השוק

בנק הפועלים: תחזיקו חזק - לקראת מדדים גבוהים מאוד

במחלקה הפיננסית של בנק הפועלים מעריכים שהכלכלה הישראלית נמצאת לקראת מדדים גבוהים במיוחד; בבנק מעריכים ששוק העבודה נמצא לקראת לחץ גובר של עובדים שידרשו העלאות שכר; הצריכה הפרטית צפויה להצטמצם בגלל האינפלציה
ניצן כהן |  8
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
המחלקה הפיננסית של בנק הפועלים מפרסמת את ההערכה המקרו כלכלית שלה לתקופה הקרובה ואיך נאמר את זה בעדינות - היא אינה מרנינה. אבל לפני שניכנס לניתוח הכלכלי של המחלקה, הרי שנציין כי מדובר באחת ממחלקות מחקר המקרו המפותחות בישראל והמקצועיות בכלכלה המקומית.
הניתוחים של המחלקה מהווים את אחד מניירות העבודה המרכזיים שעומדים בפני קברניטי הבנק בכל הנוגע לפעולות מימון והשקעה וכשמדובר בבנק הגדול בישראל, הרי שאנחנו מדברים על אחת ההערכות החשובות בישראל.
 
במחלקה הפיננסית של בנק הפועלים מעריכים היום כי הכלכלה הישראלית נמצאת לפני עליית מדרגה אינפלציונית נוספת כשהמדדים הקרובים צפויים להיות גבוהים מאוד, זאת בשל עליית מחירי הדלק, עליית מחירי הטיסות לחו"ל והשפעה של גורמים עונתיים משמעותיים.
"לקראת מדדי מחירים גבוהים מאוד – מדד מרץ צפוי לעלות ב-0.8% ומדד חודש אפריל ב-0.9%. עליות מחירים אלו יושפעו ממחירי הדלק, עלייה חדה במחירי הנסיעות לחו"ל וגורמים עונתיים" כותבים כלכלני המחלקה.
"גל הנסיעות לחו"ל של ישראלים צפוי לצמצם את הצריכה של ישראלים ברשתות המקומיות. התרומה של הצריכה הפרטית לצמיחה צפויה לקטון השנה, זאת גם על רקע הפגיעה בכוח הקנייה של משקי הבית ובלימה בעליית ערך תיק הנכסים של הציבור.
"שוק העבודה הדוק ולהערכתנו אנו צפויים ללחץ גובר לעליית שכר, שיבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים. עלייה בשכר היא גורם סיכון שעשוי להותיר את האינפלציה גבוהה לאורך זמן".
בפועלים מעריכים כי בנק ישראל יעלה בשבוע הבא את הריבית ב-0.25%. "ריבית בנק ישראל צפויה לעלות בשבוע הבא לרמה של 0.25%. קיימת גם הסתברות מסוימת שבנק ישראל יבחר להעלות את הריבית לרמה של 0.5%, זאת לאור העובדה שהשווקים בארה"ב מגלמים עתה העלאות ריבית במינונים של 0.5%.
"בהינתן רמת האינפלציה הגבוהה, וכן לאור זאת שאי-הוודאות לגבי האינפלציה לא תתבהר בתקופה הקרובה, אנו מעריכים כי הבנקים המרכזיים, ובכלל זה בנק ישראל יעלו ריבית, לפחות עד לנקודה בה נראה את הריביות הריאליות מתאפסות, כלומר שהריבית תהיה גבוהה מהציפיות לאינפלציה".
באשר להשפעה של עליית הריבית וקפיצת המדרגה האינפלציונית, כותבים כלכלני המחלקה הפיננסית של הפועלים כי "גל הנסיעות לחו"ל של ישראלים צפוי לצמצם את הצריכה של ישראלים ברשתות המקומיות. הפדיון של רשתות השיווק בחודשים נובמבר עד פברואר ירד קלות, ולהערכתנו מגמה זו צפויה להימשך בחודשים הקרובים.
"הרכישות בכרטיסי האשראי מציגות תמונה מעט שונה, שם נמשכת העלייה, אם כי ניתן לראות שבעיקר זו תרומה של שירותים, כנראה על רקע הירידה בתחלואה. התרומה של הצריכה הפרטית לצמיחה צפויה לקטון השנה, זאת גם על רקע הפגיעה בכוח הקנייה של משקי הבית ובלימה בעליית ערך תיק הנכסים של הציבור.
"שיעור התעסוקה עלה בחודש פברואר לרמה של 60.6% ושיעור האבטלה התייצב על רמה של 3.7%. שוק העבודה הדוק ולהערכתנו אנו צפויים ללחץ גובר לעליית שכר, שיבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים. עלייה בשכר היא גורם סיכון שעשוי להותיר את האינפלציה גבוהה לאורך זמן. מחירי הנפט או הסחורות החקלאיות יכולים לעלות, אך גם לרדת.
"ההשפעה של האינפלציה על מחירים אלו אינה גבוהה. שכר לעומת זאת נוטה פחות להתעדכן כלפי מטה (אם כי ראינו תקופות מיתון עם ירידה בשכר) והוא עשוי להיות מושפע מהאינפלציה בפועל.
"לקראת מדדי מחירים גבוהים מאוד – מדד מרץ צפוי לעלות ב-0.8% ומדד חודש אפריל ב-0.9%. עליות מחירים אלו יושפעו ממחירי הדלק, עלייה חדה במחירי הנסיעות לחו"ל וגורמים עונתיים. האינפלציה בשנה הקרובה צפויה לעמוד על 3.1%, זאת בהנחה שנראה בהמשך השנה ירידה קלה במחירי הנפט בעולם.
"גם אם הטריגר לעליית האינפלציה היה גורמים אקסוגניים כמו מחירי האנרגיה וההובלה, אנו רואים שאלו משליכים עתה על כל הסעיפים, ובכלל זה גם ענפי השירותים. ההשפעה של הריבית על האינפלציה היא נמוכה ואיטית, והיא נועדה יותר למנוע סיכון של עליית מדרגה נוספת ברמת האינפלציה. ההשפעה של הריבית על האינפלציה במחירי הנכסים יכולה להיות משמעותית יותר, וזה יעד נוסף אליו מכוונת המדיניות עתה".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    הכל קיים בפייסבוק : https://www.facebook.com/Halomykrav
    ארנון לינד 04/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים ברציפות פרטים בפייסבוק
    סגור
  • 7.
    ״מחירי הסחורות עלולים לעלות אך גם לרדת״
    לירז 04/2022/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ממש מגדי עתידות מקווה שהדוח עצמו היה קצת יותר מדוייק ממה שתואר פה בכתבה
    סגור
  • 6.
    חייבים להעלות ריבית ומהר (ל"ת)
    ירון,,, 04/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 5.
    בכיר בבנק הפועלים בתצהיר לבית המשפט המחוזי טעינו
    רונית 04/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בכיר בבנק הפועלים בתצהיר לבית המשפט המחוזי בתל אביב טעינו הבנק חייב כספים להלומי קרב שהועסקו במשך 12 שנים בניקוי כספומטים הכל קיים בפייסבוק : https://www.facebook.com/Halomykrav/
    סגור
  • 4.
    ״הנשמות הטובות״ כבר דוחפות להעלאת ריבית אגרסיבית?
    עירית 04/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 3
    העלאת ריבית אגרסיבית תוביל למיתון וזה מיותר בשלב הזה בשביל אילו שיש להם אוברדראפט ומשכנתא אז להירגע.
    סגור
  • 3.
    עוקץ המדד הוא להעלות ריבית ולהישאר בלי
    יובל 04/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רק בישראל, פראיירים.
    סגור
  • 2.
    כל זה תוצאה של מיסים מטורפים, ומשכנתאות הזויות.
    יוני 04/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    והממשלה שותפה לכל זה.
    סגור
  • 1.
    הריבית צריכה לעלות בחדות
    איתן 04/2022/04
    הגב לתגובה זו
    10 2
    מכיוון שעליה מזערית ל0.25 % לא תשפיע כלל והאינפלציה תמשיך לזנק. אבל בהכירי את קלקלני הבנק לא תראו עליה מעבר לכך..
    סגור