השוק

בנק ישראל קבע: מערכת החינוך כשלה בצמצום הפערים הכלכליים

בנק ישראל מפרסם היום מסקנות מחקר שערך לגבי אחת התוכניות החינוכיות-כלכליות שיצאה לפועל בשנות ה-70 של המאה הקודמת, והמסקנות עגומות
מערכת ice |  3
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90, vecteezy)
בנק ישראל מפרסם היום את מסקנותיו לגבי תוצאות אחת התוכניות החינוכיות שהותוו בישראל כדי להשפיע על הכלכלה העתידית שכבר כאן. התוכנית החלה לאחר שבעשורים הראשונים לאחר קום המדינה ההישגים הלימודיים הממוצעים של יוצאי אסיה-אפריקה נמוכים בהרבה מאלו של יוצאי אירופה-אמריקה (וילידי ישראל).
תוצאות אלו הובילו בתחילת שנות השבעים של המאה העשרים לביצוע הרפורמה הגדולה בתולדות מערכת החינוך הישראלית: הקמת חטיבות הביניים – מעבר ממבנה דו-שלבי, הכולל בתי ספר יסודיים שמונה-שנתיים ובתי ספר על-יסודיים, למבנה תלת-שלבי של בתי ספר יסודיים שש-שנתיים, חטיבות ביניים בכיתות ז'–ט' וחטיבות עליונות.
במסגרת הרפורמה נקלטו בחטיבות יותר מורים אקדמיים וחלו תמורות בפדגוגיה. הקמת חטיבות הביניים השתלבה עם העלאת מספר שנות לימודי החובה מ-8 (עד כיתה ח') ל-10 (עד כיתה י') באותה תקופה.
בבנק ישראל מתייחסים למטרות הקמת חטיבות ביניים הניזונות מבתי ספר מכמה שכונות, שתלמידיהם בעלי מאפיינים חברתיים-כלכליים מגוונים, כשהתוכנית  צפויה הייתה להערכת הוגי הרפורמה לשפר את ההישגים הלימודיים של התלמידים, ובפרט של אלו מרקע חברתי-כלכלי חלש, רובם יוצאי אסיה-אפריקה: להעלות את סיכוייהם להגיע לתיכון ולמסלולים יוקרתיים ולהשיג תעודת בגרות.
במחקר שתוצאותיו מתפרסמים היום, ושנערך על ידי נעם זוסמן, נדב צבי, תמר רמות-ניסקה ויונתן שן נבחנו ההשפעות של הקמת חטיבות הביניים על משתני תוצאה של מי שהיו תלמידי החינוך העברי בגיל כיתה ז' בעשור הראשון ליישום הרפורמה – רכישת השכלה, התעסוקה והשכר, ההכנסה המשפחתית, דפוסי הנישואים והילודה ורמת הדתיות, וכן את ההשפעות הבין-דוריות על ההישגים בבית ספר של ילדיהם.  
 
המחקר מנצל את הפריסה הגיאוגרפית ההדרגתית של חטיבות הביניים בשנות ה-70 לזיהוי השפעות הרפורמה בשנותיה הראשונות, שכן עד תחילת שנות השמונים נפתחו בהדרגה כ-300 חטיבות בחינוך העברי במקומות שונים ברחבי הארץ ולמדו בהן יותר משתי חמישיות מתלמידי כיתה ז'. (כיום שיעור הלומדים בהן בחינוך העברי הלא-חרדי קרוב ל-90%.) באמצעות שיטות מחקר עדכניות ובסיס נתונים היסטורי עשיר, המחקר משווה מגוון משתני תוצאה בין תלמידים בגיל כיתה ז' שהייתה חטיבת ביניים זמינה באזור מגוריהם לבין אלו שלא עמדה לרשותם חטיבה כזאת. האמידות נערכו תוך פיקוח על מגוון מאפיינים דמוגרפיים-חברתיים-כלכליים של התלמידים, מקום מגוריהם, העלאת גיל לימודי החובה ועוד.
המחקר מוצא כי הקמת חטיבות הביניים לא תרמה לניידות החברתית-כלכלית, כפי שהיא משתקפת במגוון משתני תוצאה: תלמידים שהייתה חטיבת ביניים זמינה במקום מגוריהם רכשו השכלה והשתלבו בשוק העבודה באותה מידה כמו תלמידים שהתחנכו במקומות ללא חטיבה זמינה, וכך גם בעניין דפוסי הנישואים (לרבות נישואים בין-עדתיים) והילודה ורמת הדתיות; ממצאים אלו תקפים גם בקרב תלמידים שהשכלת אמם נמוכה (משתנה המעיד על רקע חלש). כפועל יוצא גם לא נמצאו הבדלים בהישגים של ילדיהם בבית הספר. תוצאות אלו ניתן כנראה לייחס, בין השאר, לאינטגרציה המצומצמת שהרפורמה יצרה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הכשל העיקרי שיטות הלימוד!
    רוברט 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בתי הספר הכיתות והמורים נראים כמו מפעל מוזנח משנות השבעים !
    סגור
  • 2.
    הכשל הגדול הוא של בנק ישראל
    חיים8 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שנזכר עכשוו? במערכת החינוך הרוב גננות
    סגור
  • 1.
    בנק ישראל
    אלכס 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אחד המקומות המסואבים במדינת ישראל. שב ואל תעשה. מנגנון עם תפיסה שעברה מהעולם . אנסטלטורים לעת מצוא . סוגרים חורים . פותחים רגליים. אין באמת מדיניות. מפסידים כרוניים. תהנו כל עוד מישהו משלם ,אתם נהנים.
    סגור