי בעוד השווקים הופתעו מהנאום של פאואל, מה שהוביל למסחר בתנודתי בשווקים, הרי שבסוף השבוע הופתענו מדו"ח התעסוקה שהצליח לבלבל את המשקיעים. "השורה העליונה של תוספת המשרות הייתה פחות ממחצית מהצפי עם 210 אלף משרות, שהיו המספר הנמוך ביותר שנרשם ב-2021, מה שבקלות מקנה לדו"ח את התואר "חלש".
"עם זאת, לראייתנו המסר העיקרי מדוח התעסוקה של נובמבר דווקא אינו נמצא בשורה העליונה אלא בפרטים ומהם המסקנה היא ששוק העבודה האמריקאי מאוד הדוק – שיעור ההשתתפות עלה, שיעור האבטלה ירד בחדות והשכר ממשיך לעלות במהירות. להערכתנו, פרטי הדו"ח רק צפויים לחזק את החששות של הפד מאינפלציה "לא טרנזיטורית". השווקים ראו את הדוח ולאחר הבלבול הראשוני, הפנימו שאם כבר, דוח התעסוקה הזה הולך לזרז את סיום ההרחבה ולא לעכב".
מה שמניע את שוק המניות הוא הביצועים של החברות והנזילות בשווקים. בית אור מנתח את הדברים ואומר "הווקטור הראשון הוא נתוני הבסיס כמו רווחי החברות שמשתקפים גם דרך נתוני המאקרו, והווקטור השני הוא הנזילות שנקבעת על ידי הבנקים המרכזיים דרך המדיניות המוניטארית.
"בנוגע לווקטור הראשון, אין ספק שרמת הפעילות הכלכלית עודנה חזקה אך אנו כבר כמה זמן רואים את מגמת ההאטה שנמצאת מעבר לפינה בין אם בחולשה המסתמנת בצריכה הפרטית, או התעשייה שמושפעת מהשיבוש המתמשך בשרשראות האספקה ומשבר האנרגיה בעולם - ואל תוך אלו הגיע אומיקרון שצפוי רק להחריף את מגמות אלו בחודשים הקרובים.
"וזה מביא אותנו אל וקטור הנזילות - על פי כללי הספר בעבר, בתקופה כזו הבנקים המרכזיים נוטים לתת יותר נזילות אך הפעם לבנקים המרכזיים אין את המותרות הללו שכן האינפלציה גבוהה וכפי שפאואל אמר, כבר לא ניתן לומר שהיא טרנזיטורית. לאור זאת, אנו לא באמת צריכים להיות מופתעים מחולשה בשוקי המניות, שלהערכתנו עוד צפויה ללוות אותנו בשבועות הקרובים".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מביט לשמש ומכריז שבוקר
    גיד 01/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוקר טוב,מה חידשת?איחרת ב 4 חודשים
    סגור
  • 1.
    פסגות לא קיימת (ל"ת)
    יוני 12/2021/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • קיימת חיה ופעילה (ל"ת)
    כרמי 12/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור