השוק

גן עדן לאוליגרכים? כך חוק השבות מסייע למיליארדרים הרוסים

"הדרכון הישראלי הוא אחד הדרכונים הנפוצים ביותר בקרב אוליגרכים רוסים". במאמר שפורסם במגזין פורבס מפרטת הכתבת ג'מיימה מקאבוית' איך חוק השבות שנועד להגן על יהודים ברחבי העולם, הופך לפרצה כדי להתחמק מהסנקציות נגד רוסיה
מערכת ice |  1
רומן אברמוביץ' (צילום ויקיפדיה/ DCwom)
"הדרכון הישראלי הוא אחד הדרכונים השניים הנפוצים ביותר בקרב מיליארדרים ילידי רוסיה, והוא רק הולך ונהיה פופולרי יותר בקרב עשירי העל שמחפשים בריחה מהירה", כך טוענת הכתבת ג'מיימה מקאבוית' במגזין 'פורבס', במאמר בו היא מתארת כיצד מיליארדרים רוסיים מנצלים את חוק השבות לצורך אינטרסים כלכליים.
לפי המחקר של פורבס, ליותר מ-40% מ-111 המיליארדרים ילידי רוסיה יש לפחות דרכון אחד נוסף (ל-6% יש שניים או יותר). כמעט מחצית מ-35 המיליארדרים שננקטו נגדם סנקציות ברוסיה, הם בעלי אזרחות כפולה. כמו כן "הדרכון הישראלי" הוא הנפוץ ביותר בקרב ילדי רוסיה, מיד אחרי קפריסין שם עד לא מזמן ניתן היה לקבל אזרחות, תמורת השקעה כספית.   
 
שלושה מהמיליארדרים הרוסים שננקטו נגדם הסנקציות המשמעותיות ביותר, הם גם אזרחים ישראלים מספרים במגזין האמריקאי. מייסדי בנק אלפא, מיכאיל פרידמן וחאן גרמן, ורומן אברמוביץ', שמוכר בעולם כבעלי הקבוצה צ'לסי, וגם בתרומתו למוזיאון יד ושם. הוא עשה את הונו באמצעות נתח גדול בענקית הנפט סיבנפט, שאותה מכר ב-2005 לגזפרום שבבעלות המדינה הרוסית תמורת 13.1 מיליארד דולר.
אברמוביץ' קיבל דרכון ישראלי ב-2018 ונצפה בטרקלין VIP בנמל התעופה הבינלאומי של ישראל בחודש מרץ האחרון, ימים לאחר שהוטל עליו סנקציות של ממשלת בריטניה, "ישראל נותרה בעיקרה ניטרלית בסכסוך, למרות שהיא מארחת אלפי פליטים אוקראינים", מסבירה הכתבת.
"כמעט כל האנשים שפונים אלינו הם לא מאוקראינה, הם לא מרוסיה. הם ממוסקבה", אמר בראיון למגזין, עורך הדין אלי גרביטס המתמחה בחוק השבות. לדבריו, משרד עורכי הדין שלו רואה פי 25 יותר עסקים בהשוואה לתקופה טרם המלחמה,  והוא  מדגיש שגל הפניות עיקרו, אנשי עסקים בבירת המדינה.
 
במשך שנים, העשירים והמקושרים יכלו למעשה לרכוש אזרחות של האיחוד האירופי באמצעות תוכניות המכונות "דרכון זהב", שהעניקו אזרחות לכל מי שמוכן להשקיע סכום מסוים. אלא שמאז תחילת המלחמה, מספר מדינות שינו את מדיניות, בשל הלחץ הגובר מצד הנציבות האירופית. הפרלמנט של בולגריה הצביע בעד שינויי חקיקה לסיום התוכנית שלה, שדרשה השקעה של לפחות 500,000 יורו. מלטה הקפיאה את תכנית "דרכון הזהב" שלה עבור רוסים ובלארוסים, ולפי הדיווחים היא שוקלת לסיים אותה לחלוטין. קפריסין שללה את הדרכונים של שמונה אוליגרכים, ומקורבים להם.
בניגוד לדרכונים אחרים שיכולים לקחת שנים להשיג, בדרך כלל לוקח רק כמה שבועות עד כמה חודשים כדי להבטיח אזרחות ישראלית, לאחר שאדם הוכיח את מורשתו היהודית למשרד הפנים של ישראל, ניתנת לו ויזה מיד. ניתן לאסוף דרכון ברגע שהאדם מסוגל להגיע לישראל (ברור שזה עוזר אם יש לך מטוס פרטי). יש לציין כי המדינה לא תדחה בקשות על סמך רגישות פוליטית. הסיבות היחידות שבגללן ימנעו ממישהו כניסה לישראל באמצעות "חוק השבות" היא אם יש לו עבר פלילי, מחלה מדבקת או עבר של טרור.(הסייגים הרשמיים בחוק: פעילות נגד העם היהודי, פגיעה בביטחון או בריאות הציבור, עבר פליל שמסכן את הציבור).
 
בפורס מציינים כי מלבד הדרכון, אזרחות ישראלית מגיעה עם הטבות נוספות למיליארדרים. עולים חדשים לישראל מקבלים פטור של 10 שנים מדיווח ותשלום מסים על הכנסה שנעשתה בחו"ל. וכן כי בניגוד למדינות אחרות במערב, אין לישראל נהלים משפטיים ספציפיים להפעלת הסנקציות שמיושמות על ידי מדינות אחרות. עם זאת, מנהיגי ישראל הדגישו כי המדינה לא תשמש מקלט לעשירים כדי להימלט מהסנקציות ויש לה כוח משימה ייעודי "להתמודד עם ההשלכות של הסנקציות". "אזרחות ישראלית היא לא דרך לברוח מסנקציות, אפילו לא קרוב לזה", מסביר עו"ד גרוויטס.
למדינות אחרות, כמו ספרד ואוסטריה, יש נתיבים דומים לאנשים ממוצא יהודי. החוק של פורטוגל משנת 2015, מעניק ליהודים שמצליחים להוכיח קשר ל"גירוש ספרד", את האפשרות לתבוע אזרחות. כך הוסיף אברמוביץ' דרכון של האיחוד האירופי לרולודק שלו באפריל 2021. עם זאת, שאלות על הקשרים הספרדיים של אברמוביץ' (אברמוביץ' הוא שם משפחה אשכנזי נפוץ, אך לא ספרדי) עוררו מערבולת של השלכות בתוך פורטוגל, כולל חקירה פנימית של הממשלה לבקשתו, מעצרו של הרב שהקל על התאזרחותו של אברמוביץ' ושינוי החוק לפיו קיבל את אזרחותו. העיר פורטו, שבה הוביל רבו של אברמוביץ' את הקהילה היהודית, הודיעה שהיא לא תשתף פעולה יותר עם המדינה הפורטוגלית כדי לאשר בקשות.
 
"רומן אברמוביץ' הרס את העסק שלנו לגמרי", אמר לפורבס מיכאל דקר, שותף ומומחה לדיני הגירה בישראל, במשרד דקר, פקס, אופיר ושות', שמסייע לישראלים להנפיק דרכונים זרים, "בגללו איבדנו את כל העסק שלנו עם אזרחות פורטוגלית. ובגללו – ואחרים – הרשויות הישראליות נסערות והן מנסות להקשות על קבלת האזרחות".
גם אם יופעלו לחצים רבים על אוליגרכיים רוסים, ישראל לא תנעל להם את הדלת לחלוטין, מסביר דקר. ייתכן שממשלת ישראל תנקוט כמה צעדים כדי להקשות על קבלת הדרכון, כמו מתן דגש רב יותר על דרישת תושבות, אך היא לא תפנה לדחות אנשים בשל קשריהם הפוליטיים או הרקע הפוליטי שלהם. "אם אתה במשבר פוליטי, ישראל אמורה להיות מקלט בטוח ליהודים ברחבי העולם", אומר דקר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פוטין דיקטטור אכזרי
    פשה 05/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פוטין ועוזריו מצבא רוסיה אכזריים ביותר-מבצעים פשעי מלחמה ורצח -עם באוקריאנים מסכנים .מוות לפוטין וקציניו
    סגור