השוק

בנק ישראל מטיל פצצה על הקבלנים: בנקים ייקרו האשראי לבנייה

הפיקוח על הבנקים מטיל הבוקר פצצה על המערכת הבנקאית ומורה לה להגדיל את רכיב הסיכון בהלוואות בשיעור מימון של יותר מ-75% לרכישת קרקעות לפיתוח ובניה; המשמעות: הבנקים יאלצו לרתק הון נוסף ולהעלות את המחירים לקבלנים
ניצן כהן | 
בכירים בבנקים (צילום רמי זרנגר, עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, יחצ גדי דגון, אבשלום ששוני, אורן דאי)
הפיקוח על הבנקים מטיל הבוקר פצצה על המערכת הבנקאית ועל הקבלנים. הפיקוח מורה הבוקר לבנקים להגדיל את ההפרשה בעסקאות מימון רכישת קרקעות המיועדות לפיתוח ובניה בשיעורים של 75% ומעלה. המשמעות היא שהבנקים יאלצו לרתק הון נוסף בהלוואות ומימון שהם מעניקים לקבלנים שרוכשים קרקעות לבניה.
עוד מורה הפיקוח על הבנקים למערכת להרחיב את הדיווח של המערכת בכל הנוגע לעסקאות נדל"ן וחשיפה לענף הנדל"ן. הפיקוח הודיע עוד שהוא יהיה זה שיעביר לבנקים דוגמאות לאיך צריך להיראות דיווח על סיכונים כמו גם יקבע אחידות בכל הנוגע לחיתום עסקאות בתחום הנדל"ן.
 
יש לציין כי הצעדים של הפיקוח על הבנקים נובעים בראש ובראשונה מהסיכונים ההולכים וגדלים של ענף הנדל"ן ומהלהיטות של המערכת הבנקאית להעניק אשראים והלוואות אגרסיביות לענף.
יש לציין עוד כי בעוד המערכת הבנקאית מפוקחת (וטוב שכך) ומבוקרת היטב הרי שלאט לאט נכנסים למשחק שחקנים חוץ בנקאיים שעטים על העסקאות שהבנקים לא עושים ואת זה הם עושים תחת חיתום פרטי שלהם, כלומר בדרך כלל המחירים יהיו גבוהים יותר מאשר במערכת הבנקאית כמו גם חיתום וגביה מסוגים אחרים מהנהוג בבנקים וזה באופן עקרוני טוב לתחרות אך בעוד המערכת הבנקאית נדחקת מהשוק הזה, הרי שגם הסיכונים הולכים וגדלים וכמובן גם המחירים.
במכתב שהעביר המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, הוא כותב לבנקים כי "בתקופה האחרונה חלה עלייה בסיכון האשראי במערכת הבנקאית לענף הבינוי והנדל"ן, אשר באה לידי ביטוי, בין היתר, בגידול המואץ של יתרות האשראי ובמאפייני הסיכון לענף ובפרט בשיעורי המימון בחלק מהתאגידים הבנקאיים.
"בעקבות כך, שלח המפקח על הבנקים במחצית השנייה של שנת 2021 הנחייה לנקוט בפעולות שמטרתן, בין היתר, לחזק את ניהול סיכוני האשראי של המערכת הבנקאית, בזה, הגברת הליכי הניטור והבקרה אחר התפתחות סיכון האשראי, בחינת ואתגור ההפרשה הנדרשת להפסדי אשראי והרחבת התיאור האיכותני והכמותני במסגרת הדוחות הכספיים להתפתחות הסיכון הענפי.
"לנוכח המשך המגמה של העלייה במאפייני הסיכון וכחלק מהחלטה לנקוט בצעדים פיקוחיים נוספים, שלח היום המפקח על הבנקים מכתב ובו הנחיות נוספות שמטרתן לחזק את ניהול הסיכונים, את השקיפות ואת כושר הניטור אחר הסיכון בתיק".
המפקח על הבנקים אמר עם פרסום ההוראה החדשה לבנקים כי: "לאור עליה בתיאבון לסיכון ובחשיפות המערכת הבנקאית לענף הבינוי והנדל"ן הנחנו בתקופה האחרונה את הבנקים לקיים דיונים מתאימים בנושא בדירקטוריון ובהנהלותיהם, שמטרתם בחינת תיאבון הסיכון, מדיניות האשראי, הגברת הניטור והבקרה, ניתוח מאפייני התפתחות הסיכון ולוודא קיומם של הפרשות נאותות.
"בנוסף, החלטנו לפרסם היום סט צעדים נוספים שיאפשרו לקיים מערכת ניהול סיכונים אחראית יותר ובכללם, ריתוק הון נוסף למימון קרקעות ממונפות, ובנוסף, העמקת והרחבת דיווח המידע של חשיפת המערכת הבנקאית לענף. אנו רואים חשיבות רבה למימון וליווי ענף הנדל"ן במשק הישראלי, זאת לצד, שמירת תיאבון סיכון ומתודולוגיית חיתום אשראי שמרנית ונאותה. אנו נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק הבינוי והנדל"ן, בזה, תיאבון לסיכון, מדיניות האשראי, החיתום והתמחור ונשקול את הצורך בנקיטת צעדים נוספים בהמשך, לפי הצורך".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה