השוק

פז תנפיק נדל"ן? בלופים בתקשורת בשווי של מיליארדים

חברת פז נמצאת בשנה האחרונה בתהליך של ארגון מחדש. מאחר ומדובר באחת החברות הגדולות בישראל, תהליך זה מגלם בתוכו סכומי כסף גדולים מאוד, שנראה שיש מי שבוחר לדמיין מה הצעדים הבאים שייעשו בהם, ללא כל אחיזה בקרקע
ניצן כהן |  3
פז ופרש מרקט (צילום Magma Images, nati shohat\ flash 90)
עונת המלפפונים החלה, ואיתה גל ספקולציות, שחורג לעיתים לגבולות הדמיון משל היה האשמות כזב על פריצה של המשטרה לטלפונים סלולאריים של אזרחים ללא צו שיפוטי מתאים. אם כן, הספקולציה היומית נוגעת לנכסי הנדל"ן של פז שהשווי שלהם לפי ספרי החברה עומד על 5.5 מיליארד דולר.
חברת פז נמצאת בשנה האחרונה בתהליך של ארגון מחדש. מאחר ומדובר באחת החברות הגדולות בישראל, תהליך זה מגלם בתוכו סכומי כסף גדולים מאוד, פוליטיקה וספקולציות שנגזרות ממנה. במקרה הטוב מדובר בספקולציות שמטרתן להפעיל לחץ על החברה או במקרה הרע - לנבא כותרות על גבול הדמיוניות.
אם כן, נפתח בעובדות עצמן: לפז יש נכסי נדל"ן בשווי של 5.5 מיליארד שקל (לפי דו"חות החברה). הרבה זמן החברה שוקלת מה לעשות עם הנדל"ן שיש להם בשפע כשעל סדר יומה של הנהלת החברה עומדות שתי אופציות, שקופות בפני המשקיעים: חבירה לחברת נדל"ן בקנה מידה משמעותי (כמו שיכון בינוי ואשטרום), והתחלת תהליך השבחה של נכסי הנדל"ן, ומשם קבלת החלטות לגבי עתיד הפעילות - מכירה של הנכסים או השארתם בבעלות החברה.
 
החלופה השניה היא לא להמתין להשבחת הנכסים ולא לחבור לחברות הנדל"ן אלא להוציא את הנדל"ן להנפקה כבר עכשיו בין אם דרך מכירה פרטים ובין אם דרך הנפקה ציבורית. לאחרונה, בפז החלו הדיבורים (בדגש על דיבורים בלבד), לפצל את נכסי הנדל"ן לחברה ייעודית ואז להתחיל לדון ברצינות על עתיד נכסים אלה.
כך או אחרת, למאן דהוא אצה הדרך, וכיד הדמיון הטובה (משל היה חדירה לטלפונים סלולריים ללא צו שיפוטי), החל להפיץ שמועות כי התקבלה החלטה בהנהלת פז למכור את נכסי הנדל"ן טרם השבחתם בדרך של הנפקה ציבורית ואף ננקב שווי של שלושה מיליארד שקלים.
נמשיך בעובדות: בהנהלת פז טרם התקבלה החלטה. בפז אפילו לא התחילו לעבוד על תשקיף. עוד עובדה: מישהו שכח ללמוד מתמטיקה ולכן לא מצא הסברים כיצד תונפק חברה עם שווי נכסים של 5.5 מיליארד שקל לפי שווי של שלושה מיליארד שקל. בהינתן חוסר הוודאות בשווקים, תוואי הריביות העולה והאינפלציה שקופצת מדרגה, קשה לראות סיטואציה בה תונפק חברה ייעודית בסדר גודל כזה בטווח הזמן הקרוב.
 
הרווח הנקי של פז בשנת 2021 הסתכם ב-224 מיליון שקל לעומת הפסד של 366 מיליון שקל בשנה הקודמת. בנטרול הזיקוק היה עומד הרווח הנקי השנתי על 321 מיליון שקל.  את הרבעון הרביעי סיימה החברה עם רווח נקי של 166 מיליון שקל לעומת הפסד של 91 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
הכנסות הקבוצה בשנת 2021 צמחו והסתכמו ב-11.55 מיליארד שקל לעומת 7.94 מיליארד שקל בשנה המקבילה אשתקד, גידול של 45%. באיחוד עם פרשמרקט היו ההכנסות השנתיות גדלות ב-65% ועומדות על 13.11 מיליארד שקל. ברבעון הרביעי לשנת 2021 הוכפלו ההכנסות ועלו מ-1.88 מיליארד שקל ברבעון המקביל ל-3.52 מיליארד שקל ברבעון הנוכחי. ברבעון הנוכחי נרשם גידול של כ-18% במחזור מכירת הדלקים בתחנות ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
 
