השוק

והנה זה קורה: בנק ישראל מפתיע ומעלה את הריבית ב-0.25%

בהתאם לתחזיות המוקדמות, בנק ישראל מעלה את הריבית בישראל ב-0.25% לרמה של 0.35%; העלאת הריבית באה כדי להתמודד עם האינפלציה שהפכה להיות בעלת אופי קבוע ומאיים
ניצן כהן |  2
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, Magma Images, vecteezy)
והנה זה קורה, בנק ישראל מעלה את הריבית בישראל ב-0.25% לרמה של 0.35%. העלאת הריבית התאפשרה לאחר שהפדרל ריזרב העלה את הריבית בחודש שעבר וכדי שלא יפתח פער ריביות גדול מידי מצטרף בנק ישראל למגמה ומעלה אף הוא את הריבית.
צריך לזכור שמצבה של הכלכלה הישראלית משביע רצון ואף למעלה מזה ולכן העלאת ריבית בזמן הזה לא תזעזע את הכלכלה. נזכיר כי האינפלציה בחודש מרץ הגיע לרמה שנתית של 3.4% כשממוצע תחזיות הכלכלנים מדבר על אינפלציה שנתית של 3.1%.
 
יחד עם זאת קיים סיכון שהשיבושים בשרשרת האספקה העולמית והמשך הלחימה בין רוסיה לאוקראינה ילחצו את המחירים בעולם ואיתם את המחירים בישראל כך שהאינפלציה יכולה בנקל להגיע לרמה שנתית של 4%.
בסוף השבוע הותירה חברת דירוג האשראי מודיס' את הדירוג של ישראל ללא שינוי אולם העלתה את תחזית הדירוג של ישראל. ביום ראשון התפרסם כי הגירעון בתקציב הממשלה ירד לרמה נורמלית של 1.4%. האבטלה בישראל ברמה סבירה מאוד שמשקפת אפילו תעסוקה מלאה ולכן בנק ישראל מעוניין לצנן דווקא בעת הזאת את השווקים.
באשר לשוק הנדל"ן הרי שברור מאליו כי תשלומי המשכנתאות יעלו ובבנק הפועלים אמרו לאחרונה שנופתע לראות עד כמה הציבור רגיש לריבית בכל הנוגע למשכנתאות ולכן, אם הניתוח של בנק הפועלים נכון הרי שנראה האטה קלה בקצב נטילת המשכנתאות.
בבנק ישראל אומרים היום בנימוקי ההחלטה כי הפעילות הכלכלית במשק ממשיכה לתפקד באופן נאות. שוק העבודה איתן ושב לרמות דומות מאוד לאלו ששררו ערב המשבר. "האינפלציה בישראל עלתה בחודשים האחרונים, אך היא נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית העולם. היא מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 3.5%. הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה עלו ומצויות בסביבת הגבול העליון של היעד. הציפיות לטווחים הארוכים מעוגנות בתוך תחום היעד.
"מאז החלטת המדיניות האחרונה השקל נחלש מול הדולר ב-0.5%, התחזק מול האירו בכ-3.8% והתחזק במונחי השער האפקטיבי ב-1.8%. חטיבת המחקר עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2022 בשיעור של 5.5% ובשנת 2023 בשיעור של 4%. מגמת עליית מחירי הדירות ממשיכה להאיץ ואלו עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-13%.
"המלחמה באוקראינה ועליית התחלואה בסין מעמיקים את השיבושים בשרשראות הייצור העולמיות, מגבירים את לחצי האינפלציה ומובילים להאטה מסוימת בקצב הפעילות הכלכלית הגלובלית".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה ההפתעה ?
    שואל 04/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מתבקש ומה לא שמעתם שהריבית אמורה לעלות ?
    סגור
  • עלתה הרבה יותר ממה שצפו
    אחת 04/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כולם דיברו על עלייה של 0.15%
    סגור