השוק

המפקח על הבנקים: המפץ הגדול באמת יקרה בסוף 2023

בכנס שערכו היום הפיקוח על הבנקים והרשות לני"ע על הרפורמה הגדולה בשירותים הפיננסיים אמר יאיר אבידן המפקח על הבנקים כי נקודת המפנה תהיה בדצמבר 2023; ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע: הציבור יבין את הערך של המידע עליו ויהפוך אותו לנכס
ניצן כהן |  3
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, מר יאיר אבידן (צילום שלומי מזרחי)
הפיקוח על הבנקים ורושת ניירות ערך ערכו היום (שלישי) כנס לחברות פינטק במטרה להסביר להן טוב יותר את הרפורמה הגדולה שתעביר את הבעלות על המידע על הלקוחות של הבנקים, מהחברות עצמן לציבור. כלומר אם אדם מנהל חשבון בנק, עד הרפורמה המידע שנצבר עליו היה שייך לבנק. לאחר הרפורמה, הבעלות על המידע תעבור ללקוח והוא זה שיחליט עם מי לשתף אותו.
מעבר להיבטים של פרטיות ובעלות על מידע הרי שהעברת המידע לבעלות הלקוח אמורה לייצר דריסת רגל משמעותית לחברות פינטק בתחום השירותים הפיננסיים וכך אם חברת פינטק תוכל לנתח את המידע שיועבר אליה, היא תוכל לייצר גם הצעות כמו למשל: בהינתן המידע, המשכנתא שניתן לקבל בבנק אחד או בחברת חוץ בנקאית שנייה, תהיה טובה יותר מאשר בבנק בו מתנהל החשבון אך לא רק, וכיד הדמיון הטובה ניתן יהיה לקחת את הפעולות האלה למקומות שעדיין לא חשבנו עליהם.
 
בפיקוח על הבנקים וברשות לני"ע (שתפקח על חברות הפינטק) תולים תקוות רבות ברפורמה הזו ולכן הם מנגישים כמה שיותר מידע לחברות הפינטק ובבוא הרגע הנכון לייצר מודעות בקרב הלקוחות לאפשרויות שנפתחות לפניהן וכך למעשה תצא הרפורמה הגדולה בתחום הפיננסים לדרך.
הכנס שנערך היום הוא הראשון ואולי אחד החשובים בתחום ולכן גם השרות לני"ע וגם הפיקוח על הבנקים שלחו את התותחים הכבדים שלהם לשאת דברים בפני חברות הפינטק.
חוק שירותי מידע פיננסי יכנס לתוקף בחודש יוני 2022, המועד בו יוכלו חברות להציע שירותי מידע פיננסי לציבור הרחב.אבל שיאו, להערכת יאיר אבידן, המפקח על הבנקים, יגיע בחודש דצמבר 2023.
הרפורמה מבוססת על העיקרון כי המידע האישי של כל לקוח ולקוחה שייך להם והם רשאים להחליט לאן לנייד מידע זה. הלקוח רשאי לפתוח את המידע האישי בפני שחקנים חדשים במערכת הפיננסית, על מנת לקבל מחברות פינטק (טכנולוגיה פיננסית) הצעות לשירותים פיננסיים מותאמים אישית לצרכיהם והכל באופן דיגיטאלי, נגיש ומתקדם.
הטמעת שירותים חדשים אלו נועדו להגדיל את התחרות במערכת הפיננסית, להרחיב את מגוון השירותים הפיננסיים המוצעים ללקוחות, ולהגביר את ההכלה הפיננסית.
הרפורמה צפויה לשנות את האופן בו הציבור צורך שירותים פיננסיים יומיומיים, כגון: ריכוז המידע הפיננסי עבור הלקוח בכלל השירותים הפיננסים שלו, השוואת עלויות של שירותים פיננסיים, קבלת הצעות ערך מתחרות, פיזור השירותים הפיננסיים בין גופים שונים בקלות וביעילות ועוד. מהלך זה וצעדים נוספים להגברת התחרות במערכת הפיננסית מאפשרים לכניסת שחקנים חדשים, לרבות חברות הפינטק.
יאיר אבידן: "אנו משוכנעים שיש מקום לקדם מערכת פיננסית פתוחה שבה הלקוח, בהתאם לבחירתו, יבחר את האופן בו יצרוך את שירותיו, כמו גם, יאפשר את השימוש בנכס המידע שבבעלותו. כך יוכלו הלקוחות לקבל הצעות ערך ומוצרים מותאמים יותר, ייעוץ טוב יותר, שירות מגוון יותר, חווית לקוח טובה יותר וכן גם הכלה פיננסית במגוון שירותים ומוצרים פיננסים. בבנקאות פתוחה יציבה ופעילה יש בכדי להביא ערך ללקוח וגם לשחקנים הפעילים בתחום.
"זו הסיבה שאנחנו נרגשים לקראת הפתיחה של האקו-סיסטם מעבר לגבולות המערכת הבנקאית. נקודת המפנה צפויה בחודש דצמבר 2023, אז צפויים כל סלי המידע להיכנס לתוקף ביחס לכלל הלקוחות והתאגידים".
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, התייחסה ואמרה כי: "כדי להצליח ברפורמה משמעותית כמו רפורמת העולם הפיננסי הפתוח חייבים שותפות אסטרטגית חזקה ואמיצה. יחד (רשות ני"ע והפיקוח על הבנקים, נ"כ) אנחנו מחויבים להצלחת הרפורמה וליצירת השפעה ממשית על הציבור בישראל. הציבור הישראלי ילמד איך להפוך את המידע הפיננסי הפרטי שלו לנכס שיניב לו ערך דרך אופטימיזציה של עלויות והתאמה אישית טובה יותר של חבילת המוצרים הפיננסיים הנכונה לו.
"שירות מידע פיננסי הוא רק הצעד הראשון ברפורמה ושירותי תשלום הם  הצעד הבא והם חלק בלתי נפרד מחיי הצרכנים הפיננסיים ולכן פתיחת השוק הזה צפויה להביא להגברת תחרות במקטעים פיננסים נוספים בעתיד. באירופה שוק התשלומים הוא זה שהניע קדימה את רפורמת שירותי המידע, בעוד בישראל התשתית החוקית והטכנולוגית בתחום שירותי המידע רחבה הרבה מעבר למידע אודות תשלומים. למעשה בכך ישראל מקדימה את אירופה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בנק ישראל
    חסן 03/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המפקח על הבנקים ממשיך בדרכם של קודמיו עם סיפורי מעשיות על רפורמות בנקאיות שלא יגיעו לכדי מימוש כי עד דצמבר 23 עם ישראל ישכח. ותועמלני הבנקים ימסמסו את תוכנית בנק ישראל
    סגור
  • 2.
    מהפך
    חיפאי 03/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יקרה רק עם כניסת בנקים זרים!
    סגור
  • 1.
    ביזיון של רגולציה
    דנידין 03/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא נותנים לבנקים לתת משכנתאות להשקעה , דוחפים את הציבור לחברות שוק אפר . בפורים אני מוכר הכל פה ומעביר לחול תשכחו ממני שקל מס לא תקבלו
    סגור