הכנסות מגזר קמעונאות ומסחר לשנת 2021 הסתכמו ב-6.76 מיליארד שקל לעומת 4.68 מיליארד שקל בשנה המקבילה אשתקד, צמיחה של 44%. ברבעון הרביעי הסתכמו ההכנסות ב-2.01 מיליארד שקל לעומת 1.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 79%.
הכנסות קמעונאות מזון בשנת 2021 כולל סופר יודה הסתכמו ב-1.21 מיליארד שקל לעומת 978 מיליון שקל אשתקד גידול של 24%. מחזור המכירות ברבעון הרביעי הסתכם ב-312 מיליון שקל לעומת 250 מיליון שקל במקביל אשתקד, גידול של 25%. הכנסות קמעונאות המזון המצרפיות כולל אלה של פרשמרקט לשנת 2021 עומדות על 2.77 מיליארד שקל.
EBITDA  לשנת 2021 הסתכם ב- 1.05 מיליארד שקל ומהווה שיא בשנים האחרונות. מדובר בגידול של 68% לעומת 624 מיליון שקל אשתקד. EBITDA ברבעון הרביעי הסתכם ב-355 מיליון שקל לעומת 136 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. גידול של 161% - שיא בשלוש השנים האחרונות.
הרווח התפעולי זינק ל-477 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 327 מיליון שקל אשתקד. ברבעון הרביעי הסתכם הרווח התפעולי ב- 232 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 123 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.  בנטרול מגזר הזיקוק, היה נרשם ב-2021 גידול של 30% שהסתכם ב-546 מיליון שקל לעומת 420 מיליון שקל אשתקד. תזרים המזומנים החופשי זינק פי חמישה והסתכם ב- 644 מיליון שקל לעומת 134 מיליון שקל בשנה המקבילה אשתקד.
מכירות מגזר הזיקוק לשנת 2021 הסתכמו ב-8.15 מיליארד שקל לעומת 5 מיליארד שקל בשנה הקודמת, גידול של 63% הנובע בעיקר מעליה במחיר החבית ומעליה בכמויות המכירה. ההפסד התפעולי השנתי עמד על 69 מיליון שקל לעומת הפסד של 409 מיליון שקל בשנה הקודמת. ברבעון הרביעי עבר בית הזיקוק לרווח תפעולי שעמד על 82 מש"ח לעומת הפסד של 110 מש"ח לפני ירידת ערך, ברבעון המקביל אשתקד שנובע בעיקר מעליה במרווח הזיקוק ובכמויות הייצור.
מנכ"ל קבוצת פז, ניר שטרן, מסר: "פז מסכמת שנה חזקה ומציגה צמיחה דו ספרתית בכל הפרמטרים התפעוליים והעסקיים תוצאות שיא במגזר הקמעונאות ומסחר עוד לפני האיחוד עם תוצאות פרשמרקט. הצמיחה החדה מגיעה בין היתר מצמיחה שנתית דו ספרתית בקמעונאות מזון, מעליה חדה בצריכת דלקים ומשיפור במרווחי הזיקוק. אנחנו ממשיכים בתנופת יישום אסטרטגיית הקבוצה ומשקיעים מאמצים רבים לקידום מימושה בכל מגזרי הפעילות. מאז השלמת עסקת פרשמרקט בינואר 2022, אנו פועלים במלוא המרץ למימוש הסינרגיות עימה. כיום אנו מפעילים מעל 300 סניפי קמעונאות בפריסה כלל ארצית בעולמות הסופרמרקטים השכונתיים, המרקטים והנוחות".
עוד הוסיף: "לצד השבחת זרוע הקמעונאות וביסוסה כמובילת שוק, אנו פועלים בהתאם לאסטרטגיית הקבוצה לשמירה על מעמדנו כחברת אנרגיה מובילה ומבצעים מהלכים בוני שוק, בין היתר בשוק הטענת הרכב. את השנה אנחנו מסיימים בהמשך צמיחה בדלקים שצפויה להמשיך גם לשנת 2022, ושנובעת בין היתר משנת שיא בעליית רכבים בעלי מנועי בעירה פנימיים על הכביש כמו כן, המשך פיתוח נכסי הנדל"ן של הקבוצה שהשווי ההוגן שלהם למועד הדוח עלה ל- 5.5 מיליארד ש"ח. ברבעון הנוכחי ניכרת התאוששות מרשימה במרווחי הזיקוק של כל התזקיקים ונכון להיום מרווחי הזיקוק מהגבוהים שהיו. החזרה למחזוריות חיובית שנרשמת בזיקוק מחזקת את מהלך פיצול בית הזיקוק וחלוקתו כדיווידנד בעין. אנו ממשיכים בקידום חלופת הפיצול אשר לאחריה פז תמשיך להתמקד בקמעונאות ופז זיקוק תסחר כחברה נפרדת".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ניצול של שטח ציבורי על-ידי קבלן פרטי
    אזרח שאכפת לו 04/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלוד יש דואר שבשטח שלו משתמשים קבלנים פרטים לעשות מחסן וחניה לצרכם האישי על חשבון משלם המיסים .ביזיון גדול למדינת ישראל שמאפשרת את זה. אגב הסניף נמצא ברחוב דוד רמז לוד.
    סגור
  • 2.
    הכל סבבה רק שצריך להחליף את סמנכ"ל השיווק הכושל
    אחד שיודע ממש 04/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא לא סמנכל השיווק והמכירות, הוא סמנכ"ל הכלום מכלום ושום דבר.
    סגור
  • 1.
    מדוייק
    הרואה נכון 04/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל כך פשוט, כל כך נכון.
    סגור